اقدام متقابل ایران در مقابل تحریم صنعت پتروشیمی:

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه دوم تبدیل می‌شود

عصر معدن- در نشست مشترک بین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تفاهم نامه همکاری برای ایجاد قطب سوم پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان امضا شد.;

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه دوم تبدیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این مراسم بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن تشریح اقدامات در حال انجام در حوزه پتروشیمی تشریح  کرد: در گام اول برنامه‌ریزی جهت احداث 14 مجتمع پتروشیمی در منطقه ویزه اقتصادی پارسیان صورت گرفته است و بزودی با واگذاری این طرح ها به بخش خصوص، عملیات ساخت این پتروشیمی ها آغاز خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که طبق برنامه طرح متانول کاوه، متانول بوشهر و طرح الفین ایلام در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با افتتاح این طرح‌ها 5میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد.

    محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد شرکت‌های دانش بنیان و نقش آنها در صنعت پتروشیمی، ادامه داد: در ماه‌های آتی خبرهای خوشی در مورد این مساله اعلام خواهد شد، چرا که با سه دانشگاه برای توسعه تحقیقات قرارداد منعقد کرده‌ایم.

    تسریع عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمی منطقه پارسیان
    وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه توسعه هاب پارسیان در شرق عسلویه خبر داد و افزود: بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان ایمیدرو این تفاهم‌نامه به امضا رسیده است که بر اساس آن طی ماه‌ها و سال‌های آتی شاهد توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع فلزی در منطقه عمومی و شرق عسلویه خواهیم بود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که در فاز اول بنا بر طرح جامع توسعه که تعریف شده در منطقه پارسیان 14 طرح بزرگ پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: این طرح‌ها معادل 15 میلیون تن محصول قابل فروش تولید خواهد کرد و حجم سرمایه گذاری نزدیک 20 میلیارد دلار است و حجم سرمایه گذاری این طرح نزدیک به 20 میلیارد دلار است که در فازهای مختلف اجرا خواهد شد.

    محمدی همچنین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان این که در صنایع پتروشیمی از 55 مجتمع صنعتی 16 مجتمع در عسلویه متمرکز و در حال تولید است، گفت: طرح‌های پتروشیمی در دو فاز تعریف شده که از 30 طرح 17 طرح در حال پیشرفت و 13 طرح در مرحله‌ی تأمین مالی و دانش فنی قرار دارد.
    وی با تاکید بر این مساله که در دولت یازدهم و دولت دوازدهم 15 فاز به افتتاح رسید، افزود: خوراک قابل توجهی برای پتروشیمی در منطقه تهیه شده است که این مساله می‌تواند یک پاشنه آشیل برای توسعه صنعت پتروشیمی باشد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که در حال حاضر در غرب عسلویه فضای توسعه وجود ندارد، اظهار کرد: به همین منظور تمرکز خود را در شرق عسلویه معطوف کرده‌ایم. منطقه ویژه پارسیان توسط ایمیدرو تأسیس شده و در حال تامین زیرساخت‌های منطقه هستند، به همین دلیل قصد داریم تا با همکاری ایمیدرو توسعه طرح‌های پتروشیمی و فلزی را در شرق عسلویه اجرایی کنیم.

    به گفته محمدی امکانات و منابع خوراک مهم‌ترین عامل توسعه در منطقه هاب پارسیان است که به تناسب پیشرفت زیرساخت‌ها پتروشیمی در این منطقه گسترش پیدا خواهد کرد به همین منظور نیز در فاز اول 14 طرح پیش‌بینی شده که از این تعداد 15 میلیون تن به ظرفیت فروش کشور اضافه خواهد شد.
    منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه 2 تبدیل خواهد شد.

    در ادامه خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: تعاملات بسیار عالی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است که می‌توان به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نمایندگان 2سازمان ر قالب یک کمیته مشترک اشاره کرد.

    خداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم امضای دومین تفاهم نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از سال 1394 با سرکار آمدن مدیریت فعلی دارای تحرک مناسب و جدی شد که می توان به عملیات ساخت فاز نخست بزرگترین بندر تخصصی صنعتی-معدنی کشور در این منطقه اشاره کرد.

    غریب پور افزود: با امضای این تفاهم نامه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه 2 تبدیل خواهد شد.

    وی تصریح کرد: این دومین تفاهم نامه همکاری ایمیدرو با شرکت صنایع پتروشیمی است و طبق برنامه قرار است از 9800 هکتار مساحت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان حدود 2000 هکتار آن به صنایع پتروشیمی برای انجام فعالیت واگذار شود.

    شایان ذکر است طی سفر اخیر وزیر نفت، مدیرعامل صنایع ملی پتروشیمی و مدیرعامل سازمان ایمیدرو ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اقدامات انجام شده در منطقه، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را هاب سوم پتروشیمی نامیدند.

    در طرح جامع مصوب این منطقه برنامه ریزی برای تولید 18 میلیون تن در سال انواع محصولات پتروشیمیایی، 4 میلیون تن محصولات فولادی، 3 میلیون تن آلومینا و 600 هزار تن آلومینیوم به عنوان صنایع اصلی در نظر گرفته شده است. همچنین تولید برق به میزان 4300 مگاوات و آب به میزان 750 هزار متر مکعب در روز و بندری با ظرفیت بارگیری سالانه 40 میلیون تن انواع کالا به عنوان صنایع پیشتیبان، در این طرح در نظر گرفته شده است.

    کمک به صادرات غیرنفتی محصولات صنعتی تولیدشده، تامین نیازهای داخلی درزمینه صنایع اصلی ، استفاده از منابع گازی موجود در پارس جنوبی و شمالی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت از منطقه و کاهش هزینه‌های تولید به‌منظور تسهیل ورود کشور به بازارهای رقابتی جهانی از اهداف مرتبط بر ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی است.

    در نهایت اینکه در شرایطی که آمریکا بخشی از صنایع پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار داد است، ایران نیز در اقدامی متقابل آغاز به کار ایجاد قطب سوم پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر