رییس هیات مدیره شرکت مس خبر داد:

تولید یک میلیون تن کاتد از طریق ایجاد مشارکت با شرکت های صندوق بازنشستگی مس

عصر معدن- شرکت ملی صنایع مس ایران رسیدن تولید یک میلیون تن کاتد را از طریق ایجاد مشارکت با شرکت‌های صندوق بازنشستگی مس و اتکا به جوانان با تجربه و علمی داخلی آغاز کرد.;

تولید یک میلیون تن کاتد از طریق ایجاد مشارکت با شرکت های صندوق بازنشستگی مس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس پرس، مهندس سید مجید هدایت رییس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب گفت: به دلیل عدم توجه مدیران و دلسوزان واقعی این صنعت به مقوله اصلاح ساختار و نادیده گرفتن مقوله حیاتی «توسعه پایدار» ظرفیت عملیاتی تولید این شرکت که در بدو تأسیس 170 هزار تن کاتد بوده، پس از گذشت سال‌های متمادی با وجود جان‌فشانی‌های همکاران با افزایش حدود 80 هزار تنی به ظرفیت تولید 250 هزار تن کاتد رسیده است.

    وی افزود: این در حالی است که امروز شاهد آن هستیم که کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی که سال‌ها بعد از شرکت ملی مس پا به عرصه تولید مس گذاشته‌اند با توسعه پایدار و چابک، ظرفیت تولید خود را به 800 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تن کاتد رسانده‌اند. بررسی دقیق و علمی این موارد اهمیت توجه ویژه به مقوله توسعه و پیشرفت پایدار را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
    رییس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: تیم مدیریتی جدید که در بهار 1401 مسئولیت را به‌دست گرفت، به سرعت اقدامات خود به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته و جهش تولید و دستیابی به ظرفیت 1 میلیون تن کاتد از ماده معدنی را آغاز کرد.
    مهندس هدایت گفت: با عنایت به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه معدن و صنایع معدنی کشور که در سخنرانی اخیرشان به‌صراحت به عقب‌ماندگی‌های این حوزه اشاره داشتند و همچنین حمایت‌های بی‌بدیل دولت محترم و مردمی و وزیر محترم صمت از توسعه معادن، و با امید به الطاف بی‌کران خداوند و حمایت همکاران بزرگوار، طرح غدیر در دست طرح‌ریزی و عملیاتی شدن است.
    وی افزود: از مهم‌ترین اهداف این طرح کلان می‌توان به مواردی از قبیل «ریل‌گذاری در مسیر توسعه چابک»، «توانمندسازی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی مس»، «استقرار نظام نوآوری باز» و «اشتغال‌زایی» اشاره کرد.
    رییس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، این طرح را دارای سه فاز اصلی دانست و اظهار داشت: فاز نخست مربوط به تثبیت و بهینه‌سازی ظرفیت تولید فعلی است. در این فاز تسهیل گری‌های لازم به منظور پایدارسازی تولید، از قبیل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، طرح‌های تولید انرژی‌های تجدید پذیر و اصلاح فرایندها در دستور کار است.
    به گفته مهندس هدایت در فاز دوم، بهره‌برداری از پروژه‌های مصوب و در حال اجرا ظرفیت تولید را به مرز 550 هزار تن کاتد می‌رساند ضمن اینکه در این فاز بهینه‌سازی فرایندها و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل در دستور کار است.
    وی در ادامه به مشخصات فاز سوم اشاره کرد و افزود: این فاز از طرح غدیر شامل مراحل طراحی تا راه‌اندازی پروژه‌های مکمل با هدف دستیابی به ظرفیت یک میلیون تن کاتد از ماده معدنی در سال است. همچنین به منظور جلوگیری از دوباره‌کاری و اتلاف منابع، طرح غدیر توسط شرکت مشاور مادر راهبری خواهد شد تا مانند گذشته شاهد اقدامات ناهماهنگ و غیرمتمرکز و بعضاً زیان‌بار نباشیم.
    وی هدف از طراحی این ساختار (مشارکت داخلی ملی مس و شرکت‌های زیرمجموعه) را «تحول ساختاری چابک در زمینه توسعه پایدار»، «بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود و توسعه آن‌ها» و «جذب نخبگان صنعت» دانست.

    رییس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان این گفت وگو بیان کرد: در مسیر تحقق طرح غدیر، اولین قدم تشکیل مشارکت غدیر بود. این امر که به لطف خداوند و تلاش همکاران گرامی به‌صورت یک مشارکت داخلی غیرثبت‌شده در حال توسعه است، متشکل از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مس و شرکت‌های تخصصی صندوق بازنشستگی مس و تابعه است تا ضمن انجام پروژه‌های توسعه‌ای، دانش مربوطه نیز در درون این شرکت‌ها رسوب کند و با اجرای این طرح، زمینه برای تحول بزرگ فراهم شده و در آینده مجدداً شاهد روزهای درخشان این شرکت‌ها باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر