صادرات روزانه کلینکر به بصره

باید برای ورود به بازار بازسازی عراق برنامه‌ریزی کنیم

عصر معدن- دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: باید دولت برای ورود به بازار بازسازی عراق برنامه ریزی کند.;

صادرات روزانه کلینکر به بصره
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸:۰۰

    حمید حسینی در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به وضعیت فعلی عراق درزمینه صادرات سیمان، اظهار کرد: عراق ظرفیت سازی هایی برای تولید سیمان انجام داده و ورود سیمان را ممنوع کرده است.
    وی ادامه داد: پیشتر قانون گمرکی در کردستان عراق اجرایی نشده و ما از این منطقه صادرات سیمان داشتیم اما با یکپارچه شدن قانون گمرکات عراق، صادرات ممنوع شد. البته از میان کارخانه های تازه تاسیس، 4 کارخانه مجوز واردات کلینکر را دریافت کرده‌اند که می توان براساس آن شاهد صادرات روزانه 10هزارتن کلینکر به این 4کارخانه در بصره عراق باشیم. البته ممکن است به سایر استان های عراق هم صادرات انجام شود اما این 4 واحد اخیرا این مجوز را دریافت کرده اند.
    حسینی با اشاره به بازار عراق اضافه کرد: بدون شک در حوزه ساختمان بازار خوبی در عراق وجود دارد و در این باره حضور ما نیز خوب است. اما اگر ما در بخش فنی و مهندسی عراق حضور پیدا می کردیم و مانند سایر کشورها می توانستیم خط اعتباری به آنها بدهیم بی شک می توانستیم سهم بیشتری نسبت به وضعیت فعلی در بازار عراق داشته باشیم.
    دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: هر کشوری که فاینانس انجام می دهد تلاش دارد تا مصالح و تجهیزات لازم را از کشور خود تامین کند.
    حسینی همچنین تصریح کرد: این اتفاق باعث می شود ما از بازار موجود محروم شویم. ما بازار فعلی را داریم اما با توجه به آغاز به کار بازار بازسازی که از اواخر سال جاری شروع می شود باید به دنبال حضور در این بازار بزرگ باشیم زیرا به عنوان مثال بازار فلزات عراق بازاری 4 میلیارد دلاری است که ما توانستیم 700 الی 800 میلیون دلار ورود داشته باشیم درنتیجه با توجه به مزیت حمل و نقل می توانیم 50 درصد از این بازار را در اختیار بگیریم.
    وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت، برند کالای ایرانی و... می توان به راحتی صادرات به عراق را به 2  برابر میزان فعلی افزایش داد.
    به گفته حسینی، کشور باید در زمینه فاینانس ورود داشته باشد و برنامه ریزی کند و در اینباره باید از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه خط اعتباری به عراق استفاده کند.

    وی همچنین درباره صادرات فولاد به عراق نیز افزود: صادرات فولاد نیز ادامه دارد و قراراست قراردادهای بزرگی به امضا برسد. امروز حجم خرید عراقی ها رو به افزایش است و این نشان می دهد اوضاع اقتصادی عراق رو به بهبود است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر