طی مراسم یک دیدار یک عرضه در فرابورس ایران

«تکیمیا» به اهالی بازار سرمایه معرفی شد

عصر معدن- مهرداد فرح‌آبادی مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا در مراسم یک دیدار یک عرضه ویژه پذیره‌نویسی سهام این شرکت از آغاز پذیره‌نویسی «تکیمیا» در روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و گفت: سرمایه تأمین سرمایه کیمیا ۲ هزار میلیارد تومان است که ۱۲۰۰ میلیارد تومان توسط مؤسسین و ۸۰۰ میلیارد از طریق بازار تأمین خواهد شد.;

«تکیمیا» به اهالی بازار سرمایه معرفی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، فرح‌آبادی طی مراسمی که امروز در فرابورس برگزار شد ضمن تشریح جزییات پذیره‌نویسی شرکت تأمین سرمایه کیمیا، طرح‌های تجاری و برنامه‌های آتی این شرکت را اعلام کرد.

    وی با اشاره به اینکه هر کد حقیقی و حقوقی مبلغ 10 میلیون تومان امکان خرید دارد، گفت: 51 درصد سهام این مجموعه متعلق به گروه مالی کیمیای مس و 9 درصد مربوط به شرکت ملی مس است، همچنین 40 درصد باقی‌مانده از بازار سرمایه تأمین خواهد شد.

    ظرفیت‌ بالای کشور در ذخایر معدنی

    مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا با تأکید بر ظرفیت‌ بالای ذخایر معدنی در ایران عنوان کرد: میزان ذخایر معدنی برآورد شده در ایران بیش از 27 تریلیون دلار ارزیابی‌شده است. حدود 7 درصد ذخایر دنیا را در کشور داریم و جزو 15 کشور برتر هستیم.

    فرح‌آبادی سهم صنایع معدنی به تولید ناخالص داخلی در دنیا را 5 درصد عنوان کرده و گفت: این سهم در بازارهای نوظهور مثل شیلی و روسیه بالاتر است اما در ایران در 10 سال گذشته این عدد یک درصد بوده که بسیار ناچیز است و نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی برای رشد وجود دارد.

    مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا ایران را در زمینه ذخایر مس نیز از کشورهای سرآمد دنیا دانست و اضافه کرد: در خصوص مس جزو 5 دارنده بزرگ این فلز در دنیا هستیم و 19 میلیارد تن ذخایر معدنی مس ثبت‌شده در کشور داریم که فقط 10 درصد آن اکتشاف شده است. اما باوجود غنی بودن ذخایر مس، از لحاظ تولید در جایگاه مطلوبی نیستیم و از تولید 24 میلیون تن کاتد در دنیا، سهم ایران تنها 300 هزار تن است.

    فرح‌آبادی با تأکید بر اینکه آمارهای فوق نشان می‌دهد که صنعت مس در کشور ظرفیت بالایی برای رشد دارد، گفت: در همین راستا شرکت ملی مس در راستای اهداف بلندمدت و راهبردی خود، پروژه‌های زیادی در حدود 13 میلیارد دلار در جریان دارد.

    وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شرکت ملی مس 285 هزار تن کاتد مس تولید کرده است، افزود: علاوه بر کاتد مس در سایر محصولات نیز از هدف‌گذاری‌ها فاصله ‌داریم، به‌این‌ترتیب که برای کاتد مس تولید حدود یک‌میلیون تن برنامه‌ریزی‌شده و باید ظرف 4 سال آینده به سطح مطلوب برسیم.

    تکیمیا، بازوی قدرتمند تأمین مالی ملی مس

    فرح‌آبادی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به این نقطه باید برای تأمین مالی پروژه‌ها برنامه‌ریزی شود، گفت: بخش بزرگی از این تأمین مالی با تدابیر شرکت تأمین سرمایه کیمیا از مسیر بازار سرمایه و با توجه به ابزارهای متنوع این بازار، انجام خواهد شد.

    وی رسالت اصلی تأمین سرمایه کیمیا را تأمین مالی پروژه‌های شرکت ملی مس دانست و افزود: البته به‌طور قطع در سایر حوزه‌های معدنی هم ورود پیدا خواهیم کرد.

    مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا با تأکید بر اینکه صنعت تأمین سرمایه، صنعتی نوپا در کشور است، گفت: قدمت این صنعت کمتر از دو دهه است.

    به گفته وی بررسی عملکرد شرکت‌های این صنعت در بازار سرمایه نشان از رشد و پیشرفت آن‌ها است؛ به‌این‌ترتیب که سود این صنعت در سال 1400 نسبت به سال 1399 با رشدی 14 درصدی مواجه شده است.

    وی با اشاره به حاشیه سود خالص عملیاتی 94 درصدی دوساله در این صنعت گفت: همچنین در حالی متوسط نسبت p/e بازار سرمایه بین 5.5 تا 6 مرتبه است، پی بر ای صنعت تأمین سرمایه 11 است.

    طرح تجاری 5 ساله «تکیمیا»

    فرح‌آبادی در ادامه با تأکید بر اینکه قرار است تأمین مالی پروژه‌های بزرگی در کیمیا انجام شود، گفت: اما در این مجموعه نگاه فقط تأمین مالی نیست و در حوزه تشکیل صندوق و سبد نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

    وی با اشاره به اینکه تامین سرمایه کیمیا در 5 سال اول در حوزه کمی و کیفی برنامه‌های مفصلی دارد، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است طی 5 سال بالغ‌بر 30 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه منتشر شود که به‌طور متوسط سالیانه 8 هزار میلیارد تومان اوراق خواهد بود. همچنین در حوزه صندوق‌های کالایی هم برنامه‌های ویژه‌ای در این مجموعه طراحی ‌شده‌است.

    وی با اشاره به طرح تجاری تأمین سرمایه کیمیا گفت: شرکت تامین سرمایه کیمیا طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرف 5 سال باید به درآمد 1500 میلیارد تومانی و سود خالص پس از کسر مالیات 1200 میلیارد تومانی برسد.

    فرح‌آبادی به روند افزایشی در سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: برنامه داریم ظرف 4 سال، سرمایه کیمیا به 4 هزار و 500 میلیارد تومان برسد؛ چراکه افزایش سرمایه نقطه بسیار مهمی در شرکت‌های تأمین سرمایه است.

    وی در پایان افزود: در شرایط امروز فضا و میدان بازار سرمایه برای فعالیت شرکت‌های تأمین سرمایه بسیار مهیاست و امید است ارزش‌افزوده و سودآوری خوبی برای سهامداران این صنعت فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر