عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران:

بسیاری از شرکت‌های نوردکار با ظرفیت ۲۵ درصد کار می‌کنند

عصر معدن- عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های نوردکار با ظرفیت ۲۵ درصد کار می‌کنند و کمبود منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش موجب شده تا نتوانیم ۷۵ درصد باقیمانده ظرفیت استفاده کنیم. در صورت رفع مشکلات نقدینگی قادر به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای جذب نیروی بیشتر و کاهش هزینه‌های سربار خواهیم شد.;

بسیاری از شرکت‌های نوردکار با ظرفیت ۲۵ درصد کار می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، بهمن قاسمی عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حالی که شمش بیلت فولاد به عنوان ماده اولیه محصولات نوردی تنها 12 درصد هزینه دارد تا به نقطه سر به سر برسد متاسفانه بورس کالا اجازه می‌دهد تا قیمت مواد اولیه با هشت درصد اضافه یعنی با چهار درصد زیر قیمت تمام شده به عنوان قیمت نهایی در نظر گرفته شود. با اینکه برخی از فولادسازان بزرگ در ازای هر کیلوگرم محصول نهایی خود بیشتر از 150 درصد سود می‌کنند سود شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان 85 درصد است اما قیمت محصولات نهایی نوردکاران با چهار درصد زیان به رسمیت شناخته می شوند ولی در این مورد بورس کالا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و پیگیری های ما نیز از طریق انجمن فولاد تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

    وی افزود: همه این موارد در حالی است که هزینه حمل 350 تومان، هزینه مواردی مانند گاز و آب 300 تومان، هزینه پرسنلی 300 تومان، هزینه بهره بانکی 300 تومان و هزینه اکسید و ضایعات 600 تومان تمام می‌شود. که در مجموع رقمی معادل 1760 تومان یعنی 12 درصد هزینه را نشان می‌دهد در این مورد استهلاک تولید کننده و مالیات در نظر گرفته نشده است. خواسته ما این است که بورس کالا به این موارد نوردکاران توجه کرده و سود مورد تایید برای آنها را استعلام کند. همچنین تا حد ممکن از شرکت‌های فولادی بخواهد تا از سلف فروشی به جای تحویل فوری خودداری کنند.

    عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: به دلیل عرضه گران شمش فولادی و عرضه قطره چکانی آن از سوی فولادکاران، نوردکاران قادر به صادرات محصولات خود نیستند با وجود اینکه پول شمش فولاد مورد نیاز را به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم اما فروشنده شمش را یک ماه بعد به ما تحویل می‌دهد و متاسفانه نظارتی هم در این مورد انجام نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به خرید از بورس کالا ندارند و شمش مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین می‌کنند. به این ترتیب شرکت فولادساز به بهانه اینکه خریداری برای محصولاتشان وجود ندارد اقدام به صادرات فولاد کرده تا از سود و صرفه بیشتری برخوردار شوند.

    قاسمی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های نوردکار با ظرفیت 25 درصد کار می‌کنند و کمبود منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش موجب شده تا نتوانیم 75 درصد باقیمانده ظرفیت استفاده کنیم. در صورت رفع مشکلات نقدینگی قادر به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای جذب نیروی بیشتر و کاهش هزینه‌های سربار خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی