مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد:

همه پروژه‌های شرکت ملی مس در «طرح پیشگامان پیشرفت ایران»

سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری

عصر معدن- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: سهم شرکت ملی در طرح پیشگامان پیشرفت ایران هفت طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری است.;

همه پروژه‌های شرکت ملی مس در «طرح پیشگامان پیشرفت ایران»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، اردشیر سعدمحمدی ا با اشاره به «طرح پیشگامان پیشرفت ایران» با تعریف 48 پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن با استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ صنعتی، افزود:

    وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم هر چند ماه یک‌بار گزارشی از پیشرفت کار طرح‌ها که در حال عملیاتی و اجرایی شدن است، ارائه کنیم.

    سعدمحمدی گفت: نخستین طرح شرکت ملی مس، تولید مس کاتدی سونگون در استان آذربایجان شرقی است و برای نخستین بار تولید مس کاتد در این استان با فعال شدن پنج کارخانه زیرمجموعه شکل می‌گیرد. سرمایه‌گذاری این طرح 277 میلیون یورو و 2 هزار و 271 میلیارد تومان است که می تواند بازار و رونق خوبی در منطقه ایجاد کند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان‌داشت: طرح دوم، فاز سوم تغلیظ سرچشمه در استان کرمان است که طی آن کارخانه 300 هزار تنی طراحی و عملیاتی خواهد شد. این طرح با سرمایه گذاری 306 میلیون یورویی و 2 هزار و 200 میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد.

    وی اضافه کرد: طرح سوم، فاز 3 تغلیظ سونگون به ظرفیت 150 هزار تن است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و سرمایه‌گذاری 125 میلیون یورویی و یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی برای آن انجام شده است.

    سعدمحمدی خاطرنشان‌کرد: طرح چهارم، فاز 2 میدوک در شهر بابک استان کرمان است که در پی آن کارخانه کنسانتره طراحی و اجرا خواهد شد. این کارخانه با ظرفیت 180 هزار تن با سرمایه‌گذاری 112 میلیون یورویی و یک‌هزار و 51 میلیارد تومانی احداث خواهد شد.

    وی اظهار داشت: پنجمین طرح، تولید اسید فسفریک است؛ با توجه به تولید اسید سولفوریک در مجتمع های مس سرچشمه و خاتون‌آباد آنها را به اسید فسفریک تبدیل خواهیم کرد که قابلیت تولید کودهای فسفاته را امکان‌پذیر خواهند کرد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه‌داد: این طرح نیز با سرمایه‌گذاری 76 میلیون یورویی و 60 میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد.

    وی افزود: طرح ششم، ساخت کارخانه فلوتاسیون از سرباره‌های خاتون‌آباد است؛ این سرباره‌ها از سالیان پیش روی زمین رها شده بود و برای نخستین بار به کنسانتره مس تبدیل خواهد شد.

    سعدمحمدی اظهار داشت: این طرح با سرمایه‌گذاری 15 میلیون یورویی و 460 میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد و در خرداد ماه سال آینده نخستین کارخانه آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی گفت: طرح هفتم، ساخت کارخانه آهک خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری 774 میلیارد تومانی است تصریح کرد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح‌کرد: در مجموع این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری 911 میلیون یورویی و هشت‌هزار و 316 میلیارد تومانی (و به عبارتی یک میلیارد و 300 میلیون دلاری) اجرایی خواهد شد.

    همه پروژه‌های شرکت ملی مس در «طرح پیشگامان پیشرفت ایران»/سرمایه‌گذاری 1.3 میلیارد دلاری

    خیز به سمت تبدیل شدن به 10 شرکت برتر جهان در تولید مس

    وی با اشاره به سایر طرح‌های شرکت ملی مس، اظهار داشت: با اکتشافاتی که تاکنون عملیاتی و اجرایی شده چهار میلیون و 200 هزار تن ذخیره جدید به ذخایرمس کشور اضافه شده است و علاوه بر آن با اکتشاف معدن «سریدون» واقع در 45 کیلومتری غربی مجتمع مس سرچشمه که عملیات تکمیلی اکتشافی آن در حال انجام است، یک کارخانه 300 هزار تنی دیگر طراحی و اجرا می شود که جزو هفت طرح یادشده نیست.

    سعدمحمدی بیان‌داشت: با توجه به فناوری‌های علمی روز جهان، همچنین افزایش حفاری‌های اکتشافی از 70 هزار متر در سال 98 به 100 هزار متر در سال 99 و 130 هزار متر در سال جاری، امیدواریم با دستگاه‌های جدیدی که وارد می‌شود (شامل 15 دستگاه جدید حفاری و همچنین بهره‌مندی از تکنیک‌های جدید)، سرعت اکتشافات و همچنین ذخایر مس افزایش می ‌یابد.

    وی گفت: در سال‌های گذشته ایران در رتبه نهم جهان در زمینه ذخایر مس قرار داشت و اکنون به رتبه هفتم جهان ارتقا پیدا کرده و امید می‌رود با اکتشافات جدید مکزیک را پشت سر گذاشته و به رتبه پنجم دست یابیم. میزان ذخایر فعلی ما 44 میلیون تن مس خالص است و در صدر این جدول کشور شیلی با 200 میلیون تن ذخیره خالص قرار دارد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت:‌ این شرکت خرداد ماه سال آینده سه طرح را افتتاح خواهد کرد که شامل معدن و کارخانه کنسانتره 150 هزار تنی «دره آلو» در سیرجان، معدن و کارخانه کنسانتره 150 هزار تنی «دره زار» در کرمان و کارخانه حاصل از تغلیظ سرباره های ذوب سرچشمه است.

    وی خاطرنشان‌کرد: افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش 350 هزار تنی تولید کنسانتره مس را به دنبال خواهد داشت و معادل 700 میلیون دلار به درآمدها این مجموعه خواهد افزود.

    سعدمحمدی گفت: با 13 میلیارد دلار طرحی که در دست اجرا و برنامه‌ریزی داریم، در پنج سال آینده ملی صنایع مس ایران جزو 10 شرکت برتر جهان در تولید مس خواهد شد.

    وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران امسال برای نخستین بار از سه میلیارد دلار درآمد عبور خواهد کرد و امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این درآمد به سالیانه هشت میلیارد دلار افزایش یابد.

    به گزارش ایرنا، به‌تازگی توسعه 48 طرح صنعتی در کشور کلید خورد و دولت با طرح پیشگامان پیشرفت ایران قصد دارد با استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ صنعتی، 48 پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن را اجرایی کند. وزیر صمت اعلام کرد که با اجرای این طرح‌ها رشد اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

    در این طرح قرار است سرمایه‌گذاری 500 هزار میلیارد تومانی (حدود 19 میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سودده داخلی، اجرایی شود. در این راستا مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری یکشنبه هفته گذشته در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد.

    11 میلیارد دلار صادرات سالیانه، تولید 54 میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل 20 میلیارد دلار درآمد سالیانه پس از بهره‌برداری و ایجاد 21 هزار شغل مستقیم و 64 هزار شغل غیرمستقیم، از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر