شریعتمداری در مراسم روز ملی صادرات:

صادرات، عنصر حیات بخش اقتصاد ایران است

عصر معدن- وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملى صادرات اظهار کرد: تردید ندارم که سال گذشته در این ایام یا حتى در بهمن و اسفندماه هیچ تکانه بیرونى اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار نداده بود اما امروز باید دید این تکانه ها محصول تصمیم هاى دولت است یا یک عامل بیرونى براى اقتصاد شکل گرفته است.;

صادرات، عنصر حیات بخش اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محمد شریعتمدارى با بیان این مطلب در ادامه تصریح کرد: بدون شک اتفاقات رخ داده، محصول خواست دولت برای ایجاد تنش در اقتصاد ایران نیست و یک عامل بیرونی با منشا سیاسی، بخشی از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده که مهم‌ترین آن، منابع ارزی کشور است.
    شریعتمدارى در ادامه اضافه کرد: باید در این شرایط از پیش بینى‌هاى صحیح، مدیریت کارآمد و تجربیات دقیق استفاده کرد تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم. باید در این شرایط همفکرى جمعى داشت.
    به گفته شریعتمدارى، باید براى عبور از این دوران جسارت داشت. همچنین باید صبور بود تا این مسیر طى شود.
    وى ادامه داد: در این شرایط باید همه به یکدیگر کمک کرد. هرچند در این چند ماه امتحان خوبى پس نداده ایم. ما به عنوان مسئول صنعت و تجارت نتوانسته ایم نیاز صنعت را در جلسات تصمیم گیرى به کفایت مطرح کنیم تا تصمیم ها براساس واقعیت موجود گرفته شود. در نتیجه باید در این باره تلاش کرد و امیدوارم آقاى رحمانى این نقش را ایفا کنند.

    شریعتمدارى تصریح کرد: این تامل برون زا را یک تهدید براى اقتصاد ایران می دانند و از آن به عنوان جنگ اقتصادى یاد مى کنند. اما باید این را دانست که فرصتى براى اقتصاد ایران است، درواقع کاهش ارزش پول ملى فرصتى براى صادرات است. به نوعى یک فرصت بزرگ براى صادرات غیر نفتى شکل گرفته است.
    وى تاکید کرد: این مراسم باید مراسم شادى صادرکنندگان باشد.

    شریعتمدارى افزود: اگر بتوانیم سیاست های ارزی را اصلاح کنیم، مشکلات تولید و تجارت را با موفقیت حل خواهیم کرد. در واردات نیز مطرح شد که ارز 4200 تومان را به هر کالایی برای واردات می دهیم و سبب شد تا تقاضا برای واردات افزایش یابد و ثبت سفارش به بالغ بر 55 میلیارد دلار رسید.
    وی ادامه داد: خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه کشور در اعدادی غیرقابل باور 15هزار میلیارد دلار در سال‌های گذشته عنوان می شود، در حالیکه این اعداد بسیار ساختگی، تاثیر منفی در ذهن عمومی مردم دارد.

    شریعتمداری ادامه داد: زمانى که در سامانه نیما قیمت گذارى مى کنیم یک بازار سوم شکل می گیرد.
    وى اظهار کرد: اگر مشکلات را حل نکنیم هر اقدامى، برخورد با معلول است.
    شریعتمدارى با انتقاد از نحوه صدور کارت بازرگانى بیان کرد: چرا در اتاق بازرگانى به افرادى کارت بازرگانى داده مى شود که صلاحیت ندارند. سعى کرده ایم در یک سال اخیر این موضوع را ضابطه مند کنیم اما اولین اقدام باید زمانى که درخواست کارت در اتاق ها داده می شود، انجام گیرد. در غیر این صورت شاهد ٥٣ میلیارد تقاضاى صادرات هستیم.

    وى اضافه کرد: در ٩٧/١/٢١ نظام ارزى ایجاد شد و ٩.٦ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت درحالى که برخى مى گفتند ده ها میلیارد دلار منابع ارزى سوبسید تامین و این محصولات به کشور وارد نشده است.
    شریعتمدارى گفت: ممنوعیت صادرات به طور ناگهانى کار غلطى است اگر کسى این مار را کرده باید پاسخگو باشد. البته قانون کالاهاى موجود در گمرک باید صادر شوند.
    وى بیان کرد: باید شجاعت به مدیران بازگردد، اگر مسیر فعلى ادامه پیدا کند هیچ مدیر دولتى جرات امضا سندى را نخواهد داشت.
    به گفته شریعتمدارى، اینکه جامعه صنعتى در ترس باشد به مصلحت کشور نخواهد بود.

    وى با اشاره به سامانه نیما تصریح کرد: باید در این سامانه اقدامى صورت گیرد که امنیت صادرکننده و وارد کننده حفظ شود.
    شریعتمدارى افزود: امروز یکی از بهارهاى صادرات ایران است. امروز شرایط مطلوب براى گردشگرى فراهم شده است. باید شرایط براى صادرات فراهم شود زیرا صادرات عنصر حیات بخش اقتصاد ایران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر