رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های کرج

عصر معدن- نقشه مقدماتی گسلهای محدوده طرح تفصیلی شهر کرج و پیرامون آن رونمایی شد.;

رونمایی از نقشه مقدماتی گسل‌های کرج
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» این نقشه که در راستای طرح دقیق گسل های فعال کلانشهر کرج، توسط کارشناسان مرکز پژوهش های کاربردی تهیه شده است، در دهمین جلسه کمیته تدقیق و تعیین حرائم گسل شهر کرج، رونمایی شد.
    جلسه یادشده با حضور دکتر علی بیت الهی دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و شهرسازی، دکتر فریبرز قریب رئیس مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی، مهندس شکوری سرپرست اداره بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان البرز، دانشگاهیان و اعضای کارگروه مخاطرات زلزله استان البرز و کمیته تدقیق و تعیین حرائم گسلهای کرج برگزار شد.
    بر اساس این گزارش؛ نقشه یادشده به عنوان پیش نیاز و مبنای کار طرح تدقیق گسلها در کلانشهر کرج محسوب می شود و برای استفاده در کاربریهای شهری نیازمند بهروزرسانی و انجام مطالعات تکمیلی در مقیاس شهری است. 
    بازنگری و تدقیق گسل‌های پنج کلانشهر بزرگ کشور از مرداد ماه سال 1395 با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار، و مصوب شد نقشه گسله‌های شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان بازنگری، تدقیق و نرخ لغزش آنها تعیین شود.
    این پروژه هم اکنون در فاز مقدماتی (گردآوری و بررسی دادههای موجود) قرار دارد و در صورت تأمین اعتبارات مالی و رفع موانع، در فازهای بعدی، بررسی عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای، مطالعات میدانی و مطالعات تکمیلی نظیر مطالعات ژئوفیزیکی، سن سنجی، دیرینه لرزه شناسی، انجام خواهد شد.

    پایان یافتن فاز نخست دقیق‌سازی نرخ لغزش گسل‌های کلانشهر کرج

    همچنین فاز نخست طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهر کرج جهت تجمیع داده‌های موجود گسل‌های منطقه، به همت کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌‌معدنی به اتمام رسید.
    بر این اساس پیش‌نویس روند اجرای طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهر کرج، گزارش مقدماتی پیشینه مطالعات اصلی لرزه‌زمین‌ساختی در گستره تهران-کرج (محدوده استان البرز و غرب استان تهران) به همراه نقشه تجمیع شده گسل‌های استان البرز و لایه گسل‌های فعال اصلی و گزارش ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک_لرزه‌ای شهر از سوی مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم‌زمین به مسئولان ذی‌ربط ارائه شد. فاز دوم این پروژه به‌زودی آغاز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر