فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با استفاده از توان بخش خصوصی امکان پذیر

عصر معدن- سید رضا عظیمی؛ مجری طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نوشت:;

فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با استفاده از توان بخش خصوصی امکان پذیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴:۰۰

    توسعه و راه اندازی معادن کوچک جز با نگاه اجرایی به مشارکت بخش خصوصی قابل انجام نخواهد بود. بوروکراسی اداری و مسائلی که موجب شده معادن به صورت غیر فعال باقی باشند با ایجاد زیرساخت های جدید، مدیریت جهادی صحیح و جهت دهی به سرمایه گذاران بخش خصوصی قابل انجام خواهد بود.

    تسهیلات بانکی و حمایت های مالی بخش کوچکی است که می تواند به راه اندازی معادن کوچک مقیاس کمک نماید و چنانچه بتوان در سطح کلان تصویر صحیحی از چشم انداز و فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدنی ایجاد کند، تامین سرمایه از طریق بخش خصوصی بهترین و امن ترین مسیر برای هدایت نقدینگی و رونق درون بخشی خواهد بود.

    با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و نیاز به ایجاد اشتغال پایدار، بایستی به صورت ویژه شرایطی را برای سرمایه گذاران فراهم کرد که انگیزه کافی برای پذیرش ریسک حداقلی سرمایه گذاری و کاهش ریسکِ مدتی که سرمایه گذاری صورت خواهد پذیرفت، ایجاد شود.

    از فرصت های تصمیم گیری در سطح کلان و نگاه حاکمیتی می توان استفاده کرد و مشوق های لازم را برای این روش توسعه داد و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بخش معدن کشور را لحاظ کرد تا دغدغه های سرمایه گذاران نیز به حداقل برسند.

    توسعه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان معدنی می تواند در ایجاد زیرساخت های مرتبط، بستر لازم برای همگرایی سرمایه گذاران و فرصت های موجود جهت مشارکت و سرمایه گذاری را ایجاد کند.

    رونق استارت آپ ها و اطلاع رسانی جامع در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن موجب افزایش شناخت و انگیزه سرمایه گذاران غیر معدنی برای حضور در این بخش خواهد شد. لازمه شفاف سازی اطلاعاتِ سرمایه گذاری و ایجاد رقابت سالم در قالب ارائه آمار صحیح، افزایش نظارت و کنترل کیفی کارشناسی برای داده هایی که جهت پردازش طرح های فنی و اقتصادی مورد نیاز است، توجه متمرکز به این بخش را از طرف متولیان این بخش و سیاست گذاران نیاز دارد.

    در کشورهای توسعه یافته معدنی یکی از دلایل موفقیت شرکت های معدنی توسعه استارت آپ ها در این زمینه است که کشور استرالیا برای رونق و توسعه معادن خصوصا معادن کوچک مقیاس و صنایع وابسته با استفاده و توسعه استارت آپ های معدنی، با داشتن 43 مجموعه استارت آپ و سهم 22 درصدی جایگاه نخست را در میان کشورهای معدنی و در جهان دارا است.

    منبع: روابط عمومی ایمپاسکو

    پورسعیدخلیلی