توافق فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها با بورس چه خواهد کرد؟

عصر معدن- ۲۴ تیرماه بار دیگر فولادسازان و فعالان معدنی در حوزه سنگ آهن بر سر افزایش قیمت کنسانتره و گندله به توافق دست پیدا کردند که این توافق می تواند بر بازار نیز اثر گذار باشد.;

توافق فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها با بورس چه خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، براساس صورتجلسه روز یکشنبه 24 تیرماه فولاد سازان و معادن سنگ آهن بزرگ در اصلاح قیمت به توافق دست پیدا کردند که براساس آن قیمت کنسانتره از 13 درصد به 16 درصد و گندله از 21.5درصد به 23.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان رسید.
    درواقع با این توافق، فولادسازان باید بخشی از مواد اولیه را کمی گران تر از گذشته خریداری کنند، هرچند که در این میان کارخانه‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه خود به سمت فعالیت در معدن رفته و واحدهای فرآوری احداث کرده اند.
    اما در آن سوی ماجرا، این افزایش قیمت می تواند بر روند سهام شرکت‌های بزرگ سنگ آهنی مانند شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یا  شرکت معدنی و صنعتی گل گهر داشته باشد و از سوی دیگر استقبال از سهام آن را افزایش دهد.
    حال در صورتی که استقبال از سهام شرکت های معدنی افزایش پیدا کند می توان امیدوار بود نقدینگی موجود در میان مردم به سمت توسعه روانه می شود و در نتیجه آن می توان شاهد اشتغالزایی، افزایش درآمد و کاهش واردات باشیم و در نهایت محصولی با ارزش افزوده بیشتر روانه بازارهای صادراتی شود.

    تاثیر مثبت بر استقبال خریداران سهام
    مدیرعامل سی ولکس در گفت و گو با «عصرمعدن»، با اشاره به توافق صورت گرفته، اظهار کرد: در این توافق شاهد افزایش نرخ کنسانتره و گندله بودیم اما به طور قطع اندیس معدنی ثابت مانده است زیرا مصرف عمده واحدهای فولادی آهن اسفنجی است.
    محمود رضا الهی فرد ادامه داد: درواقع این تصمیم برروی خریداران آهن اسفنجی تاثیر چندانی ندارد. اما به نفع فروشندگان گندله و کنسانتره خواهد بود.
    وی با اشاره به تاثیر این توافق برروی بورس، اضافه کرد: به طور کلی پیش بینی می‌شود که این اتفاق برروی سنگ آهنی ها تاثیر مثبت داشته باشد و برروی فولادی ها تاثیر منفی بگذارد.
    الهی فرد با اشاره به بازار روز چهارشنبه بیان کرد: این تصمیم برروی سهام گل گهر با نماد کگل در روز سه شنبه تاثیر مثبت داشته و شاهد رشد 5.5درصدی  بودیم اما در روز چهارشنبه سهام این شرکت 2 درصد منفی شد.
    مدیرعامل سی ولکس ادامه داد: از سویی نماد شرکت چادرملو در روز چهارشنبه بسته بود.
    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد در اطلاعیه درباره بسته شدن نماد خود اعلام کرده است، افزایش نرخ فروش هر تن کنسانتره به شرکت فولاد مبارکه از 14.5 درصد به 16 درصد و افزایش نرخ فروش هر تن کنسانتره به شرکت فولاد خوزستان از 15درصد به 16 درصد علت این تصمیم بوده است.
    الهی فرد همچنین با اشاره به سهام برخی شرکت های فولادی بیان کرد: این تصمیم برروی برخی شرکت های فولادی تصمیم منفی 2  الی 3 درصدی داشته است. البته فولاد خوزستان هرچند در روز سه شنبه منفی بود اما در روز چهارشنبه مثبت ثبت شد.
    وی درباره فولاد مبارکه نیز افزود: نماد فولاد مبارکه نیز به دلیل مجمع بسته شده است.
    حال باید در روزهای آینده منتظر ماند و دید این توافق چه تاثیری بر روند فروش سهام‌ها خواهد داشت.

    پورسعیدخلیلی