ضربه اساسی امریکا به فولاد کانادا

عصر معدن- وضع تعرفه تجاری برای فلزات توسط دونالد ترامپ خبری بود که از اواخر ماه می اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد.;

ضربه اساسی امریکا به فولاد کانادا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران در این باره به «عصرمعدن» گفت: از دیدگاه بنده، این افزایش تعرفه بخشی از برنامه پایان بهره کشی جهان از ایالات متحده آمریکاست و طرفداران رئیس جمهور این موضوع را به عنوان تحقق یکی از وعده های وی برای مبارزات انتخاباتی می‌دانند.

    به عقیده شهرام شریعتی، این مقدمه با این هدف بیان شد که وضع تعرفه‌های جدید موضوعی است که برای شخص رئیس جمهور و کشور آمریکا بسیارحائز اهمیت است.

    وی افزود: فشار اعمال این تعرفه ها به حدی بود که دولت چین موافقت کرد که تراز تجاری خود با آمریکا را تعدیل کرده و از یک صادرکننده بزرگ به آمریکا تبدیل به یک وارد کننده بزرگ محصولات آمریکایی شود. در واقع ایجاد یک بازار بزرگ چند صد میلیارد دلاری برای آمریکا در آسیا یک پیروزی بزرگ برای ترامپ محسوب می‌شود اما به طور عموم نگرانی های جدیدی را برای متحدان اروپایی و کانادا را ایجاد کرده است.

    عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران در ادامه سخنانش با بیان این مطلب ادامه داد: ترامپ چندی پیش و قبل از اعمال تعرفه های جدید این قول را به نمایندگان صنایع سنگین آمریکا داده بود که در تجارت جهانی بر سیاست «آمریکا محور» خود تاکید دارد و تصمیم بر این است که واردات فولاد تا 25 درصد و همزمان میزان واردات فعلی تا 10 درصد با کاهش مواجه شود.

    به گفته وی، این همان سیاستی است که رئیس جمهور به آن به عنوان پیروزی آسان در جنگ تجاری یاد می کند. مشکل اساسی در این میان اعمال تعرفه بر فولاد آلومینیوم و سایر فلزات نیست بلکه آغاز جنگ جهانی تجاری است که از چند ماه پیش آغاز شده است.

    به گفته وی، این نکته که تجارت جهانی با حضور ترامپ در قدرت، با تلاطم های جدی روبرو شده است بسیار صحیح است اما موضوع اخیر با شعارهای ناسیونالیستی ترامپ کاملاً همسو است. از سال 1955 که آمریکا همراه با سایر کشورها سازمان تجارت جهانی را تشکیل دادند، این هدف را مدنظر قراردادند که کلیه تعرفه های گمرکی با دیدگاه کاهشی بین اعضاء اعمال گرددولی این اقدام اخیر آمریکا با روح تعهدات سابق همخوانی ندارد.

    شریعتی ادامه داد: بیشترین صدمه در تبادلات فولاد و فلزات در دنیا گریبانگیر کانادا خواهد شد که بزرگترین صادر کننده فولاد به آمریکاست و 16 درصد فولاد آمریکا را تولید و صادر می کند. جنگ تجاری آغاز شده، به طورقطع به فلزات شبیه فولاد آلومینیوم ختم نمی شود و خیلی زود فلزات رنگین و پایه به این لیست اضافه خواهد شد و تاثیر آن بر سایر اقلام تجاری مشهودتر می‌شود و از آنجا که آمریکا بزرگترین بدهکار دنیاست باعث خواهد شد که سایر کشورها برای تسویه حساب های خود با سود کمتر باج هایی رابه ایالات متحده بدهند.

    به گفته عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران، اعمال تعرفه های جدید فرآورده هایی نظیر مواد غذایی و گوشت و نوشیدنی های الکلی از سوی چین هیچگاه نمی‌تواند بر تصمیم آمریکا در خصوص افزایش تعرفه های گمرکی بر فلزات تاثیرگذار باشد و قطعاً جنگ تجاری جهانی در سال های منتهی به دهه 20 میلادی ابعاد گسترده تری خواهد یافت که برنده آن اقتصاد آمریکا و بازنده آن تجارت جهانی خواهد بود و این برخلاف اهداف سازمان تجارت جهانی است.

    شریعتی افزود: آمریکا با هدف بازسازی اقتصاد خود و جبران هزینه های نظامی سال‌های اخیر فشار گسترده‌ای را بر کشورهای دیگر اعمال خواهد کرد که می‌تواند عواقب ناگواری را برای اقتصاد جهان در پی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر