استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی در کردستان

عصر معدن- رئیس سازمان صمت کردستان گفت: سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی در استان استخراج می‌شود.;

استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی در کردستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، بختیار خلیقی از تحول در اشتغال و سرمایه گذاری با توسعه معادن در کردستان خبر داد و افزود: 357 پروانه بهره برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که از این تعداد 186 پروانه بهره برداری فعال و 6 مورد درحال تجهیز است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: تعداد 165 فقره از پروانه‌های معدنی غیرفعالند که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه، شن و ماسه کوهی بوده و به دلیل رکود صنعت ساختمان اکنون غیرفعالند.

    وی درباره فعالیت معادن شن و ماسه‌های رودخانه‌ای و طرح‌های عمرانی افزود: 25 فقره مجوز سال 1400 و پارسال 19 فقره مجوز برداشت موقت صادر شده است.

    خلیقی گفت: 18 گونه مواد معدنی شامل سنگ آهن، کانی‌های غیرفلزی و انواع کریستال چینی گرانیت و طلا در استان کردستان وجود دارد و اشتغال زایی مستقیم بخش معدن حدود 5100 نفر است که سهم عمده آن در حوزه معادن فلزی است.

    وی افزود: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان صمت برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باعث شده که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه‌های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی واحد‌های زیادی ساخته یا درحال تجهیز باشند.

    رئیس سازمان صمت استان کردستان اعلام کرد: درحال حاضر طلا تا مرحله شمش فراوری شده و زنجیره فولاد در استان که جز طرح‌های اولویت دار قرار گرفته و مرحله کنسانتره به طور کامل راه اندازی و مراحل گندله و آهن اسفنجی و تولید فولاد در مرحله عملیات اجرایی هستند.

    به گفته وی، این استان در حوزه معدن نیازمند سرمایه گذاری خارجی در 2 بخش مطالعات زمین شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع‌های فولاد و ایجاد فراوری سنگ کردستان با ظرفیت‌های بالا ازجمله اقدامات اساسی در زمینه ایجاد صنایع جانبی و فرآوری است.

    رئیس سازمان صمت استان کردستان با یادآوری اینکه کردستان از ظرفیت معدنی بالایی برخوردار بوده و سال گذشته اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی باهمکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آغاز شد، افزود: بیش از 53 درصد کل استان زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرار گرفته و این مساحت شامل 90 درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی بوده که حدود 15 هزار کیلومتر مربع از مساحت کردستان را در بر می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر