هوش مصنوعی محرک رونق فلزات ارزشمند می‌شود

عصر معدن- رونق هوش مصنوعی می‌تواند به معنای رونق تقاضای صنعتی برای فلزات ارزشمند در سال ۲۰۲۴ باشد.;

هوش مصنوعی محرک رونق فلزات ارزشمند می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، شرکت مشاوره تحقیقات فلزات ارزشمند «متالز فوکوس» در یادداشت جدیدی اعلام کرد: انتظار دارد تقاضای فزاینده برای تراشه‌های مورد استفاده برای فناوری هوش مصنوعی، از فلزات ارزشمند بکار رفته در این قطعات، حمایت گسترده‌ای فراهم کند.

    تقاضای صنعتی و فناوری برای فلزات ارزشمند امسال به دلیل رکود فعالیت اقتصادی جهانی، کم رمق بود. به عنوان مثال، تقاضا برای طلا در بخش فناوری و صنعتی، بر مبنای سال به سال، 3 درصد در سه ماهه سوم سال 2023 کاهش پیدا کرد.

    طبق یادداشت «متالز فوکوس»، تقاضای فزاینده برای تحول هوش مصنوعی، می ‌واند این روند را در سال آینده نه تنها برای طلا، بلکه برای نقره، پلاتین و پالادیوم معکوس کند.

    روند رشد چند برنامه کاربردی که به تدریج توسعه پیدا می‌کنند، به حمایت از فلزات صنعتی در سال میلادی آینده کمک خواهد کرد.

    «متالز فوکوس» پیش بینی کرد فروش سرورها و سوئیچ‌های هوش مصنوعی، در چند سال آینده، رشد دو رقمی خواهد داشت تا با تحول الگوریتم‌های هوش مصنوعی همگام بماند.

    رشد تقاضا تحت تاثیر هوش مصنوعی، قابل توجه‌ترین تاثیر را روی بازار نقره خواهد داشت. نقره، در میان همه فلزات، پایین‌ترین مقاومت فیزیکی را در دماهای استاندارد دارد و قطعه مهمی در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی است. کاربردهای فناوری و صنعتی، بیش از نیمی از تقاضای جهانی برای نقره را تشکیل می‌دهند.

    بازار نقره همین حالا هم با محدودیت‌های عرضه قابل توجهی روبروست که ناشی از رشد تقاضا در بخش انرژی سبز است. تقاضا برای نقره در سال 2022، در رکورد بالایی قرار دارد و احتمالا در چند دهه آینده، داغ‌تر می‌شود.

    طبق یک مقاله تحقیقاتی توسط دانشمندان دانشگاه نیو ساوت ولز، تولیدکنندگان خورشیدی احتمالا تا سال 2027، به بیش از 20 درصد از نقره سالانه فعلی نیاز خواهند داشت.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، ذخایر صنعت و فناوری، تنها حدود هفت درصد از تقاضای جهانی برای طلا را تشکیل می‌دهد، اما این میزان در سه ماهه سوم سال 2023، به بیش از 75 تن طلا رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر