فرابورس میزبان نخستین معدن طلای بازار سرمایه

عصر معدن- در نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» ویژه معرفی شرکت «پویا زرکان آق‌دره» با نماد معاملاتی «فزر» که امروز در فرابورس برگزار شد، تاریخچه این شرکت، فرآیند پذیرش در فرابورس و مدل ارزش‌گذاری آن از سوی مدیران این مجموعه مطرح شد. گفتنی است این نخستین معدن طلا است که در کل بورس و فرابورس پذیرش شده است.;

فرابورس میزبان نخستین معدن طلای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» ویژه معرفی شرکت «پویا زرکان آق‌دره» با نماد معاملاتی «فزر» برگزار شد. در این نشست علی احمدی نیری عضو هیات مدیره پویا زرکان آق دره در تشریح فعالیت‌های گروه پویا زرکان آق‌دره عنوان کرد: گروه از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت اصلی پویا زرکان آق‌دره با نماد معاملاتی فزر که دارنده، بهره‌بردار و مالک معادن بوده و این شرکت خود دارای دو شرکت زیرمجموعه است؛ شرکت «فرآوری پویا زرکان» که بهره‌بردار خط تولید و کنسانتره طلا است و شرکت «استحصال مواد معدنی تخت سلیمان»، این زیرمجموعه را تشکیل می‌دهند.

    عضو هیات مدیره پویا زرکان آق‌دره در توضیح تاریخچه این شرکت بیان کرد: سال 1378 عملیات اکتشاف در این مجموعه آغاز شد و در سال 82 معدن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در نهایت در سال 1394 تولید شمش با عیار بالا در آن آغاز شد.

    طبق آمارهای این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید اسمی شمش طلا در این مجموعه 700 کیلوگرم و شمش نقره 684 کیلوگرم در سال است.

    وی اضافه کرد: در سال 1398 با هدف پذیرش در فرابورس انتقال سهام شرکت‌های زیر مجموعه انجام شد و در ادامه در مهر ماه 99 اقدام به تملک بیش از 99 درصد سهام شرکت فرآوری پویا زرکان آق‌دره و شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان شد.

    احمدی نیری با اشاره به اینکه با انتقال سهام شرکت‌های زیرمجموعه زنجیره تولید طلا از کانسنگ تا شمش طلا از طریق این شرکت‌ها تکمیل شده است افزود: پس از آن خرداد 99 صورت‌های مالی تلفیقی تهیه و ارائه شد و پاییز سال 99 پذیرش شرکت در فرابورس صورت گرفت. بهمن سال گذشته شرکت نزد سازمان بورس ثبت شد و درج نماد آن در بازار اول فرابورس رقم خورد.

    نیری با مقایسه بازدهی طلا و خرید سهام معدن طلا عنوان کرد: اهرم معدن طلا نسبت به رشد قیمت بیشتر از 1 است. معادن طلا با رشد قیمت سود بیشتری دارند. همچنین سرمایه‌گذاری روی معدن طلا با بازده نقدی همراه است چیزی که دارنده‌ی طلای فیزیکی ندارد. به گفته احمدی نیری یک معدن طلا ممکن است با توسعه و اکتشافات پیش رو به ذخایر جدید رسیده و در نتیجه ارزش ذاتی سهم آن تغییر کند.

    در این نشست همچنین از «نرخ انس طلا»، «نرخ تسعیر دلار» و «نرخ تورم» به عنوان فاکتورهای کلیدی در مفروضات ارزش‌گذاری این شرکت یاد شد. طبق اطلاعات مطرح شده از 4 روش DDM، FCE ، P/E و NAV برای ارزش‌گذاری استفاده شده است. بر اساس این روش‌ها ارزش وزنی شرکت 10 هزار و 943 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 36 هزار و 479 ریال برآورد شده است. جمع دارایی‌های این شرکت در تاریخ منتهی به 31 شهریور 1400 معادل 880 میلیارد تومان و بدهی آن معادل 260 میلیارد تومان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر