کاهش ۱۵۰‌هزارتنی تولید مس کمپانی KCM در سال ۲۰۱۹

عصر معدن- با توجه به افزایش هزینه‌های خرید مواد اولیه به‌دلیل طرح افزایش تعرفه واردات کنسانتره مس در زامبیا، کمپانی Konkola Copper Mines، تولید مس خود را تا سقف ۱۵۰ هزار تن در سال آینده کاهش خواهد داد.;

کاهش ۱۵۰‌هزارتنی تولید مس کمپانی KCM در سال ۲۰۱۹
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، متال‌بولتن اعلام کرد که بر پایه گزارش‌های دریافتی، کمپانی KCM که متعلق به کمپانی Vedanta است و در کشور زامبیا قرار دارد، در تلاش برای به نصف رساندن ظرفیتِ واحدِ ذوب خود در زامبیا است که اکنون حدود 311 هزار تن در سال ظرفیت دارد.
    به‌منظور کسب درآمد بیش‌تر از بخش معدن، دولت زامبیا در بودجه سال 2019 خود که در اواخر ماه سپتامبر منتشر شد، پیشنهاد کرده است که 5 درصد تعرفه بر واردات کنسانتره مس و کبالت اعمال شود.
    یک منبع دیگر این کمپانی بیان داشت، هزینه‌های خرید مواد اولیه تا حد زیادی افزایش خواهد یافت، زیرا تقریباً نیمی از این مواد از کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و بوتسوانا وارد می‌شود. این کمپانی قادر نیست همه مواد اولیه را از معادن محلی خود به دست آورد.
    واحد ذوب کمپانی KCM در زامبیا به‌طور عمده بلیستر و آند مس تولید می‌کند. این عملیات نیاز به فرآوریِ بیش از 2/1 میلیون تن کنسانتره مس در یک سال دارد تا به ظرفیتِ تولیدِ کاملِ خود دست یابد. در سال گذشته، تولید مس معدنیِKCM  بیش از 91 هزار تن گزارش شد که عمده آن از معادن روباز و زیرزمینی در Nchanga و Konkola استخراج شده است. داده‌های دفتر جهانی آمار فلزات (WBMS) نشان می‌دهد که زامبیا، دومین تولیدکننده مس در آفریقا، در هشت ماه نخست سال جاری برابر با 381 هزار و 85 تن کانسنگ و کنسانترهِ مس برای خوراک واحد ذوب و عملیات تصفیهِ خود وارد کرده است.
    در سال 2017، این کشور 573 هزار و 358 تن کنسانتره مس وارد کرده است که نسبت به سال قبل؛ 10 درصد افزایش داشته است. تعرفه واردات می‌تواند یک اثر ثانویه بر انتقال کنسانتره از افریقا به مناطق دیگر داشته باشد. این منبع مطلع همچنین افزود، تولیدکنندگان آفریقایی، کنسانتره مس خود را به کشورهای دیگر مانند چین و هند صادر خواهند کرد.
    تعرفه واردات واحد ذوب Chambishi، متعلق به کمپانی چینیChina Nonferrous Mining  را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. این واحد ذوب قصد دارد به‌دلیل افزایش تعرفه‌ها، میزان تولید مس بلیستر در سال 2019 را تا 60 هزار تن کاهش دهد.

    پورسعیدخلیلی