صعود طلا پرشتاب می‌شود

عصر معدن- نظرسنجی جدید رویترز نشان داد نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی و احتمال توقف روند تحکیم سیاست پولی آمریکا، قیمت طلا را در سال ۲۰۱۹ بالاتر خواهند برد.;

صعود طلا پرشتاب می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی رویترز از 36 تحلیلگر و معامله‌گر، میانگین قیمت هر اونس طلا در سال میلادی جاری 1305 دلار پیش‌بینی شد که حدود 3 درصد بالاتر از میانگین قیمت طلا در سال گذشته و بالاتر از پیش‌بینی قیمت در نظرسنجی سه ماه پیش رویترز است.

    همچنین پیش‌بینی شد قیمت طلا در سال 2020 به 1350 دلار صعود خواهد کرد که پایین‌تر از اوج قیمت 1374.91 دلار در سال 2016 و 1366.07 دلار در سال میلادی گذشته است.

    در سال 2018 طلا برای نخستین بار در سه سال اخیر به دلیل صعود بازارهای سهام و بالا رفتن نرخ‌های بهره آمریکا، به کاهش سالانه تن داد. رشد ارزش دلار آمریکا باعث شد سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های بروند که سوددهی بهتری دارند.

    اما طلا از ابتدای سال 2019 تاکنون موفق شده عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد و هفته جاری مرز 1300 دلار را شکست و به بالاترین رکورد در هشت ماه اخیر صعود کرد.

    کندی رشد اقتصادی در چین و نقاط دیگر و اختلافات تجاری میان آمریکا و چین، بازارهای سهام را از رکورد بالای سال گذشته پایین کشیده و نگرانی‌ها را نسبت به کندی اقتصادی جهانی گسترده برانگیخته که علاقه به طلا به عنوان دارایی مطمئن را احیا خواهد کرد.

    در این بین اقتصاددانان می‌گویند بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ‌های بهره را آهسته خواهد کرد و استراتژیست‌های ارزی در نظرسنجی رویترز معتقد بودند که روند صعودی دلار تقریباً به پایان رسیده است.

    آنچه که این موضع خوش‌بینانه را تقویت کرده است، رشد حدود چهار میلیون اونس یا 7.6 درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا از اکتبر سال گذشته است.

    سفته‌بازان همچنین خوش بین شده و روی قیمت‌های بالاتر در بازار معاملات آتی کامکس حساب باز کرده‌اند.

    کارستن منکه، تحلیلگر شرکت جولیوس بائر اظهار کرد: ما شاهد بهبود طولانی مدت روند طلا هستیم. فاز نخست تحت تأثیر عادی شدن جو بازار معاملات آتی بوده که به نظر می‌رسد کامل شده و احتمال تحکیم کوتاه مدت وجود دارد. فاز دوم تحت تأثیر ضعف دلار آمریکا قرار دارد که از حدود اواسط سال آغاز خواهد شد و پس از آن فاز سوم شامل بازگشت تقاضا برای دارایی‌های مطمئن به دلیل نگرانی‌ها پیرامون رشد اقتصادی و تورم است.

    طلا اغلب پناهگاهی در برابر تورم به شمار می‌رود که باعث کاهش ارزش سایر دارایی‌ها می‌شود.

    شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رویترز قیمت هر اونس نقره در سال میلادی جاری را 16 دلار پیش‌بینی کردند که بالاتر از میانگین قیمت 16.58 دلار در سال گذشته و کمتر از پیش‌بینی قیمت 16.40 دلار در نظرسنجی سه ماه پیش است. این چهارمین نظرسنجی متوالی است که در آن پیش‌بینی قیمت نقره تنزل داده می‌شود.

    تحلیلگران و معامله‌گران میانگین قیمت هر اونس نقره در سال آینده را 17.20 دلار پیش‌بینی کردند.

    نقره در دستگاه‌های الکترونیکی و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و وخامت دورنمای اقتصادی جهانی قیمت این فلز را تحت فشار کاهشی قرار داده است. نقره معمولاً جهت قیمت طلا را دنبال می‌کند و قیمتش در مقایسه با طلا نوسانات شدیدتری را متحمل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر