تامین پایدار برق جهش تولید سیمان را رقم زد

عصر معدن- تولید سیمان در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل بهار ۲.۲ درصد رشد کرد و تامین پایدار انرژی در فصل گرم مقدمات جهش تولید این محصول و ساماندهی بازار را فراهم کرد.;

تامین پایدار برق جهش تولید سیمان را رقم زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از عملکرد این صنعت در تولید سیمان و کلینکر طی 6 ماه ابتدای سال 1402، تولید کلینکر در مدت زمان یادشده از 39.6 میلیون تن عبور کرد و نسبت به 6 ماه ابتدایی سال 1401 حدود 3.8 درصد فراتر رفت. از طرفی تولید سیمان در 6 ماه ابتدایی سال 1402 به مرز 35.7 میلیون تن رسید که 11.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

    بر اساس این اطلاعات تحویل کل سیمان در بازارهای داخلی و همچنین صادرات این محصول در 6 ماه اول سال جاری 35.6 میلیون تن گزارش شده است که 11.6 درصد از بهار و تابستان سال1401 بیشتر است. میزان صادرات گزارش‌شده در 6 ماه اول سال 1402 نیز معادل 2.5 میلیون تن گزارش شده است که 400 هزار تن معادل 20 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

    به گزارش فارس، عملکرد مطلوب صنعت سیمان و دستیابی به رکوردهای تولید جدید در شرایطی رقم خورد که تامین برق تابستان در سال‌های گذشته همواره یک محدودیت برای تولید صنعت سیمان عنوان شده بود.

    بر اساس این اطلاعات تولید سیمان در تابستان سال 1402 از 18 میلیون تن فراتر رفت که 2.2 درصد نسبت به تولید بهار 1402 بیشتر بوده و همچنین این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.4 درصد رشد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است.

    از طرفی تولید کلینکر در تابستان 1402 نیز به رقم 18.2 میلیون تن رسید که این عدد 4.6 درصد از آمار تولید کلینکر در تابستان سال 1402 بیشتر است.

    *انرژی رمز جهش تولید صنعت سیمان

    در این راستا حمید احمدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، عنوان کرد: صنعت سیمان در تابستان 1402 نسبت به فصل بهار انرژی بیشتری دریافت کرده و این افزایش تامین انرژی به ساماندهی بازار این محصول راهبردی برای کشور منتهی شد.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تولید سیمان نه تنها از سال گذشته بیشتر بود، بلکه نسبت به تقاضای این محصول در داخل و خارج کشور نیز فراتر رفت و همین مسئله به رشد موجودی انبار سیمان و کلینکر ختم شده است.

    احمدی تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف برق صنایع در تابستان سبب شده تا بیشترین انرژی ممکن به منظور و جهش تولید تامین شود و گزارش‌ها در صنایع از جمله صنعت سیمان مؤید اثر برنامه مدیریت مصرف برق است.

    *رشد 25 درصدی تامین برق صنایع در سال 1402 نسبت به 1400

    بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، صنایع در تابستان سال 1402، حدود 25 درصد برق بیشتری نسبت به تابستان سال 1400 دریافت کرده‌اند.

    همچنین 90 درصد از افزایش انرژی تامین شده در فصل گرم 1402 نسبت به فصل گرم سال 1400 به مقصد صنایع هدایت شده است.

    به گزارش فارس، فعال صنعت سیمان در کنار کارشناسان از تامین برق صنایع سیمان طی سال 1402 اعلام رضایت کردند.

    *ساماندهی بازار سیمان به دلیل تامین انرژی پایدار بود

    در این راستا، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اگر در تابستان امسال در تولید و عرضه سیمان مشکلی وجود نداشت، به علت توجه به تامین انرژی بود به نحوی که وزارت نیرو 10 درصد سهم صنایع سیمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داد و این افزایش تامین انرژی به رشد 12 درصدی تولید ختم شد.

    الوندیان بیان کرد در 6 ماهه نخست امسال هیچ مشکلی برای تولید سیمان در کشور وجود نداشته و میزان تولید و تحویل این محصول راهبردی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 12 درصدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرده است.

    به گزارش فارس، محصول راهبردی سیمان از سازوکار تولید طی 3 مرحله شامل خرد شدن مواد آهکی و سیلیسی، اختلاط و فرآوری مواد معدنی به منظور تولید کلینکر و آسیاب کردن کلینکر به منظور دستیابی به سیمان تشکیل شده است.

    بر این اساس انرژی برترین مرحله تولید سیمان راه‌اندازی کوره‌های تولید کلینکر است. همچنین آسیاب کلینکر و تولید سیمان نیز به انرژی قابل توجهی نیاز دارد. در این راستا، انتقال زمان فعالیت‌های انرژی‌بَر به ساعاتی که مصرف برق بخش خانگی کاهش یافته است، از جمله ساعات شب زمینه اجرای دقیق برنامه مدیریت مصرف برق تابستان را مهیا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر