مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان:

۶۷ درصد ذخایر زغال سنگ خراسان جنوبی دست نخورده است

عصر معدن- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: حدود ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی قرار دارد و ۶۷ درصد این ذخایر هنوز دست نخورده است.;

۶۷ درصد ذخایر زغال سنگ خراسان جنوبی دست نخورده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، احمد آریافر افزود: بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کنیم در حالی که کشور به فولادسازی نیاز دارد و از طرفی صنعت فولاد برای تداوم تولید به زغال نیاز دارد پس باید ظرفیت تولید زغال سنگ استان را افزایش دهیم.

    وی با اشاره به وجود 2 نوع زغال سنگ حرارتی و کک شو در خراسان جنوبی بیان کرد: زغال سنگ‌های حرارتی در تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی یکی از زیرساخت‌هایی که استان از کمبود آن رنج می‌برد، تامین برق است.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اعلام اینکه یکی از اولویت‌های این استان سرمایه‌گذاری در بخش تولید زغال سنگ است گفت: سالیان متمادی قرار است نیروگاه حرارتی در استان ساخته شود که متاسفانه به دلایلی این اقدام صورت نگرفته در صورتی که ذخیره زغال خوبی داریم.

    وی افزود: دولت وزارت نیرو را مکلف کرده که سالانه پنج هزار مگاوات برق حرارتی تولید کند و این تکلیف برای ما شرایطی را ایجاد کرده است که به سمت ساخت نیروگاه حرارتی برویم.

    آریافر با بیان اینکه مصرف زغال کک شو در فولاد و ذوب آهن است گفت: ما در این بخش وارد کننده هستیم و سالانه 2 میلیون تن کنسانتره زغال را وارد کشور می‌کنیم پس ضروری است که ابتدا با استخراج این زغال، نیاز صنعت فولاد را پاسخ دهیم.

    وی عنوان کرد: با این اقدام زنجیره ارزش زغال سنگ در استان تکمیل می‌شود و صنایع جوار معدنی هم توسعه پیدا می‌کند.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: مجموعه وزارت نیرو مصمم است که در زمینه ساخت نیروگاه حرارتی در خراسان جنوبی براساس تفاهم نامه منعقد شده ورود پیدا کند و در حال برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه از طریق بخش دولتی یا خصوصی هستیم.

    وی همچنین با اشاره به وجود خاک‌های صنعتی و نسوز در خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه تولید کاشی و سرامیک رتبه دوم کشور را دارد که امیدواریم با تکمیل صنایع در دست اجرا بتوانیم جایگاه این صنعت را ارتقا دهیم.

    آریافر افزود: ارتقای این صنعت شدنی است چرا که مواد اولیه را در استان داریم و باعث کاهش هزینه تولید می‌شود، ظرفیت‌های غنی در زمینه خاک‌های صنعتی و نسوز داریم که نیازمند ورود سرمایه‌گذاران است و در صورت ورود آنان حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

    وی گفت: ما به همه شهرستان‌های استان نگاه عادلانه داریم تا توسعه متوازن در تمامی نقاط صورت گیرد، یکی از ظرفیت‌های خوب خراسان جنوبی سنگ‌هاست که در این زمینه ورود پیدا کردیم و رایزنی‌هایی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش داشته‌ایم.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بارها بر معادن به خصوص سنگ‌های معدنی جنوب خراسان و ضرورت فرآوری آن تاکید داشته‌اند، اظهار کرد: 170 واحد معدنی سنگ داریم که از این تعداد حدود 100 معدن گرانیت است.

    وی افزود: از مجموع معادن سنگ استان حدود 65 معدن غیرفعال است و نبود فناوری یعنی ماشین آلات معدنی، هزینه تولید و حمل و نقل بالا و نبود بازار مصرف مطمئن در داخل باعث شده که بخش زیادی از معادن سنگ استان راکد بماند.

    آریافر تصریح کرد: باید همت شود و زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار قوی فراهم کنیم تا با راه‌اندازی کارخانه و ایجاد واحد فرآوری، امکان عرضه سنگ‌ها را در نمایشگاه‌های داخلی فراهم کنیم که در این خصوص رایزنی با سرمایه‌گذاران مختلف با همکاری مجموعه استانداری در حال انجام است.

    وی گفت: جای تاسف است که سنگ ارزشمند خراسان جنوبی با خروج از استان و فرآوری روی آن به اسم سایر استان‌ها عرضه می‌شود چرا که سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تنهایی توان اینکه سنگ را در عرصه داخلی و بین المللی عرضه کند، ندارد.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود 779 معدن با ذخیره معدنی بیش از هفت میلیارد تن در این استان افزود: از این تعداد 548 واحد فعال و 231 معدن غیرفعال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر