به همت کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی انجام شد:

توسعه و بومی‌سازی روش تعیین همزمان اندازه، غلظت، تعداد، توزیع اندازه ذرات و غلظت محلول عناصر

عصر معدن- برای نخستین بار در کشور کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی به توسعه و بومی‌سازی روش تعیین همزمان اندازه، غلظت، تعداد، توزیع اندازه ذرات و غلظت محلول عناصر دست یافتند.;

توسعه و بومی‌سازی روش تعیین همزمان اندازه، غلظت، تعداد، توزیع اندازه ذرات و غلظت محلول عناصر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» همزمان با هفته پژوهش و فناوری، سخنرانی پژوهشی به‌منظور تشریح مطالعات تحقیقاتی صورت گرفته در آزمایشگاه‌های شیمی مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد.

    شبنم نجفی اصل پاشاکی کارشناس دستگاه ICP-MS در این سخنرانی پژوهشی به تشریح پروژه تحقیقاتی خود در زمینه بومی‌سازی و توسعه روش تعیین همزمان اندازه، غلظت، تعداد، توزیع اندازه ذرات و غلظت محلول عناصر پرداخت.

    وی با بیان این‌که تعیین اندازه، تعداد، توزیع اندازه و غلظت نانوذرات معدنی یکی از چالش‌های پیش‌روی دانشمندان به‌ویژه کاربران حوزه سم‌شناسی نانوذرات است، گفت: نانومواد به طور فزآینده‌ای در پروسه‌های صنعتی، کالاهای تولیدی، داروها و محصولات مصرفی مانند لوازم آرایشی، کرم‌های ضد آفتاب و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    نجفی با اشاره به اثرات سمی و سرنوشت ساز نانوذرات در محیط زیست و بدن انسان تصریح کرد: با رشد و پیشرفت فناوری نانو و همچنین استفاده از این محصولات در فرآورده‌ها و فرآیندهای مختلف، نیاز به تعیین و بررسی مشخصات آنها بسیار ضروری است.
    این کارشناس‌ دستگاه ICP-MS خاطرنشان کرد: تعیین اندازه نانوذرات در نمونه‌های حقیقی با چالش‌های گوناگونی نظیر غلظت پایین تعداد ذرات، وقوع نتایج نادرست ناشی از تجمع، انحلال و تداخل ناشی از ذرات دیگر مواجهه است.

    به گفته وی، Single particle-ICP-MS یا طیف‌سنجی جرمی پلاسمای جفت شده القایی تک ذره‌ای، جدیدترین سامانه دستگاهی برای تعیین همزمان این پنج پارامتر در نمونه‌های آبی است و این فن تجزیه‌ای تنها در سامانه‌های دستگاهی مجهز به توان آنالیز Time Resolved قابل انجام است.

    نجفی با تاکید بر اینکه نرم‌افزار حد واسط، جهت پردازش سریع‌تر داده‌های تک‌ذره با همکاری کارشناس بخش IT مرکز، نوشته و صحه‌گذاری شده، افزود: تاکنون بررسی اندازه و غلظت نانوذرات معدنی نظیر نانوذرات نقره، طلا و تیتانیوم اکسید موجود در نمونه‌های آب، خاک، رسوب و گیاه در مناطق مختلف کشور انجام شده است.

    این کارشناس‌ارشد خاطرنشان کرد: گروه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به تجربه عملی و دانش فنی کارشناسان خود، در نگارش و ترجمه استاندارد «نانو فناوری توزیع اندازه و غلظت نانوذرات معدنی در محیط آبی با استفاده از طیف‌سنجی جرمی پلاسمای جفت شده القایی تک ذره ای» با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همکاری داشته است.
    شایان ذکر است، روش‎های آماده‌سازی، خوانش و پردازش داده‌های Single Particle ICP-MS، برای تعیین توزیع اندازه و غلظت جرم نانوذرات معدنی در محیط‌های آبی و بستره‌های خاک و گیاه در سال 1396 توسط کارشناسان گروه ICP-MS، توسعه یافته و بومی‌سازی شده‌اند.
    این گزارش می‌افزاید، نتایج حاصل از این کار به‌صورت، یک عنوان کتاب در دست چاپ، پنج عنوان سخنرانی و چهار عنوان پوستر ارائه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر