کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور

عصر معدن- مدیر کل دفتر اکتشافات وزارت صمت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم سنگی در استان همدان خبر داد.

يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷:۰۰

کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، ابراهیم مولابیگی گفت: با مطالعاتی که در استان همدان در چهار پنج سال گذشته به کمک بخش خصوصی انجام شد، برای نخستین بار منجر به کشف ذخیره لیتیوم سنگی بالغ بر هشت و نیم میلیون تن با عیار 81 گرم بر تن در 11 کیلومتر مربع و در عمق ذخیره حدود 2 متر شده است.



وی گفت: این ذخیره در رُس‌های آبرفتی با منشأ گرانیتی ثبت شده است.

مولابیگی ادامه داد: بیشتر منابع و خاستگاه لیتیوم در گرانیت‌های سنگی یعنی همان پگماتیت است، اما آن چیزی که استحصال می‌شود بیشتر از شورآبه هاست و سالیانه حدود 35 هزار تن لیتیوم در دنیا تولید می‌شود که 60 درصد آن در کشور‌های آرژانتین، بولیوی و شیلی است.

وی عمده مصارف این فلز را در صنایع شیشه و سرامیک، باتری سازی، موبایل، لب تاپ، خودروهای الکتریکی دانست و گفت: به دلیل این که آلیاژ لیتیوم از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار است در صنایع زیردریایی، هوا و فضا هم استفاده می‌شود.



مدیر کل دفتر اکتشافات وزارت صمت با اشاره به ارزشمند بودن این فلز گرانبها و بازار جهانی آن افزود: هر تن لیتیوم خالص حدود 160 هزار دلار است.

برچسب ها

لیتیوم
مطالب مرتبط بیشتر
ایران توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیم را دارد چالش جدید برای خودروهای الکتریکی میزان دقیق ذخایر لیتیوم ایران چه قدر است؟ ایران توانایی تأمین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را دارد راه‌اندازی خط تولید سلول‌های لیتیوم یونی در هند دستیابی چین به یک سوم عرضه جهانی لیتیوم تا اواسط دهه جاری فرآوری ماده معدنی لیتیوم اولویت وزارت صمت فراوری نقطه کلیدی در تولید لیتیوم کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور جهش قیمت در بازار لیتیوم چین خودروهای الکتریکی ارزان خواهد شد؟ خودروهای الکتریکی به فروش انبوه می‌رسند؟ چین با تصمیم کانادا در مورد سرمایه گذاری در معدن لیتیوم مخالف است لیتیوم و تیتانیوم برندگان یک ساله کامودیتی‌ها قیمت لیتیوم به بالاترین حد خود رسیده است! دوگانه منافع و مضرات معدنکاری لیتیوم بسته مالی ۲۰۲میلیون دلاری برای لیتیوم سرمایه گذاری در لیتیوم با چالش روبرو شد افزایش سرمایه گذاری استرالیا در لیتیوم آغاز تامین مالی برای بزرگترین ذخیره لیتیوم اروپا شیلی به دنبال افزایش تولید لیتیوم افزایش مصرف لیتیوم در جهان قدرت طلبی شیلی در حوزه لیتیوم عدم اطمینان از یارانه، صادرات لیتیوم را افزایشی می‌کند نیمی از کبالت جهان در دست کنگویی‌ها گام بلند یک شرکت برای باتری های لیتیومی تولیدکننده اول لیتیوم رای دادگاه شیلی را از آن خود کرد بولیوی به دنبال شریک جدید برای ذخایر لیتیوم پروژه بزرگ لیتیوم شیلی در انتظار مجوز دولت خودروسازان با بازار لیتیوم چه کردند؟ قرارداد لیتیومی چین با «تسلا» شیلی مالیات استخراج لیتیوم و مس را افزایش می دهد سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری پوسکو محصول معدنی مشترک استرالیا و مالزی وارد بازار می شود پوسکو به دنبال استخراج لیتیوم رشد ۷ برابر تقاضا برای خودروهای برقی مانع تراشی برای پروژه ۸۰۰ میلیون دلاری اورانیوم تقاضا برای گرافیت طبیعی رو به افزایش است شیلی صادرات لیتیوم را افزایش داد تولید خودروهای برقی در چین کاهش یافت خودروسازان با نیکل به آرامش می رسند فروش سهام برای استخراج لیتیوم از خاک رس یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم کشف شد سرمایه گذاری کانادا در منابع لیتیوم آمریکای شمالی ساخت باتری های (EV) صادرات لیتیوم را افزایش داد Mitsui ژاپن به دنبال افزایش سهام در Vale سرنوشت متفاوت لیتیوم و کبالت تقاضا بازار لیتیوم را طلایی می کند افزایش انتقادها به حضور پونس در شرکت SQM پروژه بزرگ لیتیوم در ایالات‌متحده کلید می خورد بازى لیتیوم به کجا مى رسد؟ افزایش مصرف کبالت پاناسونیک در پی همکاری با تسلا اختلاف امریکا و استرالیا در پروژه لیتیوم «طلا»، محبوب ترین نام برای شرکت های معدنی جهان ورود محصول جدید چشم انداز خودروسازان را داغ مى کند تلاش برای دور زدن سلطه چین در بازار «نفت سفید» همکاری مشترک بولیوی و آلمان برای تولید لیتیوم
برگشت به بالا