حمایت فولاد هرمزگان از تولید صنعتی آب‌شیرین‌کن

عصر معدن- فولاد هرمزگان برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه با حمایت مالی، یک ایده دانشگاهی را در قالب طرح آب‌شیرین‌کن به مرحله پایلوت درآورد که هدف نهایی آن تولید صنعتی این دستگاه است.;

حمایت فولاد هرمزگان از تولید صنعتی آب‌شیرین‌کن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از دنیای اقتصاد، طرح جدید آب‌شیرین‌کن ابتدا در ابعاد نیمه صنعتی و بعد صنعتی به تولید انبوه خواهد رسید و بازار هدف این دستگاه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. ایده جدید آب‌شیرین‌کن در کشورهای صنعتی و حاشیه خلیج‌فارس از سوی دانشگاه هرمزگان ارائه شده و قرار است این ایده با حمایت مالی فولاد هرمزگان به تولید صنعتی برسد.

    این دستگاه برای شیرین‌کردن آب خلیج‌فارس است  و ضایعات هر آبی که از دریا استحصال می‌شود، برگشتی به دریا نخواهد داشت.

    به گفته شاهین زارع، مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات فولاد هرمزگان، آب‌شیرین‌کن جذبی ترکیبی شامل اپراتور فشار معکوس، بستر جذب و کندانسور است که تمامی ‌این تجهیزات به صورت هوشمند و از طریق ولوهای کنترلی بهره‌برداری می‌شود.

    این تکنولوژی در چند سال اخیر وارد حوزه صنعتی در جهان شده است و به دلیل عدم وجود مواد مصرفی در حین نمک‌زدایی و قیمت بسیار مناسب آب تولید شده و کیفیت بسیار بالای آب تولیدی و تعمیرات و نگهداری بسیار آسان به دلیل نبود تجهیزات فشار بالا و سازگاری بسیار با محیط‌زیست جایگزین شایسته‌ای برای تکنولوژی‌های رایج و قدیمی‌ مثل RO است.

    این نوع تکنولوژی آب‌شیرین‌کن بدون نیاز به هیچ فرآیند شیمیایی قادر است از آب لب‌شور تا آب اشباع شده از نمک یا سایر ناخالصی‌ها در آب را نمک‌زدایی یا تصفیه کند.  طبق آخرین مقالات ارائه شده در این زمینه این تکنولوژی نسبت به RO هزینه تقریبا یک چهارم آب تولید شده را دارد و کیفیت آن بسیار بالاتر از تکنولوژی RO است. این تکنولوژی جدید از سوی استادان دانشگاه هرمزگان در داخل طراحی شد و برای ساخت پایلوت در مقیاس کوچک شرکت فولاد هرمزگان این طرح را حمایت کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر