بسته جدید ارزی، نقدینگی را به سمت تولید می‌برد

عصر معدن- نرخ ارز در بازار باعث نگرانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده بود. به همین دلیل فعالان بخش خصوصی ایجاد بازار ثانویه ارز را پیشنهاد دادند، موضوعی که به اعتقاد آنها می توانست قیمت دلار در بازار را منطقی‌تر کند.;

بسته جدید ارزی، نقدینگی را به سمت تولید می‌برد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰:۰۰

    نوسانات موجود در بازار باعث شد تا در روزهای اخیر بانک مرکزی از بسته جدید ارزی خود رونمایی کند و اولین واکنش به این اتفاق، وارد شدن دلار به کانال 8 هزار تومانی بود.
    در این باره بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «عصرمعدن»، اظهار کرد: موادمعدنی، فولاد، مس و... جزو محصولاتی بودند که باید ارز حاصل از صادرات خود را وارد سامانه نیما کرده و ما به تفاوت آن را به دولت می دادند. این موضوع مشکلاتی به همراه داشت زیرا تولیدکنندگان نیازمند خرید تجهیزات و ماشین آلاتی بودند که با ارز آزاد انجام می گرفت.
    وی تصریح کرد: در واقع این مشکلات در نهایت تولیدکنندگان را متضرر می کرد. خوشبختانه با تمهیدات بانک مرکزی، پیشنهاد بخش خصوصی مبنی بر آنکه شرکت ها ارز خود را در بازار بفروشند اجرایی شد، البته به طور کامل پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران اجرایى نشد، زیرا همچنان باید ارز در سامانه عرضه شده و گشایش اعتبار انجام گیرد.
    شکوری بیان کرد: درواقع همچنان یک بروکراسی اداری در این رابطه وجود دارد اما به طور کلی شرایط بهتر از گذشته شده است.
    به گفته رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، مهم‌ترین نکته در بسته جدید ارز بانک مرکزی، جلوگیری از قاچاق ارز و همچنین اجازه ورود ارز به کشور است. زیرا پیش از این راه ورود ارز به داخل کشور بسته بود و همین موضوع تمایل سرمایه گذاران را کاهش می داد.
    شکوری با اشاره به باز شدن صرافی ها نیز بیان کرد: خوشبختانه در این بسته جدید شاهد گشایش صرافی ها هستیم. پیش از این افراد زیادی متقاضی ارز بودند اما متاسفانه خرید و فروش فیزیکی در صرافی ها انجام نمی شد اما با بسته جدید صرافی دوباره باز شده اند.
    وی ادامه داد: بسته جدید ارزی تاثیرات دیگری نیز به همراه داشت. درواقع شاهد افزایش شاخص بورس و کاهش قیمت ارز بودیم که سود آوری بنگاه ها را به همراه دارد. این اتفاق نقدینگی را به سمت تولید خواهد برد.
    شکوری اضافه کرد: به طور کلی این اقدام منجر به توسعه فعالیت های اقتصادی به ویژه صنایع معدنی می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر