پایان "طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف " در خراسان جنوبی

عصر معدن- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، از انتشار عمومی دستاورد‌های طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف در استان خراسان‌جنوبی خبر داد.;

پایان "طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف " در خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، رضا جدیدی با اشاره به اینکه طرح تحول، باتوجه به داشتن اطلاعات پایه و فنی درخصوص اکتشاف، کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش معدن را به همراه دارد، گفت: امروز تحویل قطعی مستندات، گزارشات و انتشار عمومی دستاورد‌های این طرح را در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور داریم و در واقع پرونده استان خراسان جنوبی در بحث اکتشاف و زمین شناسی بسته می‌شود.

    وی افزود: مقصد نخست ما در انتهای سال 1400 استان خراسان جنوبی بود که بعد از آن استان کردستان را درحال اجرا داریم، و از ماه آینده همزمان استان‌های آذربایجان غربی، قم - مرکزی - اصفهان و یزد را اجرا می‌کنیم.

    جدیدی با اشاره به تاکید دولت در رونق بخشی به اکتشاف ذخایر معدنی گفت: ما باید معدن را زودتر به فعلیت می‌رساندیم و اکتشاف هم شاه کلیدِ رسیدن به این هدف بود، و به همین منظور طرح تحول را برنامه ریزی کردیم که در آن، سه مولفه دولتی شامل سازمان زمین شناسی اکتشافات معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بنابر اولویت بندی در بحث اکتشاف، استان‌ها را انتخاب کرده
    و پس از شکل دهی ِیک سازمان زمین شناسی کوچک در آن استان، متخصصان سازمان زمین شناسی در 12 تا 14 ماه "طرح تحول" را در استان مربوطه اجرا می‌کنند.

    وی افزود: در خراسان جنوبی با اکتشافی که انجام شد در 37 هزار و 500 کیلومتر مربع پیمایشی که داشتیم 60 طرح زمین شناسی اکتشافی اجرا و محدوده‌های خوبی از طلا، مس، سرب و روی، منیزیت و نیکل شناسایی شد که این محدوده‌ها نیازمند تکمیل اکتشاف ازجمله اکتشاف عمومی تفصیلی هستند و انتظار داریم نزدیک به 10 درصدِ مناطق امیدبخش در این استان، در آینده تبدیل به معدن شود.

    جدیدی گفت: "طرح تحول زمین شناسی اکتشاف ذخایر معدنی" پیش بینی برنامه پنج ساله هفتم است، اولویت نخست ما روی استان‌هایی است که کمربند فلزایی ایران را دربرمی گیرد، هزار و 260 طرح زمین شناسی اکتشافی است درقالب 420 عنوان نقشه‌های زیرساختی کشور و نتایجش برای عموم منتشر شود که برای مثال امروز 60 طرح تحویل عمومی می‌شود و پیش بینی ما این است که نتایج استان کردستان و آذربایجان غربی را هم بتوانیم تا پایان سال، انتشار عمومی بدهیم.

    وی با اشاره به اینکه "طرح تحول زمین شناسی اکتشاف ذخایر معدنی" شامل همه استان‌ها نمی‌شود گفت: همه استان‌ها این اولویت فلزی را ندارند، چون در بحث اقتصاد و در حوزه معدن، اولویت بحث‌های موادمعدنی فلزی و موادمعدنی استراتژیک است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: تا پایان طرح تقریباً حدود 780 هزار کیلومتر مربع در کشور مورد پیمایش زمین شناسی قرار می‌گیرند.

    آیین اختتامیه طرح تحول زمین شناسی در استان خراسان جنوبی عصر امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر