عصر طلایی زغال‌سنگ

عصر معدن- تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با ممنوعیت انتقال زغال‌سنگ از روسیه که در ماه آگوست اجرایی شد، ممکن است عدم تعادل در عرضه و تقاضای تجارت جهانی زغال‌سنگ را به ۳ درصد برساند و واردات زغال‌سنگ را برای چین دشوارتر کند.;

عصر طلایی زغال‌سنگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فلزات‌ آنلاین، بخش خرید و فروش زغال‌سنگ اخیرا رشد چشمگیری داشته و میزان خرید و فروش زغال‌سنگ حدود 3.56 درصد افزایش پیدا کرده است. اخبار روزهای اخیر حکایت از آن دارد که در ماه آوریل 2022، اتحادیه اروپا به طور رسمی پنجمین دور تحریم‌ها علیه روسیه، از جمله ممنوعیت 120 روزه خرید زغال‌سنگ را تصویب کرد که انتظار می‌رود از روز 10 آگوست 2022 اجرایی شود.

    از دیدگاه چین، تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با ممنوعیت انتقال زغال‌سنگ از روسیه که در ماه آگوست اجرایی شد، ممکن است عدم تعادل در عرضه و تقاضای تجارت جهانی زغال‌سنگ را به 3 درصد برساند و واردات زغال‌سنگ را برای چین دشوارتر کند اما انتظار می‌رود عرضه زغال‌سنگ در نیمه دوم سال کاهش یابد.

    پیش‌بینی می‌شود که قیمت زغال‌سنگ از ماه آگوست تا ماه سپتامبر روندی صعودی را آغاز کند و سپس به دلیل مازاد تولید دوره‌ای به قیمت ثابتی برسد. با این حال، کسری عرضه حجیم حدود 31 میلیون و 730 هزار تنی در ماه دسامبر در فصل زمستان سال جاری به وجود خواهد آمد که تا آن زمان، زغال‌سنگ افزایش قیمت قابل‌ توجهی را به همراه خواهد داشت.

    در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی «IEA» در ماه جولای پیش‌بینی کرد که مصرف زغال‌سنگ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2022 حدود 7 درصد افزایش ‌یابد که از میزان 7 درصدی آن در مدت مشابه سال 2021 بیشتر است. این آژانس افزود که مصرف جهانی زغال‌سنگ با 0.7 درصد افزایش سالانه، به هشت میلیارد تن برسد که نزدیک به بالاترین رکورد ثبت شده در سال 2013 است. این آژانس همچنین انتظار دارد که در سال 2023 تقاضای جهانی زغال‌سنگ افزایش بیشتری پیدا کند.

    علاوه‌براین، اخیرا اداره دولتی نظارت بر بازار چین سه تیم تحقیقاتی را برای انجام تحقیقات به ترتیب در استان‌های شانشی، مغولستان داخلی و شاآنشی سازماندهی کرد تا نظارت بر قیمت‌های زغال‌سنگ حرارتی را تشدید کنند و خطوط قرمزها را تعیین و میزان سفارش زغال‌سنگ حرارتی را مشخص کنند. همچنین دولت چین به سیاست تقویت نظارت بر قیمت زغال‌سنگ، تمرکز بر افشای موارد تخلفاتی و هدایت قیمت‌های زغال‌سنگ در محدوده قیمتی معقولانه ادامه خواهد داد.

    افزایش قابل‌ توجه در ارزش‌گذاری با قیمت بالای زغال‌سنگ

    میزان کاهش مجموع واردات زغال‌سنگ از ماه ژانویه تا ماه جولای گسترش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که واردات زغال‌سنگ در ماه آگوست کاهش بیشتری پیدا کند.

    تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با ممنوعیت خرید زغال‌سنگ از روسیه به زودی اجرایی خواهد شد و قیمت زغال‌سنگ در کشورهای دیگر نیز ممکن است دوباره افزایش یابد. در همین راستا تقاضای زغال‌سنگ حرارتی همچنان صعودی باقی می‌ماند و تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

    توصیه بر این است که سرمایه‌گذاران بر عرضه داخلی و تجارت جهانی تمرکز بیشتری داشته باشند. شرایط عرضه و تقاضا در این بازار به‌ گونه‌ای است که از رشد افزایشی قیمت‌ها حمایت می‌کند. به‌ علاوه، سودآوری این بخش با ارزش‌گذاری بسیار پایین پایدار می‌ماند و این درحالی است که این صنعت می‌تواند سود قابل توجهی را به دنبال داشته باشد. البته با حفظ طولانی‌مدت قیمت بالای زغال‌سنگ، هنوز هم امکان برای افزایش قابل ‌توجه در ارزش‌گذاری وجود دارد.

    توجه با ماشین‌آلات با سوخت زغال‌سنگ

    این شرکت کارگزاری معتقد است که اکنون اولویت، تضمین تامین زغال‌سنگ و تثبیت قیمت‌ها در نیمه دوم سال جاری است و هسته اصلی آن نظارت دقیق بر عملکرد قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت زغال‌سنگ حرارتی است که در نتیجه آن میزان توافقات بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان افزایش می‌یابد.

    علاوه‌براین، نظارت بر کنترل قیمت زغال‌سنگ نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت تا اطمینان حاصل شود که قیمت زغال‌سنگ حرارتی در محدوده قیمتی معقولانه‌ای باقی می‌ماند. کاهش قیمت زغال‌سنگ در فصل اوج مصرف و تاثیر خط مشی‌های سیاسی، نوسانات قیمت این بخش را در کوتاه‌مدت تشدید کرد اما منطق بهبود ارزش‌گذاری ناشی از این روند تغییرات مثبت عملکرد در میان‌مدت را ثابت نگه می‌دارد.

    تقاضای جهانی زغال‌سنگ دوباره شتاب  گرفت

    تقاضای جهانی زغال‌سنگ دوباره شتاب صعودی خود را از سر گرفت و بسیاری از کشورها سیاست‌هایی را برای تامین تقاضای نیاز داخلی ارائه کردند.

    بر اساس گزارش بازار زغال‌سنگ که توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد، مصرف جهانی زغال‌سنگ در سال 2022 اندکی افزایش خواهد یافت. در عین حال در سال 2021، مصرف جهانی زغال‌سنگ حدود 6 درصد افزایش یافته بود.

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال جاری 0.7 درصد افزایش یابد و به هشت میلیارد تن برسد که با رکورد ثبت شده در سال 2013 مطابقت دارد. وزارت زغال‌سنگ هند در 27 جولای گزارش داد که به منظور پاسخگویی به تقاضای داخلی برای زغال‌سنگ کک‌شو، دولت هند برنامه افزایش تولید کک زغال سنگ را دنبال می‌کند که هدف آن تولید 140 میلیون تن زغال‌سنگ تا سال 2030 است.

    رسانه‌های هند گزارش دادند که انجمن مدیریت فولاد هند حدود 80 هزار تن زغال‌سنگ ‌کک‌شو از روسیه سفارش داده است که انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده به بندری در شرق هند برسد. دولت قزاقستان نیز برنامه‌هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت زغال‌سنگ برای مصرف داخلی این کشور دنبال می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال جاری، حدود 9 میلیون و 600 هزار تن زغال‌سنگ مصرف کند که از این میزان، دو میلیون و 600 هزار تن در بخش آب و برق مصرف خواهد شد و هفت میلیون تن دیگر نیز در بازار به فروش می‌رسد.

    علاوه‌براین، استرالیا تعرفه‌های زغال‌ سنگ را برای محدود کردن صادرات افزایش داد. دولت چین نیز برای تشویق واردات زغال‌سنگ تعرفه‌های صفر را اعمال کرد. اتحادیه اروپا نیز به دنبال پرکردن شکاف ایجاد شده در واردات زغال‌سنگ است. با در نظر گرفتن همه این موارد باید اذعان کرد که کمبود عرضه جهانی زغال‌سنگ تشدید شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر