پهنه‌های معدنی کشور به صورت کامل آزادسازی می‌شود

عصر معدن- معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال پهنه‌های معدنی در سطح کشور به طور کامل آزاد خواهد شد.;

پهنه‌های معدنی کشور به صورت کامل آزادسازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا رضا محتشمی‌پور روز شنبه در شورای معادن خراسان جنوبی اظهار کرد: بیش از 80 تا 90 درصد پهنه‌های معدنی در دست دستگاه‌های حاکمیتی در سال گذشته آزاد شد.

    وی عنوان کرد: خراسان جنوبی پرپتانسیل‌ترین استان معدنی بوده و در سال‌های اخیر کارهای اکتشافی خوبی انجام شده که این نوید را می‌دهد که در سال آینده جهش معدنی را در این استان شاهد باشیم.

    معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقدامات اکتشافی معادن با قدرت در استان ادامه دارد، افزود: بحث احیای معادن غیرفعال با جدیت پیگیری می‌شود که در سال‌های آینده شاهد معادن راکد و غیرفعال در سطح استان‌ها نباشیم.

    وی با اشاره به وجود هفت هزار محدوده معدنی غیرفعال و 13 هزار محدوده معدنی منتظر مزایده در کشور، گفت: تا پایان سال گذشته 12 هزار معدن در سراسر کشور با برگزاری مزایده تعیین تکلیف شدند.

    محتشمی‌پور در خصوص سلب صلاحیت معادن بیان کرد: تعداد پرونده‌های معادن سلب صلاحیت در سال گذشته 2 برابر سال قبل بوده و امسال نیز در 2 ماه گذشته معادل کل پرونده‌های معادن سلب صلاحیت تعیین تکلیف شده است.

    وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دولتی در بخش فرآوری معدنی بسیار محدود شده است، بیان کرد: در بحث فرآوری معدنی توسط بخش خصوصی در قالب صندوق ضمانت پیگیری می‌شود تا با تأمین مالی بتوانیم پروژه‌های بخش خصوصی را در این زمینه داشته باشم.

    گفتنی است: لزوم آزادسازی پهنه‌های معدنی، بازنگری حقوق دولتی معادن، کمبود و گرانی مواد معدنی، تحویل دیتاهای معادن خراسان جنوبی، عقب ماندگی در زمینه فرآوری سنگ‌های ساختمانی، بروزرسانی تکنولوژی استخراج معادن، معافیت مالیاتی برای مناطق محروم، بومی سازی قوانین، ضرورت تایید فنی و مالی معادن و دلالی معادن از مهمترین مشکلات و درخواست‌های مطرح شده در این شورا بود.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات