تشخیص طلای تقلبی به کمک لیزر

عصر معدن- پژوهشگران موفق شدند که با کمک لیزر، تقلبی بودن طلا را مشخص کنند.;

تشخیص طلای تقلبی به کمک لیزر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند که به فناوری های پیشرفته دنیا مجهز است و می‌تواند در زمینه اندازه گیری بسیار دقیق عمل کند. به کمک نفوذ اشعه‌های پرانرژی الکترومغناطیسی در درون نمونه‌های طلای قرار داده شده در داخل آن، اطلاعاتی از درون جسم آنها همچون ساختار و جنس عناصر بکار رفته در آنها را استخراج می‌کند.

    در مرحله ی بعدی، تنها چند ثانیه زمان لازم است تا داده ها پردازش شوند و اطلاعات تحلیل شوند. سپس نوع و درصد تک تک عناصر تشکیل دهنده را با دقت بالا تعیین می کند و عیار طلای به کار رفته را آن هم با دقت هزارم درصد مشخص می کند.
    با این شرایط باید بگوییم که این دستگاه تنها برای سنجش عیار طلا نیست. بلکه این دستگاه می تواند قطعات ساخته شده از سایر فلزات گران‌بها همچون نقره، پلاتین، پلادیوم و رودیوم پرداخته و عیار دقیق آنها را نیز تحلیل کند.
    دستگاه‌های آنالایزر برای اندازه‌گیری خواص شیمیایی و فیزیکی سیالات فرآیندی به کار می‌روند و از لحاظ عملکرد به دودسته online و offline تقسیم می‌شوند.
    دستگاه ها فوق، عمدتا کمیت را به شکل پیوسته مورد نظر می‌گیرند و اطلاعات را به وسیله ترانس دیوسر به یک اتاق کنترل برای رویت اپراتور می فرستد.
    با این دستگاه جواهر سازان دردسر چندانی دیگر نمی‌کشند چرا که به کمک آن می توانند به راحتی مبنای عیار طلا را تعیین کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر