رییس انجمن سنگ ایران:

نمایشگاه سنگ محلات پتانسیل دائمی شدن را دارد

عصر معدن- رییس انجمن سنگ ایران گفت: نمایشگاه سنگ محلات پتانسیل تبدیل شدن به نمایشگاه دائمی را دارد.

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰:۰۰

نمایشگاه سنگ محلات پتانسیل دائمی شدن را دارد

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بهرام شکوری 18 مهرماه 1402 در آیین آغاز به کار نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: با توجه به استقبال تجار و هیات های تجاری خارجی از نمایشگاه، می توان این نمایشگاه را به نمایشگاه دائمی به ویژه در حوزه سنگ کوپ تبدیل کرد.

رییس انجمن سنگ ایران  تصریح کرد: با این اکتشافات سطحی، 5 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ در کشور انجام می شود و در این حوزه رتبه پنج دنیا را در اختیار داریم، به لحاظ تنوع در حوزه سنگ تزئینی نیز رتبه نخست جهان را در اختیار داریم.

شکوری با بیان اینکه در سال گذشته حدود 12 میلیون تن تولید سنگ در کشور انجام شد ولی رتبه قابل قبولی در اختیار نداریم و این در حالی است که چین بیش از 50 میلیون تن سنگ تولید می کند، افزود: امسال 40 میلیارد دلار صادرات سنگ در جهان هدفگذاری شده و در سال 2030 نیز صادرات 55 میلیارد دلاری پیش بینی شده است. اگر بتوانیم سهمی 10 درصدی را از بازار جهانی کسب کنیم جایگاه خوبی را در اختیار خواهیم داشت.

وی گفت: چین با صادرات 5 میلیارد دلار، رتبه نخست صادرات جهان را به خود اختصاص داده و ایران نیز با 200 میلیون دلار صادرات، اصلا جایگاه خوبی در بازار جهانی سنگ ندارد.

وی با اشاره به اینکه از 162.5 میلیون تن بلوک استخراجی، 70 درصد مربوط به قاره آسیاست و مصرف سنگ دنیا بیش از یک میلیارد مترمربع است، گفت: ظرفیت معادن سنگ کشور 30 میلیون تن است، اما بیشترین سهم تولید 15 میلیون تن بوده است. باید به سمت توسعه تولید در این حوزه حرکت کنیم که این امر نیازمند الزاماتی است.

رییس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: وزارت صمت متولی تولید در کشور است، اما کسی صدای این متولی را نمی شنود و برخی سیاست گذاری های دستگاه هایی که تاثیر مستقیم در تولید ندارند، عملا تولید را تحت تاثیر قرار می دهد. از این سازهای مختلف آهنگ توسعه و رشد اقتصادی خارج نمی شود و عملا افول تولید رقم می خورد. در استان مرکزی باید ساز هماهنگ با تولید نواخته شود.

وی با بیان اینکه برای صادرات باید محصولاتی که قابلیت صادرات دارد، تولید کرد، گفت: در این راستا نیازمند آموزش، تجهیزات و ماشین آلات به روز هستیم و باید دانش صادراتی را توسعه بدهیم تا محصولات صادراتی تولید کنیم و سهم خود را از بازار صادراتی جهان به دست آوریم. باید با تجار و هیات های تجاری تعامل داشت چراکه اگر کشورهایی به صادرات بالا می رسند به دلیل حمایت دولت هاست که مشوق های خوبی در امر صادرات ایجاد کرده اند. باید برای خط مقدم جبهه تولید، فضا را آماده کرد تا ارزآوری برای کشور به خوبی رقم بخورد.

شکوری گفت: می توان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از تولیدکننده نگرفت و این مهم می تواند کمک بالایی به تولید کننده کند. دولت بزرگ شده است و فروش نفت، اخذ مالیات و چاپ پول کفاف هزینه ها را نمی دهد و همین شرایط باعث شده است که در گمرک هم از تولیدکننده مالیات بگیرند.

رییس انجمن سنگ ایران افزود: نرخ مالیاتی کمتر، انگیزه بیشتری برای تولید ایجاد می کند. باید از تولیدکننده حمایت کرد و اجازه داد که صنایع کوچک و متوسط خود راسا اقدام به صادرات محصولات خود کنند، فعالان اقتصادی باید به ازای ارز صادراتی خود بتوانند تجهیزات و ماشین آلات وارد کنند، اما با محدودیت ها و ممنوعیت هایی در این عرصه مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ورود کوپ های معدنی از افغانستان ممنوع شده است، گفت: اینکه کوپ های افغانستانی وارد کشور شود و ما بتوانیم آنها را فرآوری کنیم چه ایرادی دارد، من متوجه دلیل این ممنوعیت نمی شوم.

شکوری با اشاره به تلاش های دولت برای برداشتن تحریم ها، گفت: قطعا تحقق این مهم و توسعه روابط بانکی نیازمند برداشتن قدم های بزرگتر است. ساخت و ساز در کشور کاهش یافته و این امر در فروش سنگ اختلال ایجاد کرده است. 90 درصد سنگ تولیدی در داخل کشور مصرف می شود در حالی که در ترکیه 80 درصد تولید، صادر می شود. امروز اگر بازار داخلی در رکود است و بازارهای جهانی رونق دارد، باید بخشی از این سنگ را وارد بازارهای جهانی کنیم.

وی با بیان اینکه باید ابرپروژه ها را در کشور ایجاد کنیم، گفت: در بنادر جنوبی و مناطق آزاد می توانیم ابر پروژه اجرا کنیم و بازارهای جهانی را به دست آورده و شرایط صنعت سنگ کشور را بهبود ببخشیم.

رییس انجمن سنگ ایران تاکید کرد: استان مرکزی حتما باید انجمن سنگ استان را فعال کند و با توجه به سهم عمده محلات در تولید سنگ تراورتن کشور، باید نسبت به احصای مشکلات و رفع آنها اقدام کرد.

برچسب ها

سنگ
مطالب مرتبط بیشتر
ایران سهم اندکی در بازارهای بین‌المللی سنگ جهان دارد سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران آغاز به کار کرد آسیب صنعت سنگ از دخالت‌های نابه‌جا فراخوان ثبت نام نخستین دوره تربیت تکنسین مهارتی کارخانه های سنگبری سنگ هایی پیش پای صنعت سنگ برآورد فروش هزار میلیاردی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران عاملی که سهم اندک ایران از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ را تهدید می‌کند شورای سیاست‌گذاری سنگ در کشور راه‌اندازی شود میزان تولید معادن سنگ کشور یک سوم ظرفیت اسمی است نمایشگاه اصفهان میزبان بزرگان سنگ و معادن کشور می‌شود ذخیره هزار و ۳۴۱ میلیون تنی معادن سنگ در محلات مارکتینگ ضعیف، مشکل اصلی تجارت سنگ در ایران واردات غیر قانونی ۲۱۰ هزار دلار سنگ و کنسانتره مس از مبادی قانونی روایت «شیرینه» و معدن سنگ مرمریت سنگ ۱۳.۵ کیلویی ماه حراج می شود کشف ۶ تن سنگ معدن در اسفراین صادرات ماشین آلات معدنی ایران به پاکستان ،پیش زمینه فرآوری و فروش سنگ دست معدنکاران زیر سنگ تامین تجهیزات مرگ کارگر جوان در معدن سنگ فرآوری سنگ در انتظار حمایت استقرار واحدهای جدید حجاری در شمس آباد بحث صادرات سنگ باید در برنامه ها قرار گیرد دستپخت بی کیفیت چینی ها برای قبرهای ایرانی صادرات سنگ ساختمانی فرآوری شده ۱۴ درصد رشد داشته است کشف زمرد بزرگ ۵۰۰ هزار دلاری در منطقه اورال روسیه کشف بیش از ۱۲ تن سنگ معدن غیر مجاز در خراسان شمالی صادرات ۴ میلیون دلاری مواد معدنی از آذربایجان غربی الگوبرداری از قراردادهای نفتی برای توسعه معدن و صنایع معدنی استخراج چهارمیلیون و ۵۰۰ تن موادمعدنی از معادن چهارمحال و بختیاری تشکیل اتاق فکر راه حل مشکلات صنعت سنگ نگاهی به کنگلومرای شگفت انگیز سنگی که با چاقو بریده می شود! ﺻﺎدرات، ﻧﻮش‌داروی ﺑﻦ ﺑﺴﺖ رﮐﻮد ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻨﮓ ۲۳ فقره محدوده اکتشافی و معدنی در هرمزگان واگذار می شود دلالان، بازار سنگ ایران را بدنام کرده‌اند/ بازار سنگ ۶ ماهه دوم سال راکد است سنگ ایران به نام ترکیه صادر می شود /سنگ قبرهای چینی در ایران دلار ارزان می شود/ تاثیر تحریم های جدید بر صادرات فلزات صنعت سنگ آرام آرام رشد می کند اجرای وضع عوارض صادرات سنگ زمان بر است از خواص کانی کمیاب «آپوفیلیت» چه می دانید؟ سنگ هایی از جنس صلح برای روح انسان آرامش را با سنگ « Aquamarine»تجربه کنید «پینیت»، کمیاب ترین سنگ دنیا ماجرای قتل در معدن سنگ چه بود؟ رکودفعالیت معادن راکاهش داد «سرقینی» با صادرات سنگ خام کنار آمد
برگشت به بالا