چشم انداز صنایع کانی‌های غیر فلزی در سال ۱۴۰۰

عصر معدن- در سال ۱۴۰۰ صنایع مختلف از جمله کانی‌های غیر فلزی با رشد مواجه خواهند بود به سبب آنکه بعضی از کشور‌ها مانند چین با تولیداتشان نیاز بازار‌های جهانی را در این محصول پوشش داده اند.

دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴:۰۰

چشم انداز صنایع کانی‌های غیر فلزی در سال ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند یکساله کانی های فلزی در بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی  از مهمترین مسائل در جایگاه بخشی به یک کشور در عرصه اقتصادی، توانمندی یک کشور در تولید ارزان‌تر محصولات یا خدمات است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد بدنه  اقتصادی آن کشور می‌تواند دستخوش تغییراتی اثر گذار شود. یکی از صنایع مهم و قابل بررسی در کشور ما که دارای پتانسیل صادراتی بسیار بالا و ارزشمندی در بازار‌های بین المللی است مربوط به صنایع کانی‌های غیر فلزی می شود.

او بیان کرد: ایران به دلیل حرکت به سمت توسعه مانند بسیاری از کشور‌ها در حال توسعه برای رسیدن به برنامه‌ها و چشم انداز‌ها بیشترین تلاش را می‌کند، دلیل بزرگ این موضوع هم در اصل آن است که  تمام این سالها به دلیل وجود منابع بسیار زیاد نفت و گاز چهره ایران در بازار‌های جهانی به عنوان یک کشور تک محصول و خام فروش شناخته شده، آنچنان که رخ صادرات ایران بدون صادرات نفتی نمای چندانی ندارد به همین دلیل مسئولان  بسیار تلاش می‌کنند تا رخ صادرات غیر فلزی به ویژه کانی‌های غیر فلزی را پر رنگ‌تر کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: لازم است نگاهی نو به صنایع کشور داشته باشیم و به خانواده بزرگ و تاثیرگذار کانی‌های غیرفلزی نگاهی تازه بیندازیم. در این گروه؛ صنایع موادغذایی و آشامیدنی، تولید منسوجات و محصولات پلاستیکی و لاستیکی، شیشه سازی، سیمان‌ها و تولید محصولات فلزی فابریکی، در برگیرنده بیش از 60 درصد بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی موجود در کشور است. باید برای این بخش از صنعت که بیش از 44 درصد از اشتغال کشور را طبق آمار دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به خود اختصاص می‌دهد دولت‌های مختلف یک برنامه مدون و ثابت داشته باشند و دست از سنگ اندازی  بردارند.

عباسی اظهار کرد: طبق اعلام مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران تعداد شرکت‌های این گروه در بورس و فرابورس 38 شرکت است همچنین باید گفت  با تمام ریزش‌هایی که در بازار بورس شاهد در این گروه بیش از 60 درصد رشد را در سال 99  به دنبال خود داشتند که نشان از ارزندگی این گروه دارد البته باید یه این نکته توجه کرد در 6 ماهه گذشته که بسیاری از شرکت‌ها بیش از 30 درصد ریزش داشتند این گروه در بازار بورس تقریبا ریزش قیمتی نداشته و یا شاید باید گفت روند رشد خود را در 6 ماه دوم به نسبت 6 ماهه اول حفظ کرده است.

او تصریح کرد: جای بسی تاسف است که شرکت‌های فعال در این گروه چرا تا به این حد اندک در بازار بورس حضور دارند و این نشان از عدم برنامه مدون دولتمردان برای حضور این گروه تاثیر گذار در بازار بورس است. البته ناگفته نماند این وضعیت بسیار تاثیر پذیر از کل بازار است، در غیر این صورت  این گروه از وضعیت بسیار مناسبی در صورت‌های مادلی و تولیدات برخوردارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نباید فراموش کنیم چنین نابسامانی‌هایی می‌تواند به صورت مقطعی باعث رشد بشود، ولی در ادامه می‌تواند تولید کننده را در تنگنا قرار دهد. بزرگترین مشکلی که این گروه با آن برای سال 1400 روبرو خواهند بود تحریم هاست که می‌تواند سنگی بزرگ برای برخی از شرکت‌های این گروه باشد.

عباسی گفت : شرکت‌هایی که مواد اولیه شان وارداتی است و در سالی که از آن عبور کردیم با دور زدن تحریم و موجود بودن مواد اولیه در انبار‌ها توانستند بخشی از تولید خود را انجام دهند، اما سال 1400 می‌تواند آغاز مشکلات بزرگ برای این شرکت‌ها باشد. البته شرکت‌هایی مانند سرامیک صنعتی اردکان که در سال‌های قبل به جای تقسیم سود با افزایش سرمایه شرکت را توسعه داد و تمام مواد اولیه خود از استخراج تا تولید را خود انجام می‌دهد از این مشکل بزرگ مستثنی هستند.

او گفت: در  سال 1400 صنایع مختلف از جمله کانی‌های غیر فلزی بارشد مواجه خواهند بود به سبب آنکه بعضی از کشورها مانند چین  با تولیداتشان  نیاز بازارهای جهانی را در این محصول پوشش داده اند، از همین رو  کشور‌های تولید کننده این محصولات مثل ایتالیا و بلژیک خودشان را از این گردونه عقب می‌بینند و برنامه حمایتی بسیاری افزایش تولید شرکت‌های کانی‌های غیرفلزی دارند.

عباسی در پایان گفت: خوب است سهامداران بازار بورس با نگاه بلند مدت به این بازار نگاه کنند چرا که غالب شرکت‌های موجود در این گروه به نسبت بازاربورس شرکت‌های کوچکی هستند و شما با سرمایه‌های کم هم می‌تواند درصدی از شرکت را خریداری کنند.

برچسب ها

کانی های فلزیکانی
برگشت به بالا