واردات ۲.۸ میلیون تن اقلام فولادی به ارزش بالغ بر ۳ میلیون دلار

عصر معدن- آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد فولادی‌ها طی ۱۱ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که جز برای مقاطع تخت فولادی و محصولات فولادی، نیاز کشور به واردات زنجیره آن و فولاد نسبت به سال گذشته کمتر شده و طبق روال واردات آهن اسفنجی و گندله سنگ‌آهن صفر بوده است.;

واردات ۲.۸ میلیون تن اقلام فولادی به ارزش بالغ بر ۳ میلیون دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، طی 11 ماهه سال گذشته مجموع واردات مقاطع طویل فولادی و فولاد میانی کاهشی شده و برای آهن اسفنجی و گندله سنگ‌آهن همچون روال سال‌های اخیر، واردات صفر بوده اما میزان واردات در محصولات فولادی  و مقاطع تخت فولادی افزایش را تجربه کرده است.

    ارزش واردات این اقلام فولادی نیز به‌تبع، نسبت به مدت مشابه سال ١٤۰١ برای مقاطع تخت و محصولات فولادی بیشتر شده و برای فولاد میانی و مقاطع طویل کاهشی شده است.

    بر اساس آمار  انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی 11 ماهه سال گذشته مجموع واردات انواع مقاطع طویل فولادی 95 هزار تن (14 هزار تن وارد شده در بهمن ماه) به ارزش 113 میلیون دلار ثبت شده که نسبت به 150 هزار تن وارد شده در مدت مشابه سال ١٤۰١ به ارزش 125 میلیون دلار، به لحاظ حجمی 36.7 درصد و به لحاظ ارزشی 10 درصد کمتر شده است که نشان از کاهش نیاز به واردات این مقاطع دارد.

    این درحالیست که میزان واردات مقاطع تخت متاسفانه افزایش84.1  درصدی وزنی و 44 درصدی ارزشی داشته است؛ در حالیکه میزان واردات آن در مجموع 11 ماهه سال 1401، حدود 730 هزار تن به ارزش یک میلیون و 28 هزار دلار ثبت شده، این عدد در مدت مشابه سال جاری به یک میلیون و 344 هزار تن (244 هزار تن وارد شده در بهمن ماه) به ارزش یک میلیون و 480 هزار دلار رسیده است.

    میزان واردات محصولات فولادی در 11 ماهه سال گذشته نسبت به سال ١٤۰١ نیز افزایشی رقم خورده و با رشد قریب به 63.5 درصدی از 880 هزار تن به ارزش یک میلیون و 153 هزار دلار به یک میلیون و 439 هزار تن (250 هزار تن وارد شده در بهمن ماه) به ارزش یک میلیون و 593 هزار دلار رسیده است.

    اما در فولاد میانی نیز میزان تولید داخل معادل بالغ بر هفت میلیون تن، پاسخگوی نیاز داخل بوده و تنها 3000 تن به ارزش سه میلیون دلار کل سهم واردات فولاد میانی از کل مجموع واردات مقاطع فولادی است که در همان ماه‌های ابتدایی وارد شده است.

    این میزان واردات فولاد میانی نیز مربوط به بیلت‌وبلوم است و واردات اسلب صفر ثبت شده است.

    ضمن اینکه میزان واردات فولاد میانی در این مقایسه آماری 50 درصدی وزنی و بالغ بر 578 درصد ارزشی کاهش داشته است. در مجموع 11 ماهه سال ١٤۰١ ، 6000 تن به ارزش هفت میلیون دلار فولاد میانی از خارج وار کشور شده بود.

    همچن روال همه‌ سال تا پایان بهمن ماه، همچون سال ١٤۰١ واردات آهن اسفنجی و گندله سنگ‌آهن سنگ‌آهن صفر ثبت شده است و نیازی به واردات این مواد معدنی به کشور نبوده و نیست.

    پورسعیدخلیلی