عزم جدی توسعه معادن و فلزات در توسعه زیرساختهای انرژی، اکتشاف و حمل و نقل

عصر معدن- مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از اقدامات و برنامه های خود در حوزه انرژی، اکتشاف، حمل و نقل ، کاتالیست و تأمین مواد اولیه فولاد کردستان خبرداد.;

عزم جدی توسعه معادن و فلزات در توسعه زیرساختهای انرژی، اکتشاف و حمل و نقل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، دکتر الستی در خصوص برنامه های این هلدینگ گفت: در مجموعه توسعه معادن و فلزات کارهای خوبی از قبل آغاز شده و ان شاءالله در دوره جدید نسبت به توسعه و تسریع آنها اقدام خواهیم کرد. از جمله این کارها ورود هلدینگ به سرمایه گذاری در حوزه انرژی بوده است. این امر از یکسو با هدف تامین نیازهای شرکتهای گروه در حوزه انرژی به عنوان یک اولویت مهم و از سوی دیگر با نگاه انجام مسئولیت اجتماعی هلدینگ و کمک به دولت در تأمین زیرساختها انجام شده است. بر اساس سیاست های جدید دولت و وزارت نیرو، شرکتهایی که بیش از 5 مگاوات مصرف برق دارند می بایست یا خود رأسا به تاسیس نیروگاه اقدام کنند و یا از تولید کنندگان برق گواهی ظرفیت خریداری نمایند.

    مدیر عامل توسعه معادن و فلزات همچنین گفت: در حال حاضر نیروگاههایی که در قالب پویا انرژی تحت تملک مجموعه است و همینطور طرح های در دست اجرای آن از وضعیت خوبی برخوردار است. این مجموعه در آینده علاوه بر تولید برق، با اولویت تامین نیازهای شرکتهای گروه در زمینه شیرین سازی آب، تصفیه فاضلاب و نیز بخش گاز فعالیت خواهد کرد.
    وی از ورود قریب الوقوع شرکتهای هلدینگ پویا انرژی به بورس خبر داد و افزود: از مجموعه شرکتهای این گروه ابتدا شرکت سامان که مالکیت نیروگاه سمنان را داراست وارد بورس می شود و به تدریج طی مراحل بعد سایر شرکتها و نهایتا خود شرکت پویا انرژی وارد بورس خواهد گردید.

    مدیر عامل «ومعادن» همچنین افزود: برای فروش 200 مگاوات برق با فولاد مبارکه مذاکره کرده ایم و بناست این امر در قالب انعقاد یک تفاهمنامه به سرانجام برسد. در کنار آن، بنا داریم برای تامین برق مورد نیاز نسبت به احداث نیروگاه با ظرفیت مناسب برای فولاد مبارکه اقدام کنیم و این امر در صورت توافق در قالب قرارداد B.O.T یا B.O.O قابل اجرا خواهد بود.

    دکتر الستی با اشاره به شرایط فعلی کشور و به ویژه نارسایی های موجود در فروش نفت تاکید کرد: با وجود مشکلات و محدودیت های فعلی در اقتصاد کشور برای تحقق جهش تولید بدون تردید بهترین زمینه برای سرمایه گذاری در حوزه معدن است. اعتقاد دارم در معدن باید روی بحث اکتشافات به طور جدی سرمایه گذاری شود. کار خوبی در مجموعه شرکتهای گروه با همراهی و حمایت ایمیدرو صورت پذیرفته که منجر به تشکیل شرکت پایا و انجام پروژه های ارزشمندی در حوزه اکتشافات شده است. ان شاءالله این حرکت را بطور جدی دنبال خواهیم کرد و دنبال منابع و پهنه های جدیدی برای توسعه اکتشاف در مجموعه هلدینگ خواهیم بود.

    وی همچنین توسعه زیرساخت حمل و نقل برای مواد معدنی را نیز از جمله برنامه های مهم مجموعه دانست و افزود: در این خصوص شرکتهای گروه هلدینگ توسعه معادن و فلزات در قالب شرکت همراه (جاده ـ ریل ـ دریا) درحال احداث بزرگترین پایانه تخصصی حمل و نقل مواد معدنی و فولاد در بندر شهید رجایی هستند که اختلافاتی در زمینه افزایش سرمایه این شرکت بین سهامداران وجود داشت. بنا شده است گزارش های توجیهی و فنی لازم تهیه شود و این احتمال وجود دارد که سهم دو شرکت سهامدار هریک به میزان 16 درصد را خریداری کنیم تا به این ترتیب سهام غالب شرکت همراه هم در اختیار توسعه معادن و فلزات قرار گیرد و بتوانیم اجرای این طرح را تسریع کنیم. طرح مذکور با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی اجرا می شود و اخیرا بخش عمده زمین مورد نیاز توسط سازمان مذکور در اختیار شرکت همراه قرار گرفته و ارزش سرمایه گذاری مجموعه روی این طرح بالغ بر پنج هزارمیلیارد تومان خواهد بود.

    با اجرای این طرح علاوه بر استقرار امکانات پیشرفته روز دنیا در حوزه حمل و نقل مواد معدنی و فولادی، قابلیت پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت بیش از 150 هزارتن در اسکله پایانه مذکور امکان پذیر شده و با صرفه جویی در هزینه حمل و نقل، افزایش مزیت رقابتی در صادرات محصولات معدنی و فولادی را در پی خواهد داشت.

    مدیرعامل توسعه معادن و فلزات در مورد سایر اقدامات انجام شده اخیر گفت: در مدت کوتاهی که در خدمت این مجموعه بوده ام، کارهای خوبی هم در زمینه شرکت کاتالیست ایرانیان انجام شد. جلساتی با مجموعه ملی مس برگزار شد و در حال مذاکره هستیم تا بخشی از کاتالیست اسید سولفوریک مورد نیاز شرکت ملی مس را تامین کنیم. طی تمام سالهایی که شرکت کاتالیست فعالیت داشته تنها 300 تن فروش داشته اند در حالی که ملی مس به تنهایی سالانه 600 تا 650 تن در این زمینه خرید و مصرف دارد.

    همچنین از شرکت ملی مس برای مشارکت در تولید کاتالیست دعوت بعمل آورده ایم و در این خصوص گزارش های توجیهی فنی و مالی تهیه شده و توسط آنان در حال بررسی است. برای راه اندازی خط تولید کاتالیست DIRR هم که مورد استفاده صنایع فولادی است برای مشارکت با فولاد مبارکه در حال مذاکره هستیم. امیدوارم مجموعه این اقدامات موجب ایجاد تحول در مجموعه کاتالیست ایرانیان شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی