تعرفه واردات ورق فولادی صفر شد

عصر معدن- مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از بررسی موضوعات دیر رسیدن کالا به خرده فروشان، دخالت نکردن تولید کنندگان در بحث توزیع، موضوع صادرات و پایین آوردن قیمت تمام شده، در جلسه اخیر این وزارتخانه با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان خبر داد و گفت که برای اولین‌بار تعرفه واردات ورق‌های فولادی به کشور صفر شده و کسری ورق فولادی در صنعت لوازم خانگی برطرف شده است.;

تعرفه واردات ورق فولادی صفر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، کیوان گردان،  مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک برنامه تلویزیونی درباره جزئیات جلسه امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی با مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در بازدیدی که چند روز پیش آقای مخبر از بازار لوازم خانگی امین حضور داشتند مشکلاتی از سوی کسبه و جوانان این صنف مطرح شده بود که در جلسه امروز نیز این مسائل طرح و پیگیری شد. دیر رسیدن کالا به خرده فروشان، دخالت نکردن تولید کنندگان در بحث توزیع، موضوع صادرات و پایین آوردن قیمت تمام شده، مهمترین موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

    وی درباره وضعیت تامین ورق فولادی و مواد پتروشیمی در این صنعت نیز گفت: بیشترین ورق فولادی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی، ورق فولادی سرد است که در این زمینه برای اولین‌بار عرضه اختصاصی این نوع ورق به صنعت خودروسازی و لوازم خانگی صورت گرفته و به این ترتیب رقابت قیمتی برای ورق‌های فولادی نیز از بین رفته است. در مورد تأمین مواد پتروشیمی به ویژه ای‌بی‌اس نیز بر اساس تیراژ تولید کارخانه‌ها تامین می‌شود که هر سه ماه یکبار سهمیه واحدها به پتروشیمی‌ها اعلام می‌شود.

    همچنین به گفته مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت برای اولین‌بار تعرفه واردات ورق‌های فولادی به کشور صفر شده و کسری ورق فولادی در صنعت لوازم خانگی برطرف شده است.

    گردان در ادامه وعده داد که از آخر امسال که ظرفیت‌های جدید تولید لوازم خانگی در کشور فعال می‌شوند، کیفیت این محصولات نیز بهتر شوند.

    وی با تاکید بر اینکه رشد کیفیت لازمه صادرات است، تصریح کرد: در حال حاضر حجم واردات لوازم خانگی کشورهای همسایه ایران به 37 میلیارد دلار می‌رسد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم طی پنج سال بتوانیم سهم خود را به یک میلیارد دلار از این رقم برسانیم. صادرات لوازم خانگی سال گذشته 150 میلیون دلار بوده و این رقم برای امسال 200 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

    مشکلات تامین ورق و پتروشیمی همچنان پابرجا

    در ادامه این برنامه محمدرضا دیانی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: بحث تولیدکنندگان این است که مواد اولیه داخلی از جمله ورق فولادی و مواد پتروشیمی را با بالاترین نرخ‌های جهانی با نرخ ارز روز و نرخ رقابتی در بورس تامین می‌کنند. البته همه این مواد هم به تولیدکنندگان نمی‌رسد و بخشی را باید در نهایت از دلالان و به نرخ آزاد تهیه کنند. این موضوعات در جلسه مطرح و پیشنهاد شد قیمت مواد اولیه در زنجیره کنترل شود. همچنین درخواست کردیم که دولت این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان لوازم خانگی بدهد که با برنامه‌ای بلندمدت از سرمایه‌گذاری در این صنعت حمایت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کالاهای عرضه شده در کشور به اروپا نیز صادر می‌شوند، گفت: مهمترین دغدغه تولیدکنندگان این است که با توجه به سرمایه‌گذاری بالایی که انجام شده، ناگهان تحت فشار مافیای واردات سیاست دولت تغییر نکند و راه را دوباره برای شرکت‌هایی که خودشان از ایران رفتند، باز کند. مسلما یک شبه هیچ تولید کننده‌ای نمی‌تواند مانند شرکت‌های میلیارد دلاری قابل رقابت با جهان شود و این موضوع نیاز به بستر دارد. البته در جلسه امروز، تولیدکنندگان قول دادند، خدمات پس از فروش خود را بهبود دهند و افزایش قیمت نداشته باشند.

    دیانی با بیان اینکه در حال حاضر 1.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در بازار وجود دارد که هنوز به فروش نرسیده است، در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: 5 یا 10 شرکت از 100 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، قیمت تولیداتشان را افزایش دادند که سهم عمده‌ای در بازار ندارند. البته ما از مردم می‌خواهیم به کالای ایرانی اطمینان کنند و برخی تولیدکنندگان نیز حالا این تعهد را دادند که تا یک ماه پس از خرید کالا امکان مرجوع شدن آن وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر