صعود طلا دشوار شد

عصر معدن- یک بار دیگر کاهش قیمت نفت، سوژه اصلی بازارهای کالا شد و سایه تیره‌ای روی دارایی‌های مطمئنی مانند طلا انداخت.;

صعود طلا دشوار شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، تحلیلگران می‌گویند به دلیل این‌که نفت، کالای مهمی در بسیاری از شاخص‌های کالاست، مبارزه با کاهش قیمت برای طلا دشوار خواهد شد.

    قیمت طلا هفته گذشته را با رشد بسیار اندکی به پایان برد و موفق نشد از مقاومت در مرز 1230 دلار عبور کند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 4.80 دلار یا 0.4 درصد کاهش پیدا کرد و در 1223.20 دلار بسته شد، با این حال،  برای کل هفته کمتر از 0.1 درصد رشد قیمت داشت.

    آنچه مانع رشد قیمت طلا شد، ریزش 7 درصدی قیمت نفت و سقوط آن به پایین‌ترین رکورد سال 2018 در معاملات روز جمعه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا مرز 50.74 دلار عقب‌نشینی کرد.

    به گفته اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک، نه تنها قیمت نفت روی فضای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا تاثیر منفی گذاشت بلکه افت شدید آن برای طلا نیز منفی است زیرا کاهش قیمت نفت، انتظارات تورمی را کمتر می‌کند.

    جاسپر لاو - مدیر تحقیقات در گروه سرمایه لندن نیز در گفت‌وگو با کیتکونیوز، با این نظر موافق بوده و خاطرنشان کرد: ابهامات اقتصادی فزاینده در جهان، فضای پیچیده‌ای را برای داراییهای مطمئن به وجود می‌آورد. وی در ادامه افزود: با وجود افت شدید قیمت نفت، انتظار دارد قیمت طلا در کوتاه مدت بالای 1200 دلار بماند.

    اگرچه کاهش قیمت نفت، رشد قیمت طلا را در کوتاه مدت محدود می‌کند اما اوله هانسن، مدیر تحقیقات کالا در ساکسو بانک معتقد است ممکن است سرمایه‌گذاران انتظار بیش از حد از بازار طلا داشته‌اند، در حالی که طلا نقش خود به‌عنوان پناهگاه در برابر ابهامات اقتصادی را ایفا می‌کند.

    انتظار می‌رود چهارمین دور افزایش نرخ‌های بهره در ماه میلادی آینده صورت بگیرد و سیاست‌گذاران آمریکا پیش از این، از دو دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره تا ژوئن 2019 خبر دادند. اما به دلیل کندی رشد اقتصادی، انتظارات نسبت به تحکیم بیشتر سیاست پولی تا پایان سال 2019 پایین آمده است.

    چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا برای طلا که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود منفی است، زیرا هزینه نگهداری این فلز افزایش پیدا کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری پیدا می‌کند.

    نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصادی، در بازارهای سهام نیز دیده می‌شود و به عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک منجر شده است. هفته گذشته سرمایه‌گذاران شاهد بودند که شاخص "اس اند پی 500" همه رشد خود از ابتدای سال 2018 تاکنون را از دست داد و حدود 3.5 درصد افت کرد.

    بنا بر اظهارات برخی از اقتصاددانان، اگر رهبران گروه جی 20 در نشست هفته جاری اظهارات مثبتی درباره تجارت جهانی داشته باشند، بازارهای سهام ممکن است شاهد بهبود وضعیت خود باشند.

    علاوه بر دیدار جی 20، سرمایه‌گذاران توجه دقیقی به اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا خواهند داشت. انتظار می‌رود وی برای افزایش نرخ بهره در دسامبر مقدمه چینی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر