ساخت نانو کلکتورهای آلومینیومی با قابلیت افزایش مقاومت در برابر خوردگی

عصر معدن- محققان یکی از شرکت‌های فناور کلکتورهایی نانویی برای استفاده در صنعت ساختمان تولید کردند که به گفته آنها به دلیل اعمال پوشش‌های نانوساختار، این محصول علاوه بر آنکه از نمونه‌های موجود در بازار عملکرد بهتری دارد، ارزان‌تر بوده و دارای مقاومت بالاتر در برابر خوردگی است.;

ساخت نانو کلکتورهای آلومینیومی با قابلیت افزایش مقاومت در برابر خوردگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، کلکتورها به عنوان جمع‌کننده و تقسیم‌کننده در تاسیسات آبی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلکتورها معمولا از جنس آلیاژهای مس و روی مانند برنج هستند. قیمت بالای برنج به همراه وزن بالای آن از مشکلات عمده قطعات ساخته شده با این آلیاژ است. به منظور رفع این چالش یکی از شرکت‌های نانویی کلکتورهای آلومینیومی مقاوم در مقابل خوردگی با پوشش نانو ساختار اکسید آلومینیم تولید و به بازار عرضه کرده است.

    این پوشش نانوساختار روی آلیاژ آلومینیوم به روش آندایزینگ ایجاد می‌شود. آندایزکردن یک فرآیند الکتروشیمیایی برای تبدیل سطوح فلزی به سطوحی بادوام، مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون آندی است.

    در حال حاضر ماهانه هزار انشعاب از این کلکتورهای آلومینیومی به فروش می‌رسد که بیشترین مصرف آنها در صنعت ساختمان است. ارزان بودن و استحکام بالا از جمله مزیت‌های این کلکتورها است. این قطعه با استفاده از آلومینیوم ساخته می‌شود، در حالی که کلکتورهای موجود در بازار از جنس برنج است که قیمت بالاتری دارند.

    در ضمن روی این کلکتورهای آلومینیومی، پوشش نانوساختار از جنس اکسید آلومینیوم اعمال شده که موجب افزایش مقاومت این محصول شده است.

    "هیت‌سینک" از دیگر محصولات این شرکت است. هیت سینک یک مبدل حرارتی غیرفعال است که گرمای تولیدشده توسط یک وسیله الکترونیکی یا مکانیکی را به محیط سیال (اغلب هوا و یا خنک‌کننده مایع) منتقل می‌کند و در نتیجه این امر، دمای آن وسیله در سطوح بهینه خود تعدیل می‌شود. در این محصول نیز از آندایزینگ برای ایجاد پوشش نانوساختار که حاوی حفره‌هایی با قطر کمتر از 10 نانومتر بوده، استفاده شده است.

    لایه نانو متخلخل آلومینا روی سطح هیت سینک آلومینیومی منجر به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و انتقال حرارت آن می‌شود. قطعات هیت سینک به‌طورکلی در خنک‌کننده ریزپردازنده‌ها، لامپ‌های دیودی و لحیم‌کاری به کار می‌رود.

    پورسعیدخلیلی