وزیر کشور: ارتقای ایمنی معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود

عصر معدن- - وزیر کشور با بیان اینکه دستورالعمل‌های ایمنی در معدن طزره دامغان بر پایه گزارش‌ها رعایت شده و ارتقای ایمنی پیگیری می‌شود، گفت: انفجار در معدن و جانباختن ۶ کارگر یک اتفاق غیرمنتظره ناشی از خروج گاز از حفره‌ها بود.;

وزیر کشور: ارتقای ایمنی معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، احمد وحیدی در معدن طزره دامغان افزود: انفجار در معدن زغال‌سنگ طزره دامغان زمانی رخ داد که کارگران در حال تخلیه معدن بودند، طبق آخرین بررسی تا دقایقی پیش از انفجار در این معدن تجمع گاز خاصی نبود.

    وی بیان کرد: طبق بررسی‌ها، حفره گاز به ناآگاه باز و تجمع در تونل موجب حادثه شده است.

    وزیر کشور اظهار کرد: حجم گاز پس از وقوع انفجار در معدن طزره دامغان به 900 پی‌پی‌ام و بیش از حدمجاز بود که با اقدامات اولیه غلظت گاز به 30 پی‌پی‌ام رسید و سپس امدادرسانی به معدنچیان محبوس در تونل آغاز شد.

    وحیدی ادامه داد: پرهیز از اقدام‌های هیجان‌زده برای امدادرسانی به معدنچیان حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان مطلوب است، چرا که اگر امدادگران هیجان‌زده و بدون توجه به میزان غلظت گاز در تونل وارد ماجرا می‌شدند ممکن بود اتفاق‌های ناگوار بیشتری رخ دهد.

    وی اضافه کرد: پس از انجام اقدام‌های اولیه و بهبود غلظت تجمع گاز در معدن طزره دامغان، نخستین پیکر معدنچی محبوس شده بر اثر انفجار در معدن سه بامداد خارج شد و خروج تمامی پیکر معدنچیان تا ساعت 6 صبح دوشنبه طول کشید.
    % buffered
    00:00
    -01:00
    Download

    به گفته وزیر کشور، مسوولان معدن متعهدانه کار را دنبال کردند و بررسی‌ها نشان از رعایت نکات ایمنی دارد و انفجار در معدن یک اتفاق غیرمنتظره بود.

    وی با بیان اینکه ارتقای ایمنی در معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود، اظهار کرد: دستورالعمل مربوط به مراقبت و ایمنی از سوی مدیریت بحران ابلاغ شد و باید اجرای دقیق دستورالعمل‌ها بیش از پیش مدنظر باشد.

    به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز افروز 40 ساله، قربانعلی کمال 43 ساله، حسین غزائیان 50 ساله، حمید ایزدی 48 ساله، ابوالفضل غنایی 51 ساله و محمد نعیمی صفت 50 ساله در این حادثه جان باختند.

    احمد وحیدی وزیر کشور روز دوشنبه با حضور در محل انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان به طور میدانی به بررسی علت این حادثه و گفت‌وگو با معدنچیان پرداخت.

    وزیر کشور در فاصله 16 ساعت از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن 6 معدنچی برای بررسی علت حادثه در محل حاضر شد.

    وحیدی برای دومین بار طی پنج روز گذشته به استان سمنان سفر کرده است. وی روز پنجشنبه نهم شهریور هم در سفری یک روز برای افتتاح چند طرح میهمان دیار دارالمرحمه سمنان بود.

    ساعاتی پیش نیز سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در معدن طزره دامغان، علاوه بر بررسی میدانی ابعاد این حادثه، در نشستی با معدنچیان، مطالبه‌های آنان را جویا شد و پیگیری کرد.

    بر این پایه، ابعاد حادثه انفجار معدن طزره دامغان که مسبوق به سابقه است، با حضور میدانی 2 وزیر دولت مردمی بررسی می‌شود.
    حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن 6 کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.

    پیش از این، ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت 1400 در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه 2 کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود 130 ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

    همچنین 30 آبان 1397 در پی ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان یک کارگر 54 ساله جان باخت و سه نفر مصدوم شدند.

    به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به محل حادثه، عمق تونلی که انفجار در آن رخ داد و منجر به محبوس شدن 6 معدنچی شد 700 متر است که حادثه در عمق 400 متری رخ داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی