نایب رییس هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران:

میزان تولید معادن سنگ کشور یک سوم ظرفیت اسمی است

عصر معدن- نایب رییس هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران کمبود و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات معادن را از معضلات بخش معدن سنگ های طبیعی برشمرد و گفت: وضعیت مطلوبی به لحاظ ظرفیت پروانه های بهره برداری و استخراج واقعی وجود ندارد زیرا حدود دوهزار معدن سنگ وجود دارد که از این تعداد تنها هزار معدن فعال هستند.

پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴:۰۰

میزان تولید معادن سنگ کشور یک سوم ظرفیت اسمی است

به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از چابک آنلاین، احمد شریفی، افزود :باوجود ظرفیت تولید 30 میلیون تنی سنگ در معادن، تولید واقعی حدود ده میلیون تن تولید بوده که  یک سوم ظرفیت اسمی معادن است.

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 6 هزار واحد فرآوری سنگ  درکشور وجود دارد که نیمی از این تعداد فعال و نیمه فعال و مابقی متوقف اند.

به گفته شریفی، ظرفیت تولید 200 میلیون مترمربع سنگ فراوری شده در کشور وجود دارد اما به طور متوسط 70 تا 80 میلیون مترمربع فراوری می شود که باز هم یک‌سوم ظرفیت این بخش است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، از کاهش صادرات سنگ های طبیعی در سال های گذشته خبر داد و اظهار کرد: طی سال های اخیر صادرات سنگ خام از یک میلیون تن به 600تا 700 هزار تن رسیده به طوری که سال گذشته 700 هزار تن صادرات سنگ خام انجام شد  و عمده صادرات سنگ خام یا نیمه فراوری شده به چین و هند صورت می گیرد و به صورت محدود به ایتالیا و کشورهای همسایه هم صادر می شود ‌.

نایب رییس انجمن ملی سنگ ایران، ادامه داد: دربخش فراوری شده 15 میلیون مترمربع صادرات داشتیم که عمده این صادرات به عراق و سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت، بخشی به آسیای میانه صادر شد و حدود 20 درصد هم  به اروپا و کشورهای دیگر که با قیمت مناسب خریدار بودند، صادر شد .

شریفی، با بیان این که واردات سنگ فراوری شده ممنوع است، خاطر نشان کرد: در داخل کشور کارخانه های بسیار بزرگی وجود دارد که ظرفیت تولید 1000 تا 3000 متر مربع سنگ را به طور روزانه دارند از جمله کارخانه های تولیدی اصفهان که به صورت انبوه تولید می کنند و حدود 300 کارخانه با دستگاه های مدرن تولید می کنند و 50 تا 60 کارخانه توان بالفعلی برای صادرات دارند .

برچسب ها

سنگسنگ معدن
مطالب مرتبط بیشتر
برگزاری میز ملی سنگ در ماه آینده ایران سهم اندکی در بازارهای بین‌المللی سنگ جهان دارد سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران آغاز به کار کرد آسیب صنعت سنگ از دخالت‌های نابه‌جا فراخوان ثبت نام نخستین دوره تربیت تکنسین مهارتی کارخانه های سنگبری سنگ هایی پیش پای صنعت سنگ برآورد فروش هزار میلیاردی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران عاملی که سهم اندک ایران از بازار ۳۲ میلیارد دلاری تجارت سنگ را تهدید می‌کند شورای سیاست‌گذاری سنگ در کشور راه‌اندازی شود نمایشگاه اصفهان میزبان بزرگان سنگ و معادن کشور می‌شود ذخیره هزار و ۳۴۱ میلیون تنی معادن سنگ در محلات مارکتینگ ضعیف، مشکل اصلی تجارت سنگ در ایران واردات غیر قانونی ۲۱۰ هزار دلار سنگ و کنسانتره مس از مبادی قانونی روایت «شیرینه» و معدن سنگ مرمریت سنگ ۱۳.۵ کیلویی ماه حراج می شود کشف ۶ تن سنگ معدن در اسفراین صادرات ماشین آلات معدنی ایران به پاکستان ،پیش زمینه فرآوری و فروش سنگ دست معدنکاران زیر سنگ تامین تجهیزات مرگ کارگر جوان در معدن سنگ فرآوری سنگ در انتظار حمایت استقرار واحدهای جدید حجاری در شمس آباد بحث صادرات سنگ باید در برنامه ها قرار گیرد دستپخت بی کیفیت چینی ها برای قبرهای ایرانی صادرات سنگ ساختمانی فرآوری شده ۱۴ درصد رشد داشته است کشف زمرد بزرگ ۵۰۰ هزار دلاری در منطقه اورال روسیه کشف بیش از ۱۲ تن سنگ معدن غیر مجاز در خراسان شمالی صادرات ۴ میلیون دلاری مواد معدنی از آذربایجان غربی الگوبرداری از قراردادهای نفتی برای توسعه معدن و صنایع معدنی استخراج چهارمیلیون و ۵۰۰ تن موادمعدنی از معادن چهارمحال و بختیاری تشکیل اتاق فکر راه حل مشکلات صنعت سنگ نگاهی به کنگلومرای شگفت انگیز سنگی که با چاقو بریده می شود! ﺻﺎدرات، ﻧﻮش‌داروی ﺑﻦ ﺑﺴﺖ رﮐﻮد ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻨﮓ قرارداد جدید تنها تولیدکننده پالادیوم خالص جهان ۲۳ فقره محدوده اکتشافی و معدنی در هرمزگان واگذار می شود دلالان، بازار سنگ ایران را بدنام کرده‌اند/ بازار سنگ ۶ ماهه دوم سال راکد است سنگ ایران به نام ترکیه صادر می شود /سنگ قبرهای چینی در ایران دلار ارزان می شود/ تاثیر تحریم های جدید بر صادرات فلزات صنعت سنگ آرام آرام رشد می کند اجرای وضع عوارض صادرات سنگ زمان بر است از خواص کانی کمیاب «آپوفیلیت» چه می دانید؟ سنگ هایی از جنس صلح برای روح انسان آرامش را با سنگ « Aquamarine»تجربه کنید «پینیت»، کمیاب ترین سنگ دنیا ماجرای قتل در معدن سنگ چه بود؟ رکودفعالیت معادن راکاهش داد «سرقینی» با صادرات سنگ خام کنار آمد
برگشت به بالا