مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خبر داد:

بومی سازی تولید محصولات خاص در صنعت نفت

عصر معدن- مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: با همت نیروهای متخصص اکسین، تولید محصولات خاص در صنعت نفت را بومی سازی کردیم.;

بومی سازی تولید محصولات خاص در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی فولاد اکسین، امین ابراهیمی در نشست خبری اظهار کرد: شرکت فولاد اکسین در سال 88 در مجموعه فولاد خوزستان برای ایجاد ارتباط بین صنعت فولاد، نفت و گاز با تکنولوژی دانیلی ایتالیا در محل فعلی تأسیس شد.

    وی با اشاره به شرایط خاص تکنولوژی در این شرکت ادامه داد: این کارخانه دارای پیشرفته ترین تجهیزات عملیات حرارتی ورق است.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به تنوع بسیار بالای محصولات تصریح کرد: کارخانه نورد ورق عریض شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی و عملیات حرارتی شده در کشور و خاورمیانه و جزو 10 کشور دارای تکنولوژی تولید ورق عریض فولادی در دنیا است.

    ابراهیمی بیان کرد: این شرکت جزو پنج کشور تولیدکننده ورق عریض عملیات حرارتی شده در دنیا، تولیدکننده ورق با عرض 4,5 متر برای لوله های 56 اینچ انتقال نفت و گاز، قفسه نورد با ظرفیت نیروی نوردی 100 هزار کیلو نیوتن (10 هزار تُن) است.

    وی با اشاره به فعال بودن خط نورد و همچنین برنامه ریزی برای طرح توسعه فولاد سازی این شرکت افزود: بر اساس سبد محصولی که از ابتدا طراح کارخانه برای این مجموعه درنظر گرفته ظرفیت تولید یک میلیون و 50 هزار تُن است؛ بر همین اساس 53 درصد سبد تولید محصول کارخانه باید ورق های API مورد نیاز صنایع نفت، و گاز و پتروشیمی، 10 درصد ورق های ساختمانی با کاربردهای مختلف صنعتی و همچنین 37 درصد ورق های آلیاژی و خاص (با کاربرد برای مخازن تحت فشار، بویلرها و کشتی سازی) باشد.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین عنوان کرد: با توجه به مشکلات مختلف در دهه اول عمر این شرکت مأموریت اصلی شرکت از تولید ورق های API به ورق های ساختمانی رسیده است؛ بر خلاف برنامه ریزی سبد تولید محصولات برای این کارخانه هم اکنون 60 درصد تولید در حوزه ورق های ساختمانی، 30 درصد در حوزه ورق های آلیاژی و تنها 10 درصد ورق های API است.

    ابراهیمی یادآور شد: فقدان سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه، نبود مواد اولیه مناسب (اسلب عریض 23 تُنی) در داخل کشور، عدم ارتباط مؤثر با فولادسازی برای هم افزایی، تکمیل چرخه فولاد و توسعه کیفی و ابعادی سبد محصولات و همچنین واردات انبوه ورق های آلیاژی از جمله دلایل عدم تحقق سبد مورد انتظار تولید است.

    وی با اشاره به اینکه تحقق ظرفیت اسمی شرکت منوط به اجرای طرح فولادسازی و تأمین اسلب عریض 23 تُنی است، گفت: در 6 ماهه اول امسال 395 هزار تُن محصول تولیدی داشتیم که نسبت به مدت مشابه بین 15 تا 20 درصد افزایش داشته و 60 درصد این تولید ورق های API و آلیاژی بود.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به بدهی های انباشت این کارخانه بیان کرد: تا پایان اسفند سال گذشته جمع کل بدهی ها (شامل بدهی بیمه، بانک، برق و گاز، مالیات، واحد خرید به بازار و بدهی به مشتریان برای حدود 93 هزار تُن تولید این شرکت) 698 میلیارد تومان بود؛ بدهی های شرکت بدون احتساب وام 250 میلیون دلاری احداث کارخانه است.

    ابراهیمی با اعلام این خبر که زیان انباشته شرکت فولاد اکسین تا پایان سال گذشته 164 میلیارد تومان بود، عنوان کرد: نزدیک به 250 هزار تُن مواد اولیه در شرکت داشتیم که با توجه به سفارش های قبلی باید به صورت کارمزدی محصولات را تولید می کردیم در حالیکه بدلیل اینکه کارمزد دریافت شده در چندماه قبل هزینه شده بود از تولید این محصولات هیچگونه درآمدی نصیب شرکت نمی شد.

    وی با تأکید بر اینکه انبار قطعات یدکی کلیدی ترین هر واحد و مجموعه نوردی است، اظهار کرد: در حالیکه در انتهای سال 1397 تقریبا انبار قطعات یدکی شرکت خالی شده بود که بر اساس برنامه ریزی های قبلی مربوط به سال جاری برای اینکه بتوانیم شرکت را به شرایط ایده آل برسانیم، 180 میلیارد تومان اعتبار به منظور تأمین اقلام و تجهیزات استراتژیک به تفکیک واحدهای مختلف مجموعه بهره برداری برآورد نیاز شد.

    ابراهیمی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در شرکت فولاد اکسین گفت: بر اساس چارت استاندارد تعیین شده در صنایع فولاد باید 20 درصد نیروها در ستاد و 80 درصد در صف تولید باشند ولی در حال حاضر 63 درصد نیروهای فولاد اکسین در بخش تولید و 37 درصد در ستاد شاغل هستند که این ترکیب بایدتعدیل شود.
    وی افزود: سن نیروهای شاغل در شرکت فولاد اکسین جوان و متوسط سن آنها 37 سال است؛ همچنین 60 درصد این نیروها تحصیلات بالای کارشناسی دارند.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین بیان کرد: بر اساس ساختار سازمانی مصوب با همچنین ساختار پیشنهادی شرکت دانیلی باید 645 نفر نیرو داشته باشیم ولی فعلا یک هزار و 28 نفر نیرو داریم.

    ابراهیمی با اشاره به وجود 383 نفر نیروی مازاد در شرکت که منجر به چالش های زیادی شده عنوان کرد: از سال های 90 تا 94 تعداد 368 نفر جذب نیرو داشتیم که در حوزه منابع انسانی شرکت را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

    وی با اشاره به حمل و نقل 351 هزار تُن مواد اولیه از شرکت های فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه در 6 ماهه اول امسال به این شرکت برای تولید محصولات مختلف تصریح کرد: در 6 ماهه اول سال جاری یک هزار میلیارد تومان خرید از داخل استان داشتیم که رشد 73 درصدی تأمین مواد اولیه از داخل استان را نسبت به مدت مشابه رقم زد؛ این خرید همچنین درآمد مالیاتی از ارزش افزوده در حدود 90 میلیارد تومانی فقط در حوزه خرید برای استان به دنبال داشته است.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به رشد 148 درصدی خلق درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده (9 درصد) برای استان در سال جاری نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته یادآور شد: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که شاهد آن بودیم حرکت به سمت هدف اصلی راه اندازی شرکت یعنی تولید بیشتر ورق APi بود؛ ضمن اینکه آینده صنعت نفت و گاز به تولید ورق API سرویس ترش بستگی دارد.

    ابراهیمی با اشاره به اینکه کل نیاز ورق API سرویس ترش در کشور 360 هزار تُن است، اضافه کرد: با توجه به شرایط تحریمی با حمایت های وزیر نفت برای بومی سازی در حال حاضر توان تولید ورق API سرویس ترش را داریم که تا قبل از این 100 درصد نیاز کشور به صورت واردات تأمین می شد؛ شرکت فولاد اکسین امسال بیش از 28 تُن از این نوع ورق را تولید و به شرکت لوله سازی تحویل داد.

    وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد اکسین قابلیت نورد ترمومکانیکال و تولید محصولات با تنوع بسیار را دارد، عنوان کرد: طی 6 ماهه اول امسال با همت گروه های جهادی و نیروهای متخصص پنج محصول A283 GrcNACE (با کاربرد برای مخازن نگهدارنده میعانات نفتی "محیط خورنده")، OXINAR 450 (با کاربرد برای ماشین آلات سنگین)، S690Q و S460Q (با کاربرد برای مخازن تحت فشار) و همچنین X60 MS NACE (با کاربرد برای خط لوله نفت کوره به جاسک "محیط خورنده") را بومی سازی کردیم.
    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اینکه ورق اکسینار قابلیت تولید بالایی دارد و برای ماشین آلات سنگین در حوزه معادن و راهسازی استفاده می شود، خواستار شد: امیدوارم که در آینده نزدیک از واردات این محصول جلوگیری و تمام نیاز کشور را از شرکت فولاد اکسین تأمین کنند.

    ابراهیمی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن خط به کار گرفتیم، گفت: طی 6 ماه گذشته نزدیک به 60 میلیارد تومان در خط تولید هزینه کردیم و بالغ بر 30 درصد درآمد شرکت به خرید قطعات یدکی تخصیص پیدا کرد.
    وی با اشاره به اینکه مطمئنا پیشرفتی که امروز در اکسین رخ داده حاصل از همکاری با فولاد است، خبر داد: میزان فروش مستقیم شرکت طی هفت ماه گذشته 139 هزار و 735 تُن بوده که نسبت فروش مستقیم به فروش کل شرکت در 6 ماهه اول سال جاری 41 درصد است.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اینکه شرکت از هیچ نهاد و بانکی حمایت مالی برای تأمین نقدینگی ندارد، از حمایت های استاندار خوزستان تقدیر کرد و ادامه داد: بازنگری سیاست های بازرگانی، جایگزینی فروش مستقیم به جای فروش کارمزدی، تشکیل کمیته های مشترک هم افزایی با فولاد خوزستان از جمله دلایل افزایش فروش مستقیم این شرکت هستند؛ برای بهره مندی بیشتر شرکت تولیدی از سود حاصل از فروش محصولات یک کمیته مشترک تشکیل دادیم که نه به عنوان یک تولیدکننده صرف بلکه به عنوان فروشنده ورق وارد کار شدیم.

    ابراهیمی با اشاره به صادرات 21 هزار تُنی شرکت فولاد اکسین ادامه داد: سال گذشته میزان صادرات شرکت 14 هزار تُن بوده و با برنامه ریزی و تلاش مستمر درصدد هستیم که فرصت های از دست رفته سنوات قبل را جبران کنیم.
    وی با اشاره به رشد 127 درصدی صادرات شرکت نسبت به سال گذشته گفت: متأسفانه تاکنون نزدیک به هزار میلیارد تومان فرصت از دست رفته در حوزه نفت و گاز داشتیم که خیلی مهم است؛ امیدوارم که با تلاش بسیار دیگر تکرار از دست رفتن بازار محصولات را شاهد نباشیم.
    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به استقرار و گزارش گیری سیستم بهای تمام شده تولید محصولات، پرداخت مانده مطالبات پیمانکار تأمین نیروی انسانی مربوط به سنوات گذشته کارکنان و به روز شدن پرداختی ها اظهار کرد: از کل مبلغ عایدی که وارد شرکت شد 40 درصد آن صرف پرداخت معوقات، 17 درصد خرید قطعات، 41 درصد خرید مواد اولیه و 14 درصد نیز صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شد.

    ابراهیمی با اعلام این خبر که در پایان 6 ماهه امسال شرکت به سود 90 میلیارد تومانی رسیده ادامه داد: علاوه بر سود 6 ماهه اول سال جاری بخشی از تُناژ تولیدی صرف تسویه تعهدات معوقه از سال های گذشته شده است؛ این در حالیست که بالا ترین سود شرکت در سال 1392 فقط 67 میلیارد ریال بوده است و زیان انباشته شرکت تا پایان سال 97 مبلغ 164 میلیارد بوده است; تعهدات معوقه پاس شده در سال جاری حدود 12 هزار تن و رفع تعهدات سرورق معادل 40 میلیارد تومان بوده که بخشی از هزینه تمام شده محصولات فروش رفته را تشکیل می دهد و در صورت عدم جبران تعهدات سود تقریبی پنج ماهه اول امسال بالغ بر 150 میلیارد تومان می شد.

    وی در خصوص مشخصات پروژه API ترش گوره به جاسک گفت: خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک، سنگین و فوق سنگین با سرمایه دو میلیارد دلاری است که 360 هزار تُن ورق API محیط ترش نیاز دارد؛ مسیر اجرای این پروژه از پایانه نفتی گوره (شمال غرب استان بوشهر) به غرب منطقه جاسک (ساحل دریای عمان) است.

    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اخذ گواهی تأیید کیفی ساخت ورق های عریض محیط ترش برای چهار محصول این شرکت در خصوص راه اندازی آزمایشگاه خوردگی بیان کرد: این آزمایشگاه با ظرفیت 10 سلول تست و امکان انجام 160 نمونه گیری در 30 روز و با همکاری شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده است؛ 1,73 میلیارد تومان برای بومی سازی آن به عنوان بزرگترین آزمایشگاه خوردگی خاورمیانه هزینه شده در حالی که مشابه خارجی آن توسط یکی از شرکت های فنلاندی هزینه ای بالغ بر 11 میلیارد تومان داشت.

    ابراهیمی با اشاره به اینکه فعالیت های این شرکت بر بستر صنعت سبز و بدون آلودگی است، یادآور شد: انجام فعالیت های تعمیراتی، ایجاد بستری مناسب برای استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی در زمان محدود، ارزیابی میزان توانمندی پرسنل در انجام فعالیت های پیچیده توسط مدیریت ارشد سازمان و ایجاد توازن در بازار هدف محصول از جمله هدف گذاری های این شرکت است.

    وی در خصوص فعالیت های مهم در حال انجام این شرکت گفت: تعویض سیلندر جک 25 تنی ، گروت ریزی غلطک های خط نورد، تعویض شوت خروجی دیواید، تعویض سینی کابل های معیوب ناحیه نورد، سرویس ولوهای کوره عملیات حرارتی، تست PT تجهیزات خط نورد و نصب پلتفرم های تعمیراتی از آن جمله است.
    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین عنوان کرد: یکی از چشم اندازهای مهم سال 2020 افزایش تولید اسلب است چون اگر این تولید رشد نداشته و به سمت و سوی تولید اسلب های عریض حرکت نکنیم، 79 درصد ظرفیت بازار که مخصوص این اسلب است را از دست می دهیم.

    ابراهیمی با اشاره به پیش بینی برای فعالیت پست 400 کیلوولت مشترک با شرکت فولاد خوزستان به منظور تأمین برق طرح توسعه فولاد سازی شرکت فولاد اکسین ادامه داد: در طرح توسعه به تولید اسلب های عریض توجه بسیاری شده ولی در حال حاضر چنین تولیدی را حتی در حد یک کیلوگرم هم نداریم.

    وی با اعلام این خبر که شرکت فولاد اکسین طی 6 ماهه اول امسال در تولید محصول نهایی فولادی (فاینال پروداکت ها) مقام سوم را کسب کرده یادآور شد: بالغ بر 10 تا 15 درصد تولید فولاد این محصولات را در این شرکت تولید می کنیم.
    مدیرعامل شرکت فولاد اکسین اظهار کرد: شرکت از ابتدای تأسیس تا پایان سال گذشته 90 هزار تُن صادرات داشته ولی از ابتدای سال جاری با قرارداد مشترک با فولاد خوزستان و استفاده از زیرساخت های آن برای افزایش صادرات فقط طی 6 ماه اول 21 هزار تُن صادرات داشتیم.

    ابراهیمی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده تا میزان صادرات امسال را به بیش از 90 هزار هزار تُن برسانیم، اضافه کرد: کشورهای امارات، عمان و کشورهای اطراف عمده مقصدهای صادرات محصولات شرکت فولاد اکسین هستند.
    وی در پایان تأکید کرد: امروز اشتغال یکی از دغدغه های اصلی همه بخش ها است؛ نیروی انسانی مازاد یک چالش برای شرکت است ولی سعی کردیم که به هیچ وجه منجر به بیکاری پرسنل نشویم و طرح های توسعه ای و پروژه ای را نیز تعریف می کنیم تا نیروهای فعلی را نگه داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر