حضور پررنگ شرکت ملی مس در نخستین نمایشگاه گوهرسنگ‌ها

عصر معدن- شرکت ملی صنایع مس ایران، دستاوردهای خود را در زمینه فیروزه در نخستین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته، از سوم تا ششم اسفند در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، به نمایش گذاشت.;

حضور پررنگ شرکت ملی مس در نخستین نمایشگاه گوهرسنگ‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس‌پرس، نخستین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته تهران 1402 سوم اسفندماه با حضور سمیه خلوصی، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، سیدابومحمد هاشمی مجری طرح گوهرسنگ سازمان ایمیدرو، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران و جمعی از مسئولان و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا ششم اسفند به کار خود ادامه داد.

    این نمایشگاه با حضور 70 شرکت داخلی و خارجی درحالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که شرکت ملی مس دستاوردهای خود را در زمینه فیروزه به نمایش گذشته است.

    لازم به یادآوری است که معدن مس میدوک شهربابک بزرگ‌ترین کانسار در این منطقه بوده و علاوه بر مس دارای ظرفیت فیروزه است. این معدن که در 42 کیلومتری شمال‌شرقی شهربابک و در فاصله 132 کیلومتری شمال‌غرب مس سرچشمه قرار گرفته است، یکی از معادن اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران است.

    ظرفیت فیروزه در معدن مس بابک از ابتدا ناشناس بود و پس سال 1385 مورد توجه قرار گرفت که مورد تایید مراجع دانشگاهی و زمین‌شناسی و گوهرشناسی کشور بود. باتوجه به افزایش عمق باطله‌برداری و اکتشاف بعدی، کیفیت و کمیت رگه‌های فیروزه نیز افزایش یافت. ابتدا فیروزه در محیط گوسان همراه به باطله قهوه‌ای به تدریج وارد محیط آبی با باطله سفید تغییر ماهیت داد. فیروزه پرطاووسی نیز  در عمق 200 متری خودنمایی کرد.

    امروز فیروزه از دو معدن میدوک و ایجو برداشت، فرآوری و وارد بازار می‌شود. معدن پورفیری میدوک در 42 کیلومتری شهربابک و معدن ایجو در فاصله 50 کیلومتری شهربابک قرار دارد که هر دو معدن، دارای فیروزه‌های متناسب با استانداردهای بازار و گاها با کیفیت بسیار بالایی هستند. با توجه به اینکه در هر دو معدن طرح توسعه و اکتشافات در جریان است، در آینده منابع بیشتری از فیروزه معرفی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر