جمع آوری مواد معدنی کمیاب از کف دریا

عصر معدن- یک شرکت رباتیک موفق شد، اولین ربات معلق به‌ منظور استخراج پایدار مواد معدنی دریا‌ها و اقیانوس‌ها را بسازد.;

جمع آوری مواد معدنی کمیاب از کف دریا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، نیاز به مواد معدنی برای تولید باتری رو به فزونی است و بسیاری از این مواد روی سنگ‌های کف اقیانوس وجود دارند. اکنون، شرکتی به نام Impossible Metals (فلزات غیرممکن) روشی ارایه کرده است که امکان استخراج این مواد را از کف اقیانوس و دریا به روشی پایدار فراهم می‌کند.

    کف دریا‌ها با سنگ‌های چندفلزی پوشیده شده است. سنگ‌های چندفلزی سنگ‌هایی هستند که با فلزات مختلف پر شده‌اند. این شرکت به‌تازگی اثبات کرده است که می‌توان این سنگ‌ها را بدون لایروبی با گاوآهن‌های مخرب بزرگ و با به‌کارگیری دقت و یادگیری هوشمند جمع‌آوری کرد. روش آن‌ها شامل استفاده از اولین ربات استخراج انتخابی مواد معدنی زیر آب به نام اورِکا یک (Eureka 1) است.
    این سنگ‌ها مملو از لیتیوم، نیکل و همچنین کبالت هستند و منبع پایدارتری را برای تولید باتری فراهم می‌کنند که مستلزم استخراج کربن فشرده نیست ضمن اینکه از مشکلات ژئوپلیتیکی مرتبط با استخراج این مواد معدنی در مناطق جنگی یا کشور‌هایی که امنیت پایداری ندارند، جلوگیری می‌کند.
    سازندگان اورکا یک می‌گویند: این ربات‌ها کف دریا را لمس نمی‌کنند. ما در حال طراحی ناوگانی از وسایل نقلیه رباتیک زیر آب هستیم که به کشتی متصل نیستند. آن‌ها با بستر دریا تماس ندارند و در بالای آن شناور می‌شوند.
    هنگامی که ربات در نزدیکی کف دریا شناور می‌شود، یک رایانه مجهز به هوش مصنوعی، سنگ‌ها را با استفاده از بازو‌های خرچنگ‌مانند می‌گیرد و آن‌ها را از طریق یک شلنگ وارد محفظه جمع‌آوری می‌کند.
    با استفاده از این روش می‌توان از ورود صدمه جدی به بستر دریا و نابودی تنوع زیستی و توده‌های رسوبات بزرگ جلوگیری کرد.
    سازندگان این ربات امیدوارند بتوانند تا سال 2026 اورکا یک را به تولید انبوه برسانند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط