ایران توانایی تأمین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را دارد

عصر معدن- نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام کشف یک معدن بزرگ لیتیوم در همدان اعلام کرد که این معدن توانایی تأمین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد.

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲:۰۰

ایران توانایی تأمین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را دارد

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی نماینده همدان در مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: یک معدن ذخایز لیتیوم در استان همدان کشف شده است. ما جز کشورهایی با بزرگترین ذخایر استراتژیک و نیروی انسانی توانمند هستیم ولی از آن استفاده نمی‌کنیم. این کشف باعث شده خیلی از کشورها درخواست بدهند که این معدن استخراج شود. این دستاورد ما را جز کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار می‌دهد.

وی افزود: برای باتری ماشین‌های برقی می‌توانیم از این انرژی استفاده کنیم و با این حجم می‌توانیم 20 درصد لیتیوم جهان را تأمین کنیم. ما به بخش خصوصی کمتر میدان داده‌ایم و می‌توانیم با استفاده از بخش خصوصی از این معادن استفاده کنیم. ما در زمینه معادن برنامه درستی تاکنون نداشته‌ایم و باید به این حوزه توجه لازم، برنامه ریزی قوی و استخراج اصولی داشته باشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: استرالیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و اولین جلسه را با این کشور داشته‌ایم و چین هم اعلام آمادگی کرده که به ما در استخراج این معادن کمک کند. چند گروه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این معدن اعلام آمادگی کرده‌اند. این معدن یک توانمندی بین المللی برای ما ایجاد می‌کند و باید وزارت صمت برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشد.

وی افزود: منطقه کشف این معدن بکر و استراتژیک است و ظرفیت‌های فراوانی دارد. نیازمند یک برنامه منسجم برای بهره برداری از این معدن هستیم. در همین شرایط تحریم هم کشورهای دیگر با توجه به استراتژیک بودن این معدن حاضرند در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

معدن لیتیوم 8 و نیم میلیون تن ذخیره دارد
پیری دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران گفت: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبکی با مقاومت گرمایی بالا است در صنعت فضایی‌های تک و هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی بسیار حائز اهمیت است و در بحث انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لیتیم اثرات سو زیست محیطی اندکی دارد. استخراج این معدن توسط یک جوان در بخش خصوصی از سال 99 شروع شده و اسفند 1401 توانست موفق به کشف به لیتیوم شود.

وی ادامه داد: این معدن 8 و نیم میلیون تن ذخیره لیتیوم دارد این کشف باعث شد ما بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیم قرار بگیریم. شیلی، استرالیا و چین 3 کشور دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند. رشد قیمت لیتیوم در سال‌های گذشته فوق العاده بالا بوده است.

پیری افزود: تا 2030 بازار لیتیوم به 192 میلیارد دلار خواهد رسید. آمریکا در حال حاضر 180 میلیارد دلار مگا پروژه در زمینه لیتیوم دارد. برای اولین بار گواهی کشف لیتیوم در کشور صادر شده به همیت دلیل با تکنولوژی استخراج لیتیم را نداریم.

وی افزود: باید با چین مراودات خود در زمینه لیتیوم را افزایش دهیم و پشت معدن دار لیتیوم همدان بایستیم. باید بانک‌ها و وزارت امور خارجه برای بحث ورود تکنولوژی برای این منطقه پای کار بیایند تا بتوانیم به هاب تأمین لیتیوم منطقه تبدیل شویم.

دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران خاطرنشان کرد: باید یک پایلوت نیمه صنعتی در این معدن راه اندازی شود که هزینه زیادی دارد. ما از خودروسازی خودمان 60 سال است حمایت کرده‌ایم ولی هنوز بچه‌ای داریم که که نیازمند پدرش است، بهتر است کمی از این حمایت را صرف حمایت از ذخایر لیتیوم کنیم.

برچسب ها

لیتیوم
مطالب مرتبط بیشتر
ایران توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد چالش جدید برای خودروهای الکتریکی میزان دقیق ذخایر لیتیوم ایران چه قدر است؟ راه‌اندازی خط تولید سلول‌های لیتیوم یونی در هند دستیابی چین به یک سوم عرضه جهانی لیتیوم تا اواسط دهه جاری فرآوری ماده معدنی لیتیوم اولویت وزارت صمت فراوری نقطه کلیدی در تولید لیتیوم کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور جهش قیمت در بازار لیتیوم چین خودروهای الکتریکی ارزان خواهد شد؟ خودروهای الکتریکی به فروش انبوه می‌رسند؟ چین با تصمیم کانادا در مورد سرمایه گذاری در معدن لیتیوم مخالف است لیتیوم و تیتانیوم برندگان یک ساله کامودیتی‌ها قیمت لیتیوم به بالاترین حد خود رسیده است! دوگانه منافع و مضرات معدنکاری لیتیوم بسته مالی ۲۰۲میلیون دلاری برای لیتیوم سرمایه گذاری در لیتیوم با چالش روبرو شد افزایش سرمایه گذاری استرالیا در لیتیوم آغاز تامین مالی برای بزرگترین ذخیره لیتیوم اروپا شیلی به دنبال افزایش تولید لیتیوم افزایش مصرف لیتیوم در جهان قدرت طلبی شیلی در حوزه لیتیوم عدم اطمینان از یارانه، صادرات لیتیوم را افزایشی می‌کند نیمی از کبالت جهان در دست کنگویی‌ها گام بلند یک شرکت برای باتری های لیتیومی تولیدکننده اول لیتیوم رای دادگاه شیلی را از آن خود کرد بولیوی به دنبال شریک جدید برای ذخایر لیتیوم پروژه بزرگ لیتیوم شیلی در انتظار مجوز دولت خودروسازان با بازار لیتیوم چه کردند؟ قرارداد لیتیومی چین با «تسلا» شیلی مالیات استخراج لیتیوم و مس را افزایش می دهد سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری پوسکو محصول معدنی مشترک استرالیا و مالزی وارد بازار می شود پوسکو به دنبال استخراج لیتیوم رشد ۷ برابر تقاضا برای خودروهای برقی مانع تراشی برای پروژه ۸۰۰ میلیون دلاری اورانیوم تقاضا برای گرافیت طبیعی رو به افزایش است شیلی صادرات لیتیوم را افزایش داد تولید خودروهای برقی در چین کاهش یافت خودروسازان با نیکل به آرامش می رسند فروش سهام برای استخراج لیتیوم از خاک رس یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم کشف شد سرمایه گذاری کانادا در منابع لیتیوم آمریکای شمالی ساخت باتری های (EV) صادرات لیتیوم را افزایش داد Mitsui ژاپن به دنبال افزایش سهام در Vale سرنوشت متفاوت لیتیوم و کبالت تقاضا بازار لیتیوم را طلایی می کند افزایش انتقادها به حضور پونس در شرکت SQM پروژه بزرگ لیتیوم در ایالات‌متحده کلید می خورد بازى لیتیوم به کجا مى رسد؟ افزایش مصرف کبالت پاناسونیک در پی همکاری با تسلا اختلاف امریکا و استرالیا در پروژه لیتیوم «طلا»، محبوب ترین نام برای شرکت های معدنی جهان ورود محصول جدید چشم انداز خودروسازان را داغ مى کند تلاش برای دور زدن سلطه چین در بازار «نفت سفید» همکاری مشترک بولیوی و آلمان برای تولید لیتیوم
برگشت به بالا