چشم انداز صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۰

عصر معدن- کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت فلزات اساسی جزء گروه‌های شفاف از نظر دسترسی اطلاعات بوده وبا توجه به آینده روشن این صنایع هم از نظر بین المللی هم از نظر داخلی، برای سرمایه گذاری مطلوب ارزیابی می‌شوند.;

چشم انداز صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خشیار دادمنش کارشناس بازار سرمایه درباره روند سهم های صنعت فلزات در بازار سرمایه طی سال گذشته، اظهار کرد:  در بازار صنایع فلزات اساسی به چهار گروه اصلی یعنی  فولاد، سرب و روی، مس و آلومینیوم تقسیم می‌شوند. این صنایع بعد از نفت و گاز و پتروشیمی جزء مهمترین صنعت صادراتی کشور به حساب می‌آیند.

    او بیان کرد: محصولات این گروه به طور کلی شمش‌های فلزی هستند که بسته به نیاز هر صنعت به اشکال مختلف تبدیل می‌شوند. از مهمترین اهداف توسعه‌ای در این صنایع افق 1404 برای کسب تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور است. باید در نظر داشت صنعت فوق ارتباط مستقیمی با صنایع استخراج کانه‌های فلزی دارد همچنین باید گفت  اکتشاف، بهره برداری از معادن، زیر ساخت انرژی و زیر ساخت حمل و نقل (ریلی و جاده ای) از جمله مهمترین اقدامات جهت گسترش تولیدات صنایع فلزات اساسی است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص صنعت فلزات اساسی از سال 98 رشد خود را از محدود 130 هزار واحد شروع نمود در ابتدای سال 99 به عدد 317 هزار واحد رسید. در مرداد به سقف 1.3 میلیون واحد رسید با افت آن اسفند ماه شاخص در حدود 900 هزار واحد است همچنین باید گقت قیمت شرکت‌ها نیز همانند شاخص کل در ابتدای سال صعود قابل توجهی داشتند؛ که بعد از اصلاح بازار به طور متوسط شاهد اُفت 40 درصدی در ارزش سهام این  شرکت‌ها بودیم.

    دادمنش گفت: طی سال 99 در شرکت‌های گروه فلزات اساسی شاهد افزایش تولید بودیم به طوری که  تولیدات فولاد خام ایران در سال 2020 نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش داشت. شرکت ملی مس ایران نیز نسبت به سال قبل افزایش تولیدات خود را بالا برد، همین افزایش ها میزان تولیدات را  در کنار افزایش نرخ‌های جهانی سبب شد تا صنعت مذکور  مبالغ خوبی را نسبت به سال قبل ثبت کند.

    او بیان کرد: مهمترین اتفاق بین المللی بازگشایی صنایع مختلف و رشد قیمت‌های جهانی بود که اثر مثبتی بر روی نرخ فروش فلزات اساسی  داشت. در سطح ملی نیز میتوان به تعیین نرخ 80 درصد قیمت‌های جهانی برای نرخ پایه محصولات در بورس کالا اشاره کرد که این امر موجب کاهش مبلغ فروش شرکت‌های عرضه کننده شد همچنین  برای شفافیت بیشتر این صنایع، شرکت‌ها ملزم شدند که محصولات خود را در بورس کالا پذیرش کنند و چرخه محصولات فولادی از سنگ آهن تا محصولات نورد کاران در بورس کالا انجام بگیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال آینده قیمت های جهانی همانند سال قبل رشد ها چشمگیری نخواهندداشت  ولی احتمال کاهش قیمت نیز نمی رود تقویت تقاضا در پروژه های زیر بنایی و صنعت خودرو ، رشد جمعیت و گسترش زیر ساخت ها، واکسیناسیون تمام کشور ها  نشان از چشم انداز مثبت این گروه دارد .در بازار داخل نیز قیمت دلار تاثیر بسزای در رشد و سود آوری شرکت ها خواهد داشت.

    دادمنش در پایان گفت: صنعت فلزات اساسی جزء گروه های شفاف از نظر دسترسی اطلاعات بوده و با توجه به آینده روشن این صنایع هم از نظر بین المللی هم از نظر داخلی، برای سرمایه گذاری مطلوب ارزیابی می شوند. ولی  ناگفته نماند که افق سرمایه گذاری در این صنایع همواره بلند مدت بوده و نباید انتظار سود های کلان  در کوتاه مدت را داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر