به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات

چرا روابط عمومی ها در حاشیه اند ؟

عصر معدن- مهدی گودرزی کارشناس رشته علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی اختصاصی برای «عصرمعدن» نوشت:

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰:۰۰

چرا روابط عمومی ها در حاشیه اند ؟

چند صباحی است که در حال تعقل درباره ضعف روابط عمومی ها در برقراری ارتباط موثر و نیز عدم کار آمدی در ضمینه های مختلف کاری هستم . این سوال را از خود می پرسم که چرا رابط عمومی در ایران با وجود داشتن زیرساخت و امکانات همچنان مهجور است ؟
جواب شایداین باشد که از ماست که بر ماست. به طور قطعی می توان گفت روابط عمومی در نقطه ضعف و در حال تحلیل رفتن است. حال به این نکته اشاره می کنم که چرا به این روز گرفتار شده ایم .
یک ضرب المثل عامیانه است که می گوید ارزش یک امامزاده به متولی آن است. اگرنگهبان و متولی امر تفکر حرفه ای داشته باشد و اصولی عمل کند، روند فعالیت های روابط عمومی به سامان می رسد .
روابط عمومی اکنون از مرحله روزمرگی، انفعالی، انجام فعالیت‌های خدماتی صرف، بی‌هدفی، اقدامات مقطعی و موردی گذشته و به مرحله تهیه و تدوین برنامه‌های راهبردی و برنامه‌های عملیاتی درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت سنجیده و هدفمند و دارای منطق و استدلال صحیح پا نهاده است.
روابط عمومی باید از موضع  انفعالی و بی هدفی عبور کند و  فعال و هدفمند باشد. در واقع روابط عمومی هر سازمان بازوی کمک رسان و پیش برنده است و با شکل گیری امور اجرایی و فعالیت های کاری  خود به رشد و توسعه سازمان کمک می کند . روابط  عمومی سیال است و قدرت پیش برندگی دارد . حال چرا روابط عمومی در ایران به این روز گرفتار شده است که در سازمان ها تاثیر گذار نیست و بیشتر در حاشیه است تا متن موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عدم استفاده از توان مدیریت حرفه ی  و استفاده نکردن از بدنه کارشناسی  کار آمد بخشی از این ماجراست. همچنین نداشتن اقبال مدیریت کلان کشور به روابط عمومی باعث شده تا  بدنه میانی و پایین کشور  نیز به این مهم رویی نشان ندهند. تعریف و درخواست ها از روابط عمومی در نزد بدنه مدیریتی واجرایی کشور به تعارف و گذران امور تبدیل شده و از کار اصلی که روند پیشرفت وتوسعه در روابط عمومی بازمانده ایم .
شاید روزگار برای روابط عمومی به گذران و تکرار تبدیل شده است یا دیگر توانی  برای پیش برد اهداف این مهم نیست. راهکاری که می توان پیشنهاد داد این است که کارگزاران امر روابط عمومی باید توان خود را برای تغییر نگرش جامعه جهت نهادینه کردن  وظایف روابط عمومی بکار گیرند. مدیریت کلان کشور و به بیان دیگر حکومت و دولت باید با نگرشی جدید به جایگاه روابط عمومی بنگرند وکار اصلی ارتباطات ، خبر ، افکارسنجی ، مشتری داری و... را در غالب فعالیت روابط عمومی ها ببینند و به آن احترام بگذارند. همچنین لازم است بعد از مشخص شدن تئوری به شفاف سازی اطلاعات به عمل برسند و متولی آن ا که روابط عمومی ها هستند را به رسمیت بشناسند.
کلام آخر اینکه از عمل کار برخواهد آمد و تا زمانی که حرف و عمل ما در حوزه روابط عمومی و علوم ارتباطات یکی نشود و ازشعار زدگی به عمل گرایی نرسیم شرایط تغییر نخواهد کرد.

برچسب ها

مدیریتارتباطاتروابط عمومی
مطالب مرتبط بیشتر
فولاد خوزستان تندیس بلورین دهمین همایش جایزه ملی مدیریت مالی ایران دریافت کرد لزوم ایجاد هم افزایی و یکپارچگی در فعالیت های روابط عمومی ظرفیت‌های روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه در اختیار تمام شرکت‌های گروه است روابط عمومی ها، جلوه بیرونی اقدامات سازمان ها هستند پیاده سازی مدیریت پروژه در ایمیدرو به صورت ۱۰۰ درصدی انجام می‌شود برگزاری مراسم معارفه دو مدیر و یک مشاور ایمیدرو فولاد مبارکه گواهینامه استانداردهای مدیریتی را کسب کرد رشد ۸۸برابری سرمایه شرکت چادرملو موفقیت روابط‌عمومی ها در گرو حمایت مدیران مجموعه است سید محمد اتابک طی نامه ای مرتضی داداش را به عنوان جایگزین خود به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور معرفی کرد افزایش ۴ برابری ذخایر شورابه ای حرکت بر اساس استراتژی وجه تمایز ما با دیگر شرکتهاست پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران ارشد بازدید مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد مدیرعامل یک شرکت معدنی فولادی؛ سکان مدیریت مس شهید باهنر را در دست گرفت سیستم MIS چگونه در تصمیم‌گیری ها به مدیران کمک می‌کند? تأثیر تکنولوژی ارتباطات در توسعه اجتماعی اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی بر چه پایه ای انجام می‌شود؟ راز بقا، حذف تفکر قالبی حمایت از تولید داخلی یک هدف استراتژیک در گروه فولاد خوزستان است کسب تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی توسط ذوب آهن اصفهان رتبه نخست روابط عمومی فولاد اکسین در چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر استان خوزستان توسعه فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی موثرترین راه پویایی اقتصاد کشور است فرهنگ و صنعت نیازمند همگرایی مستمر است گام‌های ماندگار منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس برداشته می‌شود اولویت‌های اصلی مدیرعامل جدید گل‌گهر اعلام شد گل گهر با تجریه های پیشین مسیر توسعه را طی می کند روابط عمومی عضو حیاتی سازمان است تقدم توسعه فرهنگی بر توسعه اقتصادی و سیاسی حضور همیشگی و فعال فولادهرمزگان در مسئولیت‌های اجتماعی روابط عمومی، بازوی اطلاع‌رسانی سازمان روابط عمومی؛ بال ارتباطی سازمانی ۲۷ اردیبهشت، فرصتی برای یادآوری نقش اثرگذار روابط عمومی است امروز، دنیای رسانه‌های جمعی و افکار عمومی است پیام تقدیر مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پی کسب تندیس طلایی روابط عمومی ایران دوسویه بودن ارتباط به مدد ابزار های نوین ارتباطی حرکت فولاد مبارکه به سمت نقطه تعالی است رونق تولید در فولاد خوزستان، تداوم و پایداری تولید را در صنایع استان به همراه دارد سازمان زمین شناسی قدرتمند و توانا برای سرزمین ایران ضروری است روحیه مدیریتی ما مشارکت جویانه و مشارکت پذیرانه است تاکید بر رابطه تعاملی با رسانه ها/ ارایه تصویری دقیق از عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی BHP تغییرات اجرایی را اعلام می کند تاکید بر پیاده‌سازی راهبردهای ایمیدرو توسط مدیریت جدید سنگان مدیرعامل شرکت فولادخوزستان، مدیر نمونه جهادی کشور شد اخبار و اطلاعات از اصول مهم افزایش قدرت رقابت هستند تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و فرانسه مقابله چینی ها با تعرفه‌های ترامپ آیا هیات مدیره جدید روسال، تحریم‌ها را لغو می‌کند؟ اهدا لوح زرین حامی روابط عمومی به مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ارتباط دو سویه و سازنده تقویت امید در جامعه با انعکاس دستاوردهای سازمانی توسط روابط عمومی ها «بهرام سبحانی» ششمین مدیر حامی روابط‌عمومی در حوزه صنعت کار را به کاردان بسپارید معرفی ششمین مدیر حامی روابط عمومی و صنعت کشور خصوصی ها برای تحرک بیشتر بخش معدن اعلام آمادگی کردند
برگشت به بالا