مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت اعلام کرد:

رونمایی از بسته مشوق‌های حمایتی شرکت‌های دانش بنیان در نخستین "رویداد ملی صنعت دانش بنیان"

عصر معدن- مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در رویداد ملی صنعت دانش بنیان (پنج شنبه ۶ مهرماه)، از بسته اعتبارات و مشوق‌های حمایتی این وزارتخانه برای شرکت‌های دانش بنیان رونمایی می‌شود.;

رونمایی از بسته مشوق‌های حمایتی شرکت‌های دانش بنیان در نخستین "رویداد ملی صنعت دانش بنیان"
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، علی بابایی امروز در نشست با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: به رغم گذشت حدود 2 دهه از تصویب نخستین نسخه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، هنوز با منویات رهبر معظم انقلاب در این حوزه فاصله داریم و باید تلاش‌ها بیش از پیش شود.

    وی ادامه داد: از جمله دلایل این فاصله، توجه بیشتر سیاستگذاران در سال‌های گذشته به رشد کمی شرکت ها بوده است و از هدف توسعه شرکت‌ها، بین‌المللی شدن، صنعتی‌سازی و صادراتی شدن شرکت‌های دانش بنیان، دور مانده‌ایم.

    مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از 8 هزار و 995 شرکت دانش بنیان موجود، فقط 70 شرکت (کمتر از یک درصد مجموع شرکت‌های دانش بنیان)، دارای ویژگی‌هایی همچون خصوصی کامل، تولیدی یا دارای بیش از 100 نفر کارمند هستند.

    مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دلایل دیگر موانع رشد شرکت‌های دانش بنیان گفت: نبود ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان با مسائل استراتژیک کشور، نبود رقابتی نبودن، اعمال قیمت‌گذاری دستوری، تعریف نکردن مشوق‌های اثرگذار و هدایت نشدن شرکت‌های بزرگ برای پرچمداری در تحقیقات و توسعه، از موانع توسعه این بخش به شمار می‌آید.

    وی با تاکید بر اینکه تبدیل شدن شرکت‌های دانش بنیان از کوچک به متوسط و بزرگ، نیازمند حمایت نهادها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است افزود: یک تریلیون دلار برای تحقیق و توسعه سال گذشته در دنیا هزینه شد که 20 درصد آن متعلق به 20 شرکت و 50 درصد برای 100 شرکت بوده است.

    بخش معدن و صنایع معدنی در رویداد ملی صنعت دانش بنیان

    بابایی با بیان اینکه رویداد ملی صنعت دانش بنیان با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، گفت: این رویداد با هدف هم‌افزایی بین نهادها و وزارتخانه‌ها و در نتیجه رفع موانع رشد شرکت‌های دانش بنیان، اتصال شرکت‌های دانش بنیان به مسائل استراتژیک و ابرپروژه‌های ملی کشور و شناخت این شرکت‌ها نسبت به نیازهای شرکت‌های بزرگ برگزار می‌شود.

    وی افزود: رویداد مذکور با تمرکز بر فناوری‌های مورد نیاز صنایع خودرو و نیز بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود و پس از آن شرکت‌های دانش بنیان از طریق دبیرخانه می‌توانند نوع مشارکت خود را با فناوری‌های اعلام شده مطرح کنند، ضمن آنکه در رویدادهای بعدی، بر صنایع دیگر متمرکز خواهیم شد.

    حضور 5 بازیگر در رویداد دانش بنیان

    مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های دانش بنیان، کارگزاران فناوری، پارک‌های علم و فناوری و اندیشکده‌ها به عنوان 5 بازیگر اصلی این حوزه در این رویداد مشارکت دارند گفت: در این رویداد، 150 شرکت حضور خواهند یافت.

    حمایت از دانش بنیان‌های فعال در حوزه آب، حمل و نقل و انرژی

    بابایی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی از توسعه شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند، اذعان کرد: این وزارتخانه از شرکت‌های دانش‌بنیانی که به عرصه آب، حمل و نقل و انرژی ورود کنند، به‌صورت ویژه حمایت می‌کند و در این راستا از توان و حمایت‌های ٢ صندوق متعلق به این وزارتخانه استفاده خواهد شد.

    وی افزود: با همکاری اقتصاد دارایی و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازوکارهای جدیدی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان تعریف خواهیم کرد.

    گفتنی است نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) روز پنج شنبه، ششم مهرماه 1402 در سالن قلم کتابخانه ملی ساعت 8 صبح تا 12:30 برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر