رییس سازمان صمت قم:

فرآوری منگنز در قم انجام می‌شود

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: فرآوری مواد استخراج شده از معدن منگنز استان در قالب یک طرح مهم اقتصادی با سرمایه گذاری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.;

فرآوری منگنز در قم انجام می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، محمود سیجانی، بیان کرد: با اجرای این طرح از خام فروشی منگنز استخراج شده در قم جلوگیری شده و با فرآوری آن، ارزش افزوده بالایی برای این بخش مهم اقتصادی استان ایجاد می‌شود.

    وی افزود: معدن منگنز و نارچ قم با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای حدود 300 تن بزرگترین و بهترین معدن منگنز کشور است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: معدن منگنز ونارچ یکی از مهمترین ظرفیت‌های معدنی استان به‌شمار می‌آید و سطح مطلوب استخراج مواد معدنی از آن نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه معادن قم موجب سرعت گرفتن روند توسعه اقتصاد استان می‌شود.

    سیجانی تاکید کرد: معدن زیربنای بخش صنعت و تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از واحدهای تولیدی است، بنابراین توجه به آن از اهمیت فراوانی برای راهبرد داخلی سازی محصولات مورد نیاز کشور و کاهش فشار تحریم ها، برخوردار است.

    وی ادامه داد: در همین رابطه بر اساس برنامه های توسعه اقتصادی استان حمایت از سرمایه گذاران و فعالان بخش معدن در قم و کمک به نوسازی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیازشان در دستور کار است.

    گفتنی است که معادن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال 1341 فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود. این معادن در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن 30 کیلومتر است که 18 کیلومتر آن جاده اصلی قم - نیزار و 12 کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای «ونارچ» در 2 کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

    2 درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط