در مجتمع فولاد سبا؛

تولید ورق‌های گرم دوفازی موردنیاز صنعت خودروسازی

عصر معدن- ورق‌های گرم دوفازی که در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارند، برای اولین بار در کشور به دست توانمند کارشناسان و کارکنان مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه تولید شد.;

تولید ورق‌های گرم دوفازی موردنیاز صنعت خودروسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، محمود محمدی فشارکی مدیر مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: امروزه یکی از گرید‌های اصلی مورداستفاده در خودرو‌های مطرح دنیا فولاد‌های دوفازی است که تاکنون به علت نبود امکان تولید آن‌ها در داخل کشور در خودرو‌های داخلی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و همان مقدار محدود هم به‌صورت وارداتی بوده است.

    وی افزود: با توجه به نیاز خودروسازان داخلی و جلساتی که در همین زمینه با آنان برگزار شد و همچنین دانش فنی به‌روز و نهادینه‌شده در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، تلاش برای تولید این گرید‌ها که از چندین ماه پیش آغاز شده بود، سرانجام با تولید فولاد‌های دوفازی با ضخامت موردنیاز خودروسازان در مجتمع فولاد سبا به بار نشست.

    محمدی فشارکی اضافه کرد: مجتمع فولاد سبا در سال 1401 با تکیه‌بر نیرو‌های دانشی و مهارتی خود موفق به تولید 6 محصول جدید ازجمله فولاد‌های زنگ‌نزن فریتی (SS 409)، کورتن، HE 390 D و... گردید و اکنون با تولید فولاد دوفازی گام دیگری در جهت خودکفایی صنایع خودروسازی کشور برداشته است که این موفقیت بزرگ را به مدیریت، کارکنان، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه تبریک می‌گویم.

    آقای بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا بیان کرد: در راستای استفاده حداکثری از قابلیت‌های مجتمع فولاد سبا فولاد مبارکه برنامه‌ریزی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در دستور کار قرار گرفت و کارکنان پرتلاش فولاد سبا با تکیه‌بر دانش و تجربه خود و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات متعدد جدیدی تولید کردند. ازجمله این تولیدات فولاد دوفازی مورداستفاده در قسمت‌های ضربه‌پذیر شاسی خودروهاست. در واحد‌های مختلف خط پیوسته سبا از ماه‌ها قبل و با تکمیل طرح توسعه زیر سقف، برنامه تولیدات محصولات با ارزش‌افزوده در اولویت قرار گرفت.

    آقای مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد عنوان کرد: با توجه به نیاز صنعت کشور به ورق بدنه خودرو، تولید این محصول دوفازی در دستور جلسات مختلف تولیدی نورد قرار گرفت. نظر به اینکه یکی از اهداف و رسالت‌های نورد، تولید ورق‌های با ارزش‌افزوده بالاست، در جلسات مشترک تولید، تعمیرات، اتوماسیون، دفاتر فنی، کنترل کیفی و برنامه‌ریزی تولید، بررسی‌های مختلفی جهت آماده‌سازی و تنظیمات مختلف نوردی انجام شد که ضمن انجام اصلاحات دمای اسلب، سرعت نوردی، فشار‌ها و فورس‌های نوردی و خنک‌کاری واتروال موفق به تولید باکیفیت این محصول باارزش ضخامت 2 میلی‌متر مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی شدیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر