رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ادعا کرد

توقف صادرات بیش از ۵۰ هزار تن روی دپو شده

عصر معدن- رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی از توقف صادرات سرب و روی در چهار ماه گذشته خبر داد و علت آن‌را تصمیم دولت مبنی بر تامین بازار داخل اعلام کرد؛ در حالی‌که به گفته وی، مصرف داخل این محصول در حدود ۲۰ درصد از کل تولید سرب و روی کشور است.;

توقف صادرات بیش از ۵۰ هزار تن روی دپو شده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، حسن حسینقلی رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی ، با بیان این‌که بیش از 50 هزار تن روی در کارخانه‌ها دپو شده است، اظهار کرد: توقف صادرات باعث شده کارخانه‌ها برای پرداخت حقوق کارگران و تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند تا جایی که برخی واحدها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

    وی افزود: مرداد ماه امسال دولت تصمیم گرفت سرب و روی نیز در بورس کالا عرضه شود که این تصمیم مخالفت تولیدکنندگان را در پی داشت چرا که تنها 16 واحد از مجموع 83 تولیدکننده فلز روی در کشور، عضو بورس کالا بودند و فرآیند عضویت در بورس کالا نیز حدود دو ماه طول می‌کشد.

    به گفته حسینقلی، در نهایت واحدهای تولیدی بزرگ محصولات خود را در بورس عرضه کردند اما در پی جلسات متعدد انجمن سرب و روی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای عرضه‌کننده سرب و روی در بورس کالا مجاز شدند که 4برابر مقداری که در بورس عرضه دارند، صادر کنند.

    رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از صدور یا عدم صدور اجازه صادرات چهار برابر مقدار روی عرضه شده در بورس کالا، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 2000 تن روی در بورس عرضه شده و چهار برابر آن معادل 8000 تن است، که در مقابل میزان تولید شده بسیار کم است.

    حسینقلی کاهش قیمت جهانی شمش روی را نیز از دیگر مضرات توقف صادرات در ماه‌های اخیر برشمرد و اظهار کرد: پیش از توقف صادرات سرب و روی، قیمت این محصول در بازار بین‌المللی 3400 دلار بود، اما در حال حاضر قیمت آن حدود 2600 دلار است که حدود 800 دلار به ضرر درآمد کشور شده است.

    وی با بیان این‌که در 12 سال گذشته واردات روی انجام نشده و هیچ مشکلی در تامین بازار داخل نیز وجود نداشته، گفت: انجمن طی سال‌های گذشته قیمت روی را پایین نگه داشته تا واردات آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بازار پیش از تصمیم دولت تنظیم بود و نیازی به توقف صادرات نیست.

    حسینقلی در ادامه از احتمال تولید بیش از 200 هزار تن سرب و روی در سال جاری خبر داد و گفت: تولید سالانه روی در سال گذشته 180 هزار تن بود که حدود 25 هزار تن از آن در داخل مصرف شده است.

    رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی همچنین پیشنهاد کرد که صادرات این محصول آزاد شود و هر واحد تولیدی مجاز باشد که حداکثر 80 درصد از مقدار تولیدی که در پروانه بهره‌برداری آن ذکر شده، صادر کند.

    وی خاطرنشان کرد: انجمن سرب و روی ایران و اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی متعهد می‌شود که همچون سال‌های گذشته هیچگونه کمبودی در بازار داخل رخ ندهد و قیمت این محصول نیز بیش از قیمت جهانی بالا نرود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر