دستیابی به رکورد حمل به موقع سربارۀ کوره‌های قوس الکتریکی

عصر معدن- کارکنان واحد حمل و فرآوری سرباره با تلاش مضاعف خود توانستند در لبیک به پیام مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، با حمل به‌موقع سرباره از زیر کوره‌های قوس الکتریکی و با تعویض ۳ هزار و ۵۶۴ پاتیل در ماه به کمترین میزان تأخیر ممکن (۰.۱ دقیقه بر ذوب) دست یابند.;

دستیابی به رکورد حمل به موقع سربارۀ کوره‌های قوس الکتریکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در پی کسب این موفقیت ارزشمند، خبرنگار فولاد در گفت‌وگو با تنی چند از مدیران، مسئولان و کارشناسان دست‌اندرکار این بخش، دلایل کسب این موفقیت را جویا شده است. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.
    محمدعلی زارعی، مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی
    دستیابی به این رکورد ارزشمند که بی‌تردید نقش ارزنده‌ای در ثبت رکوردهای تولید فولاد خام فولاد مبارکه داشت،  ضمن پشتیبانی از هدف افزایش تولید فولاد خام در هلدینگ فولاد مبارکه، مهر تأییدی است بر توانمندی نیروهای متخصص داخلی و هوشمندی مدیریت تولید و پشتیبانی از آن‌؛ چراکه علی‌رغم تمام محدودیت‌های موجود، این برگ زرین در تاریخ فعالیت‌های شرکت به ثبت رسید. ضمن تبریک کسب این رکورد به تمامی مسئولان و کارکنان شرکت، از خداوند منان برای کارکنان واحد حمل و فرآوری سرباره آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

    رحیم خلقی، رئیس واحد حمل و فرآوری سرباره
    فعالیت واحد فولادسازی وابستگی مستقیم به فعالیت حمل سرباره از زیر کوره‌های قوس الکتریکی به حوضچه‌های سرباره دارد و این رکورد در شرایطی ثبت شد که رکوردهای تولید روزانه 129 و 130 ذوب در فروردین‌ماه و 131 ذوب در هفتۀ اول اردیبهشت‌ماه به ثبت رسیده است.
    از نتایج این رکورد می‌توان به دستیابی به اهداف تولید مطابق با برنامۀ تعریف‌شده و ثبت رکورد تولید روزانه و ماهانه در فولادسازی اشاره کرد. همچنین این موفقیت موجب افزایش اعتمادبه‌نفس کارکنان واحد سرباره و تحقق شعار «خواستن توانستن است» گردید.
    از عوامل تأثیرگذار در دستیابی به این موفقیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    -تلاش بی‌وقفۀ پرسنل، خصوصا شیفت‌فورمن‌ها، هماهنگ‌کنندگان و رانندگان و تعمیرکاران واحد و نیز کارشناسان، تکنسین‌های راهبری و تعمیرات واحد سرباره؛
    -ایجاد محیط همکاری صمیمانه بین کارکنان واحد سرباره و کوره‌های قوس الکتریکی؛
    -حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل، معاون بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی و مدیران حمل‌ونقل و پشتیبانی و فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از این واحد و حضور مستمر و گرم ایشان در بین همکاران خطوط تولید و پشتیبانی از آنان که به‌واقع باعث افزایش روحیۀ آن‌ها گردید.
    بر خود واجب می‌دانم از محبت و همت بلند این عزیزان که این واحد را در دستیابی به این رکورد حمایت کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنم.
    در پایان نیز از زحمات بی‌دریغ کارکنان تلاشگر واحد سرباره، همچنین مدیریت و کارکنان پیمانکاران سرباره (شرکت‌های چشمه‌صنعت و راک‌سپیدان) صمیمانه تقدیر و تشکر  می‌کنم و امیدوارم در آینده‌ای نه‌چندان دور، توفیقات بیشتری به همت همین کارکنان در زمینۀ دستیابی به اهداف کلان شرکت بزرگ فولاد مبارکه به دست آید.
    علی مهدوی، رئیس دفتر فنی حمل‌ونقل و پشتیبانی
    با توجه به اهمیت نقش واحد سرباره به‌عنوان سرویس‌دهندۀ مستقیم به تولید، پشتیبانی از این واحد در سه حوزه تأمین قطعات، تعمیر پاتیل‌های سوراخ‌شده و راه‌اندازی سیستم حمل و فرآوری سرباره از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفت و همچنان نیز در دستور کار است.
    با توجه به به‌کارگیری مکانیسم‌های خاص پاتیل‌بر در واحد حمل و فرآوری سرباره، تأمین قطعات و مواد مصرفی به‌‌دلیل وجود تحریم‌ها از شرایط خاصی برخوردار است. به همین دلیل در پروژه‌هایی که از مدت‌ها قبل آغاز شده، قطعات مصرفی و یدکی استراتژیک این مکانیسم‌ها شناسایی و برای هریک متناسب با شرایط خود تمهیدات لازم اندیشیده شده است. همچنین برای حل چالش پرتکرار سوراخ شدن پاتیل‌های حمل سرباره، با توجه به زمان‌بر بودن حل مشکلات کیفیت مواد و تأمین پاتیل‌های جدید، با استفاده از ظرفیت واحدهای تعمیرات مرکزی و تعمیرگاه مرکزی و  همچنین پیمانکار تعمیرات، سریعا تدابیر لازم جهت افزایش آماده‌به‌کاری پاتیل‌ها اندیشیده شد و بی‌شک درصورتی‌که این تدابیر اتخاذ نشده بود، کمبود پاتیل حمل سرباره و توقف تولید دور از انتظار نبود.
    از دیگر عوامل مؤثر در ثبت چنین رکوردهایی می‌توان به سیستم مدیریت درخواست‌های حمل سرباره اشاره کرد که به دست کارشناسان دفتر فنی، واحد سرباره و شرکت ایریسا بر اساس دانش بومی طراحی و راه‌اندازی گردیده است.
    رضا رفیعی، شیفت فورمن واحد حمل و فرآوری سرباره
    ضمن عرض تبریک به مدیریت و کارکنان بلندهمت شرکت، از جملۀ مهم‌ترین عوامل مؤثر در تحقق رکوردهای ثبت‌شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    - همکاری بی‌دریغ رانندگان و هماهنگ‌کنندگان واحد سرباره با رعایت کامل دستورالعمل‌های ایمنی؛
    - برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی تعویض پاتیل‌های بین ذوب، در تماس مستقیم شیفت‌فورمن‌های سرباره و کوره‌های قوس الکتریکی؛
    - رعایت گردشکارهای واحد خصوصا گردشکار واکنش در شرایط اضطراری و پشتیبانی واحد آتش‌نشانی و حضور مسئولین کوره و سرباره جهت تعویض پاتیل‌های با ریسک بالا.

    بابک حبیبی، فورمن تعمیرات واحد حمل و فرآوری سرباره
    انجام به‌موقع تعمیرات برنامه‌ریزی‌شدۀ مکانیسم‌ها و تعمیرات و نگهداری آن‌ها طبق استانداردهای دفتر فنی و همچنین همت و غیرت همکاران تعمیرات موجب افزایش آماده‌به‌کاری مکانیسم‌های    پاتیل‌بر    و   نهایتا ثبت رکوردهای اخیر بوده است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر