آلمان کارخانه‌های تعطیل‌شده زغال سنگ را مجددا راه‌اندازی می‌کند

عصر معدن- در حالی که مقام‌های آلمانی تا موعد ۱۰ روزه مسکو برای بهره‌برداری دوباره خط لوله نورد استریم۱ نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند، دولت از صدور مجوز راه‌اندازی شماری از کارخانه‌هایی که پیش از این به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای تعطیل شده بودند، خبر داد.;

آلمان کارخانه‌های تعطیل‌شده زغال سنگ را مجددا راه‌اندازی می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایرنا، دولت سوسیال دموکرات آلمان به صدارت اعظمی «اولاف شولتس» در نظر دارد به منظور صرفه‌جویی مصرف گاز در تابستان و پر کردن حداکثری مخازن برای مواجهه با زمستان سخت پیش رو، 27 مورد از تاسیسات زغال سنگ که پیش‌تر به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای از کار افتاده بودند، به بازار برق بازگرداند.

    دولت آلمان در حالی از صرفه‌جویی تا حد امکان و پر کردن مخازن تا بالاترین میزان ممکن خبر داده است که «رابرت هابک» وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، وضعیت پیش روی این کشورِ وابسته به انرژی روسیه را سناریویی «کابوس‌وار» توصیف کرده است.

    بیم آن می‌رود که تغییر رویکرد برلین در مسیر مقابله با تغییرات اقلیمی، سایر کشورها را نیز به توقف سیاست‌های دوستدار محیط زیست ترغیب کند. تصمیم آلمان برای بازگشت به انرژی کثیف، از تغییر رویکرد 180 درجه‌ای مواضع دولت «اولاف شولتس» متحد حزب سبزها حکایت دارد که پیشتر به متوقف کردن استفاده از زغال‌سنگ تا سال 2030 و در مسیر مقابله با تغییرات آب‌وهوایی وعده داده بود.

    روسیه در اواسط ماه ژوئن (خرداد ماه) تصمیم گرفت تحویل هیدروکربن به اروپا را  به دلیل مشکلات فنی کاهش دهد و مقام‌های آلمانی اکنون و تا رسیدن به موعد 10 روزه روسیه (21 ژوئن/ 30 تیر) برای انجام تعمیرات خط لوله نورد استریم‌1 نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.

    روسیه از دوشنبه گذشته به دلیل مشکلات فنی، جریان انتقال گاز به آلمان از طریق این خط لوله که منبع اصلی تامین گاز آلمان است را به صفر رسانده و نگرانی‌های دولت شولتس از دائمی بودن تصمیم مسکو مبنی بر قطع گاز افزایش یافته است. 

    به نوشته ال پائیس، روسیه در بیانیه کوتاهی که چهارشنبه این هفته منتشر شد، اشاره می‌کند که «نمی‌تواند تضمین کند» که نورد استریم دوباره راه‌اندازی ‌شود و علت این مسئله را توربینی می‌داند که به دلیل تحریم‌ها در کانادا نگهداری می‌شود. 

    به دنبال تصمیم مسکو و نگرانی‌های برلین، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در تصمیمی بحث‌برانگیز از واگذاری توربین‌های خط لوله گاز نورد استریم‌1 به روسیه خبر داد و گفت این اقدامی «سخت اما ضروری» برای کمک به آلمان است.

    دولت اوکراین در واکنش به تصمیم کانادا، کاردار این کشور در اوکراین را احضار کرد و از اتاوا خواست در مجوز بازگشت توربین‌های خط لوله گاز نورد استریم که گاز طبیعی روسیه را به آلمان می‌رساند و در مونترال در حال تعمیر هستند، تجدید نظر کند.

    با این حال، ترودو در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به انتقاد دولت اوکراین گفت کانادا یکی از متحدان اصلی کی‌یف علیه روسیه بوده است و اتاوا به رهبری جهان در اعمال تحریم‌ها علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ادامه خواهد داد.

    تصمیم کانادا مبنی بر تحویل توربین‌ها برای تضمین بهره‌برداری از نورد استریم مورد استقبال بروکسل و واشنگتن قرار گرفته است اما هر دو حزب اصلی مخالف در کانادا، حزب محافظه کار و جامعه اوکراینی در این کشور آمریکای شمالی، ترودو را به تسلیم شدن در برابر فشارهای پوتین متهم کرده‌اند.

    بر اساس اعلام  «یورگ کوکیز»  معاون وزیر دارایی آلمان، این کشور قرار است از تاریخ 10 مرداد ماه 1401 (یکم اوت 2022 ) خرید زغال سنگ و از تاریخ 10 دی ماه 1401 (31 دسامبر 2022) خرید نفت از روسیه را به طور کامل قطع کند.

    معاون وزیر دارایی آلمان با اشاره به اینکه خلاء بزرگی  پس از قطع واردات گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از روسیه ایجاد می‌شود، تاکید کرد: اکنون مهمترین مسئله‌ یافتن جایگزینی مناسب برای گاز مسکو است.

    وی افزود: آلمان به سرعت در حال ساخت پایانه‌های واردات گاز طبیعی به صورت مایع (LNG) است و این در حالی است که بنا بر اعلام آمریکا و قطر، این دو کشور تنها قادر هستند 30 میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی مایع مورد نیاز اروپا را تامین کنند و این همچنان یک خلاء بزرگ در رفع نیاز گاز اروپا به جا می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر