رشد ساخت‌‌‌و‌ساز و سرعت‌گرفتن پروژه‌‌های ‌عمرانی ۲ دلیل افزایش ‌تقاضای سیمان‌

عصر معدن- رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امسال تقاضا در بازار سیمان افزایش یافته است که دلیل آن سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی و همچنین افزایش ساخت و ساز است، با این حال عرضه سیمان متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود.;

رشد ساخت‌‌‌و‌ساز و سرعت‌گرفتن پروژه‌‌های ‌عمرانی ۲ دلیل افزایش ‌تقاضای سیمان‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، حمید فرمانی با اشاره به آخرین تحولات بازار سیمان، اظهار داشت: قیمت سیمان به ‌دلایل مختلف از جمله تقاضا در بخش‌های مختلف و همچنین هزینه‌های حمل در نقاط مختلف کشور، تفاوت زیادی دارد و همین مسئله عاملی است که شاخص میانگین قیمت را بی‌اعتبار می‌کند.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به قیمت سیمان در روزهای ابتدایی فصل گرم، گفت: 22 کارخانه سیمان، کالای خود را در قیمت پایه تعیین شده بورس کالا عرضه کردند و این به معنای آن است که هیچ گونه افزایش قیمتی در این بخش از بازار شاهد نبوده‌ایم.

    وی افزود: در سال 1402 تقاضا در بازار سیمان اضافه شده که به دلیل سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی و همچنین افزایش ساخت و ساز است و هم اکنون با عرضه متناسب با نیاز، در حال تامین نیاز بازار هستیم.

    فرمانی تاکید کرد: عرضه سیمان هم اکنون متناسب با نیاز بازار انجام می‌شود و برای تدام این عرضه نیز مقرر شده است جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعتی سیمان و مسئولان وزارت نیرو در تاریخ 14 تیرماه 1402 برگزار شود تا بتوانیم با حداکثر توان ممکن در فصل گرم تولید سیمان داشته باشیم.

    * نظارت دولت بر واسطه‌گران سیمان راهکار ساماندهی بازار

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از عدم مداخله دولت در بازار خرده فروشی سیمان گفت: همه ابزارهای نظارتی دولت بر کارخانه سیمان متمرکز شده است اما اگر ما بیشترین تولید را هم داشته باشیم، به دلیل وجود واسطه‌گران و دلالان بین محصول خریداری شده از بورس کالا و مصرف‌کننده نهایی بازهم امکان ایجاد نابه‌سامانی در بازار وجود دارد.

    وی ادامه داد: نهاد‌های متولی بازار از جمله وزارت صمت ابزاری برای ساماندهی واسطه‌گران بازار سیمان ندارد و همین مسئله می‌تواند تلاش سایر ارکان از جمله بخش تامین برق و کارخانه‌های سیمان برای ساماندهی بازار را تحت تاثیر قرار داده و بی‌اثر کند.

    فرمانی گفت: به همان اندازه که تولید کارخانه سیمان اهمیت دارد، نظارت بر رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی نیز اهمیت قابل توجه دارد.

    * ایران خودکفا در صنعت سیمان

    ‌سال گذشته در سایه تامین برق پایدار و همچنین همکاری مثبت ارکان دولت از جمله وزارت صمت و وزارت نیرو با بخش خصوصی شاهد ساماندهی بازار سیمان و جلوگیری از افزایش قیمت در فصل تابستان بودیم؛ موضوعی که انتظار می‌رود در سال جاری نیز با همکاری‌ ارگان‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته و زمینه‌ ساماندهی بازار سیمان فراهم باشد.

    ‌سیمان یکی از محصولات استراتژیکی است که ایران در این حوزه خودکفایی کامل دارد و به طور مستمر نیز صادرات سیمان ایران به کشورهای دیگر جهان در دستور کار قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر