معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی:

۱۰ نوع ماده معدنی آذربایجان‌شرقی دارای اهمیت ملی است

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۵۲ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود شناخته شده در این استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۰ نوع ماده معدنی در سطح ملی مطرح بوده و در زمینه کانی های فلزی گرانبها نظیر مس، طلا، نقره و سیلیس دارای مزیت های ویژه است.;

۱۰ نوع ماده معدنی آذربایجان‌شرقی دارای اهمیت ملی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، مهرانگیز رحمانی از تمایل فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن فلزی استان بویژه مس و طلا خبر داد و گفت: با تسهیل قوانین در جهت رفع موانع، مساعدت دستگاه های ذیربط در این حوزه ارزآور و اشتغالزا و تأمین امنیت سرمایه شاهد رونق کسب و کار و افزایش سهم معادن استان در این بخش خواهیم بود.

    وی با تاکید بر حمایت و برنامه ریزی برای تحقق توسعه معادن و رونق کسب و کارهای معدنی استان در سال جهش تولید، افزود: بر این اساس سازمان صمت استان در راستای برنامه های محوری وزارت متبوع در سال جهش تولید، برای توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت می کند تا از نعمت معادن استان بیشتر بهره مند شود.

    رحمانی ادامه داد: افزایش سهم معادن از کسب و کار استان و ایجاد واحدهای فرآوری با تکمیل زنجیره تولید در جهت ایجاد ارزش افزوده از جمله اقدامات مهم در این حوزه می باشد.

    وی وجود مجموعه های معدنی فلزی و غیر فلزی و قرارگرفتن استان در چهارراه متالورژی دنیا به اعتقاد کارشناسان را فرصتی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور توسعه استان برشمرد و اضافه کرد: از 644 واحد معدنی موجود در استان تعداد 411 معدن فعال بوده و با توجه به اولویت ها در مسیر رفع موانع تولید بهره برداران و بازگشت واحدهای راکد به چرخه فعالیت پیگیری های مستمر انجام می شود.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان می باشد.

    رحمانی بر ضرورت توجه دقیق به مفهوم خام فروشی در زنجیره تولید و فرآوری در معادن تأکید کرد و افزود: هر حلقه از فرایند فرآوری تکمیل کننده مرحله بعدی است و در استان به هیچ وجه خام فروشی نداریم و درتلاش برای تکمیل این زنجیره بزرگ به منظور ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و تکمیل فرایند فرآوری هستیم.

    وی دانش فنی و نقدینگی را دو عامل اساسی در تکمیل سبد تولید معدن دانست و تصریح کرد: به دلیل تحریم های ظالمانه توجه به توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی بیش از پیش در دستورکار قرار گرفته و بومی سازی دانش فنی با تلاش و مطالعات مجموعه های دانشگاهی و تعامل و هم سویی دستگاه های متولی به عنوان پشتیبان واحدهای دانش بنیان محقق خواهد شد.

    رحمانی از معادن به عنوان بهترین عرصه برای سرمایه گذاری یاد کرد و اعلام کرد: مسئولان استانی به صورت مستمر پیگیر حل مسائل و مشکلات پیرامون فعالین معدنی هستند و از طریق تعامل و هم افزایی و با رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل های قانونی می توان از منابع طبیعی خدادادی در جهت توسعه استان بهره برد.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان در ادامه با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در معادن مس سونگون، انجرد و نفلین سینیت سراب، گفت: برنامه های فرآوری معدن مس سونگون همزمان با صدور پروانه های بهره برداری در دهه 70 دنبال شده است و احداث فاز اول طی سال 85 و فاز دوم طی سال 95 با اشتغال 4 هزار نفر محقق شده است و اخیرا بعد از تحریم های ظالمانه، احداث فازهای 3 و 4 کلنگ زنی شده و احداث مجموعه آهک هیدراته اهر که در آستانه افتتاح قرار دارد از جمله فعالیت های جانبی در این راستابوده و نشان از عملیاتی شدن روند فرآوری مس در استان است.

    رحمانی مس سونگون را عامل توسعه همه جانبه منطقه ورزقان و استان دانست و افزود : با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، شاهد اثرات مثبت توسعه ای و اشتغال پایدار حاصل از فعالیت این معدن بزرگ در منطقه خواهیم بود.

    وی از سرمایه گذاران بخش معدن به عنوان مجاهدان اقتصادی یاد کرد و گفت : کارخانه معدن مس انجرد با سرمایه بخش خصوصی و ظرفیت تولید 30 هزارتنی، حدود 3 هزار تن کنسانتره مس تولید می کند و طرح توسعه بهره برداری در این معدن و افزایش تولید نیازمند رفع موانع از طریق اقدامات حمایتی هرچه بیشتر دستگاه های متولی است.

    رحمانی از احداث و اجرای پروژه معدن نفلین سینیت سراب به جهت اهمیت تولید فلز استراتژیک آلومینیوم به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد و گفت : درسال جهش تولید معدن یاد شده از پروژه های کلان استانی است و طی دو دهه با مسائل و مشکلاتی در زمینه دانش فنی، اعمال تحریم ها و منابع مالی روبرو بوده است.

    وی انعقاد توافق اولیه با سرمایه گذاری ایمیدرو و مشارکت قرار گاه خاتم الانبیاء را در راستای تحقق اجرای این پروژه دانست و افزود: با تعامل و مشارکت تمامی دستگاه های متولی و با اجرایی شدن مرحله نهایی این پروژه، فعالیت در 3 فاز 70 هزار تنی محقق خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر