دستاورد دیگر دولت سیزدهم

سیمان سفید ازنا در یک قدمی تولید

عصر معدن- کارخانه سیمان‌ سفید زاگرس ازنا، شهریور ۹۷ کلنگ‌زنی شده و با پیگیری‌هایی مدیریت ارشد لرستان فاز اول آن در هفته دولت به مرحله افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.;

سیمان سفید ازنا در یک قدمی تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، کارخانه سیمان‌ سفید ازنا یکی از پروژه‌های شاخص غرب کشور است که برای احداث آن توسط مدیریت ارشد لرستان پیگیری‌های زیادی شده و به گفته مسئولان در هفته دولت فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

    تولیدسالانه 220 هزار تن انواع سیمان‌های سفید

    در این خصوص بهمن جعفری، رئیس سازمان صمت لرستان بیان کرد: عملیات اجرایی کارخانه سیمان سفید ازنا در سال 1397 به منظور تولید انواع سیمان‌های سفید با ظرفیت 600 تن در روز و سالانه 220 هزارتن در سال آغاز شده است.

    وی با اشاره به شرایط خاص این کارخانه گفت: اولین کارخانه تولید سیمان سفید غرب کشور محسوب می‌شود و پس از مشهد به لحاظ تکنولوژی و ظرفیت دومین کارخانه تولید سیمان سفید کشور است و مزیت دیگر این کارخانه  قرار گرفتن در نزدیکی خط ریلی است.

    سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی برای سیمان سفید ازنا

    جعفری با اشاره به مباحث زیست محیطی کارخانه،  اظهار کرد: مباحث زیست‌محیطی این کارخانه در خود فرآیند انجام می‌شود و مجهز به سیستم «بگ‌هاوس» است و هیچ‌گونه آلودگی ندارد و جزو صنایع سبز محسوب می‌شود.

    رئیس سازمان صمت لرستان خاطرنشان کرد: کل این مجموعه به دست مهندسین ایرانی ساخته شده و بخشی از ماشین‌آلات آن از کشور چین تامین شده و حجم سرمایه‌گذاری آن 1000 میلیارد تومان است و برای 150 نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده است.

    وی با بیان اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت 80 هکتار قرار دارد، اظهار کرد: 50 هکتار از این مجموعه مربوط به منابع ملی بوده که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده و 30 هکتار آن نیز توسط سرمایه‌گذار از کشاورزان خریداری کرده است.

    یک قرن ذخیره مواد اولیه در مجاورت کارخانه

    جعفری به محدوده‌های معدنی این پروژه اشاره کرد و گفت: محدوده‌های معدنی انجام و پروانه‌های اکتشاف نیز صادر شده چنانچه به صورت مستمر فعالیت داشته باشد تا یک قرن ذخیره مواد اولیه خواهد داشت.

    رئیس سازمان صمت لرستان، با بیان اینکه 80 درصد مواد اولیه این کارخانه، سنگ آهک است که در جوار خود پروژه تامین می‌شود، اضافه کرد: 15 درصد مواد اولیه آن سنگ کائولن است که از شهرستان ساوه و پنج درصد آن هم فلدسپات است که از شهرستان الیگودرز تامین خواهد شد. 

    انجام فراوری مواد اولیه کارخانه در استان

    وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مواد معدنی این کارخانه از خود استان فراوری خواهد شد و به بازارهای داخلی و خارجی صادرمی‌شود، یادآور شد: خط تولید این کارخانه توان تغییر به تولید سیمان خاکستری را دارد و چنانچه قصد تولید این نوع از سیمان را داشته باشد توان تولید روزانه 1000 تن را دارد و با احتساب روزهای تعطیل بالغ بر 300 هزار تن تولید سیمان خاکستری را در سال خواهد داشت.

    این مسئول افزود: فاز نخست این کارخانه با استفاده از کلینکر آماده بهره‌برداری است و براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال کل مجموعه به‌ صورت کامل به بهره برداری خواهد رسید.

    جعفری بیان کرد: برای این کارخانه 16.7 میلیون یورو تسهیلات از محل صندوق ارزی(صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن)  تامین اعتبارو بخش ریالی آن هم از طریق تسهیلات بانک پاسارگاد تامین مالی شده است و سهامداران این کارخانه نیز قوی هستند و سابقه درخشانی در صنعت سیمان دارند.

    افتتاح فاز اول سیمان سفید ازنا در هفته دولت

    فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز با بیان این مطلب که عملیات اجرایی این کارخانه از سال 97 شروع شده اما در آستانه افتتاح است، افزود: این کارخانه در دو فاز تعریف شده که فاز اول آن به احتمال زیاد در هفته دولت به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

    وی با بیان اینکه امروز فاز اول این پروژه به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد، ادامه داد: با ورود روزانه 600 تن کلینکر این کارخانه، روزانه یک هزار تن سیمان سفید تولید و روانه بازار خواهد شد.

    استاندار لرستان با بیان اینکه  85 درصد مواد اولیه این کارخانه از معادن مجاور کارخانه تامین می‌شود، تصریح کرد: فاز دوم این کارخانه تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید.

    تزریق 200 میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه در دولت سیزدهم

    زیویار بیان کرد: 200 میلیارد تومان در دولت سیزدهم در قالب تسهیلات به این پروژه تزریق شده و ماحصل فاز اول آن اشتغال 150 نفربه صورت مستقیم و در فاز دوم این میزان اشتغال به 300 نفر خواهد رسید. 

    وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کارخانه سیمان سفید غرب کشور و دومین کارخانه بزرگ پس از کارخانه سیمان سفید مشهد است، گفت:حجم سرمایه‌گذاری ریالی این کارخانه 400 میلیارد تومان و ارزی آن  17.5 میلیون یورو است.

    استاندار لرستان گفت: این محصول علاوه بر تامین نیاز  بازار داخل به کشورهای خارجی نیز صادر خواهد شد.

    بهره‌برداری از فاز اول سیمان ازنا با وارد کردن کلینکر

    حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نیز در خصوص کارخانه سیمان سفید ازنا به ایسنا گفت: سیمان سفید ازنا یکی از پروژه‌های بخش خصوصی لرستان است که عملیات اجرایی آن در سال 97 آغاز و در سال‌های اخیر شتاب خوبی داشته‌ است.

    وی افزود: این پروژه از اعتبارات دولتی تبصره 18 استفاده کرده و 50 درصد سرمایه‌گذاری آن نیز آورده سرمایه‌گذاری بوده است.

    نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: امروز این پروژه در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت و قول داده شد که فاز اول آن هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

    گودرزی بیان کرد: فاز اول این پروژه با وارد کردن کلینکر به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز تکمیلی آن تا پایان امسال افتتاح خواهد شد. 

    وی گفت: با افتتاح این پروژه 150 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد و از نیروهای بومی و روستاییان اطراف استفاده خواهد شد.

    سیمان سفید ازنا جزو صنایع سبز است

    نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با تاکید براینکه این پروژه جزو صنایع سبز محسوب می‌شود و اهتمام ویژه داریم تا سیستم  «بگ هاوس»  آن نصب و آلودگی برای منطقه نداشته باشد، بیان کرد: امید می‌رود این پروژه پایه‌ای برای صنعت سیمان کشور و منطقه باشد.

     لرستان جزو استان‌هایی است که از بیکاری جوانان تحصیل کرده و توانمندش رنج می‌برد و قطعا به نتیجه رسیدن کارخانه‌هایی همچون سیمان سفید ازنا می‌تواند بخشی از آلام آنها که مساله بیکاری است را برطرف کند و از مهاجرت جوانان لرستانی به کلان‌شهرها جلوگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر